Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 23:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 7160 Aale city
Jeg har brug for et par råd omkring tunning med sådan en volvo karburater.
Sagen er at jeg er ved at montere turbo på min bil(citroën 2cv), og er blevet anbefalet at bruge sådan en karburater, da den angivelig nent skulle kunne tryk tætnes. Har stjålet en fra en træt volvo 340, har også en fra en Saab 900.
Skulle gerne trække minst 55Hk.og 60-70Nm. ud den lille 602cc. motor, (uden gas) :twisted:

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

De gamle karburatorer er jo med vacuumreguleret nål, og det eneste du kan gøre er at stille højden på dysen.

Hvis du absolut vil bruge den karb. så find en der kommer fra en turbo model fra starten. De andre er sgi ikke nemme at have med at gøre. Bliver ikke voldsomt sjovt at forsøge at justere det ind så det går ordentligt.

Der findes jo alternativer der kan gøre det du søger til ikke ret mange penge....men ikke på et 0-budget.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nu arbejder jeg ikke helt på et 0 buget, men jo det er til små penge.
Det er sælgfølge rigtigt at det vil være bedre med en fra en turbo, men de to karburatere er bare nogle jeg har liggende, fik dem til at starte med til et helt andet projekt.
har også en dobbelt Delòrto faldstrøm fra en Alfa på 2*36mm. som jeg køre med nu, men bare som suge motor. Og den virker rigtig godt, men ved ikke hvordan den har det med tryk???
Ved også godt at sprøjt er det bedste(har et komp. sæt liggende fra en kadett 1,8 GTE) Har spurt synsmanden, men min bil er for ny(85') til at jeg må skifte fra karburater til sprøjt.(øv...)

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö, Sverige
Hvorfor sætter du ikke karburatoren FØR turboen?
På den måde skal du ikke bruge trykkarburator.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg regner med at køre med tryk karburator af flere årsager:

1. Den turbo jeg har er fra en diesel, den er ikke tæt for benzin dampe. Jeg kommer til at nærmest at skylle/suge olie ud af turboen, der er jo så et stort vacuum inde i turboen når speederen er sluppet.

2. Jeg har læst mig til at det skulle give en hurtigere speeder respons, at køre med tryk karburater.

3. Og blandinge man lige har fået forstøvet med karburatoren vil blive ødelagt når den bliver slynget rundt inde i turboen.

4. Jeg kan værken montere intercoller eller dump ventil.

Men du har da ret, det vil gøre det nemere at lave og justere på.

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Moderator

pkt3 holder ikke rigtigt.

En stromberg karb fra en volvo _kan_ ikke forstøve noget som helst så godt at en turbo kan gøre noget værre. Snarere vil turboen hjælpe til med at forstøve blandingen bedre.

Prøv at pille alt af helt hen til karb på sådan en gammel svend og ryk engang i gassen! Det er ikke specielt godt forstøvet,mildt sagt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tja, jeg nok bange for at du har ret, jeg har lige været ude at se på min vinter bil (Saab 900). Det så sku ikke godt ud, det for jeg ikke god økonomi eller Hk. ud af.
Tror at jeg lægger den på hylden igen, og konsentrere mig lidt mere om den originale register karb. eller Delòrto'en (har jo allerede en manifold til dem begge).

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Hej.
Jeg ville nu også mene det kunne være næsten lige så godt at suge gennem turboen.Det er der da flere som har forsøgt. Som også køre ok fx. kadetten fra Vmax. Og min renualt 5 som køre med det standtart. Og er der ik også nogle saaber eller volvoer som køre med det. hvor kommer du fra i landet kunne godt tænke mig at se dit projekt når det bliver færdigt.
Mvh Lars

Titel:
Mester Medlem

Hejsa

Jeg kender ham der har den kadett. Jeg kander ham der har kørt med turbosættet før og ham der har bygget sættet kender jeg endnu bedre!

Den turbo er også fra en diesel og er netop blevet monteret med andre pakninger som kan tåle benzinen. Lars E. er inde på noget helt rigtigt når han skriver:

"1. Den turbo jeg har er fra en diesel, den er ikke tæt for benzin dampe. Jeg kommer til at nærmest at skylle/suge olie ud af turboen, der er jo så et stort vacuum inde i turboen når speederen er sluppet."

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: Stromberg
Hej!

Jeg har selv kørt med Stromberg karburatoren, og den er efter min mening ganske udemærket.

Du Kan sagtens bruge den til trykladning efter turboen. den sidder oprindeligt på flere forskellige biler, saab, volvo, triumph m. fl.

Den bliver også brugt af volvo på 240 turbo modellerne hvor turbo er eftermont. Det fungerer fint, med det er vigtigt at huske at det er ved lave tryk, du kommer efter min efaring ikke over 0.3bar (så kan den ganske enkelt ikke levere benzin nok).

Hvis du nu kommer i tanke om at bruge Strombergen så er der lige et par svagheder (som på så meget andet) du skal være opmærksom på. Membranen i topdækslet kan revne (den skal være 100% tæt) Dysen og nålen bliver med tiden slidt oval og konkav, så hvis de er det skal de skiftes ellers bliver forstøvningen dårlig.

Er disse ting iorden og er der olie på dæmperen så er det en meget enkel og fin karburator at arbejde med. Jeg har en hel værksteds håndbog over den så mangler du data kan du bare spørge.

Mvh. Stadler

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time