Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke omdrejningtæller i org. og skal til at monter en nu men hvor tag jeg signal ledningen fra, den virker ikke på top punkts mærket.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
ved ikke hvor du har prøvet at finde det signal, men på tændspolen, kan du finde det du søger, medmindre du har strømfordelerløs tænding og dermed en såkaldt "dobbelt tændspole"
jeg har gang i et projekt med en kammerat om at lave et print der kan give signal fra sådan en til din normale omdrejningstæller... men det er ikke nogen helt let sag.
venlig hilsen lasse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Yugo Turbo skrev:
... men det er ikke nogen helt let sag.
venlig hilsen lasse

På med en S/R-flip-flop(set/reset)!! Forsyning (12VDC), to indgange(en til set og en til reset) og en udgang. + på den ene indgang og der er spænding på udgangen. + på den anden indgang og der er IKKE spænding på udgangen. De to indgange ska selvfølgelig ha spænding fra henholdsvis den ene og den anden primære side af tændspolen. Findes garanteret i elektronikforretninger som færdigt print. Smart ikk 8)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

http://www.brinck.dk/

Prøv evt. ovennævnte butik. (Fandt link under "blandingen" på Powerpage). De har en til den nette sum af kr. 60,-. Men ska du osse selv igang med at lodde :wink:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
nu tror jeg ikke lige den virker med en dobbelt tændspole, da den jo kører med wasted spark (tænder to tændrør af gangen, selv om der kun er benzin i den ene cylinder) så vil der jo ikke komme 4 takter som du nok kan se og det er det vi vil lave et print der kan, det får nok også shiftligt og sladrehank (du kan se dine max omdr efter en 402 meter eks...) men måske det kan hjælpe han der er forfatter af tråden... men tak alligevel fra mig
venlig hilsen lasse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nu skrev Yogo Turbo løsningen på montering af omdrejningstæller på bil med fordeler og jeg kom med et forslag til hvordan det kan laves hvis bilen er med fordelerløs tændning. Så vi har begge ret.

Hvordan Yugo Turbo vil lave sit shiftlight og sladrehank ved jeg ikk lige!
Men held og lykke med det 8)

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

s@g skrev:
Nu skrev Yogo Turbo løsningen på montering af omdrejningstæller på bil med fordeler og jeg kom med et forslag til hvordan det kan laves hvis bilen er med fordelerløs tændning. Så vi har begge ret.

Hvordan Yugo Turbo vil lave sit shiftlight og sladrehank ved jeg ikk lige!
Men held og lykke med det 8)

hmm nu ved jeg ikke hvordan det er lavet men på boost-it.dk kan man inde under stumpemarket købe shiftlight og det med sladerhangen hvorfor ikke købe et instrument der kan det hele fra start (ved godt det er lidt dyrer) men så virker det også upåklaligt

Titel:
Moderator

Brink.....Uha!
Jeg har bygget et par stykker af deres kredsløb, og de at ikke blege for at belaste deres stumper mere end 150% af hvad de egentligt er beregnet til, og levetiden er ofte derefter. Gennem tiden har jeg nok købt for ca. 2000dkr i byggesæt derovre fra, og ikke eet eneste af dem kan køre uden at nogle af komponenterne er overbelastede konstant.

Velleman er betydeligt dyrere, men min erfaring med deres kit er at kvaliteten er langt langt bedre.

Bare lige inden nogen smider flere tusser væk på byggesæt der ikke virker....(mere end 10minutter).

Elektronik koblet på tændspolen:
Når man kobler elektronik på tændspolen skal det pågældende elektronik som absolut minimum være bygget til at kunne tåle peak-peak spændinger i størrelsesordenden 3-600volt(ja, på lavspændingssiden!)
Når spolen kører så genereres der en ultrakort, men meget høj spændingsspids på lavspændingssiden, og den kan brænde en del elektronik af, og spørg ikke hvordan jeg ved det :?
Det plejer at foregå ret spektakulært iøvrigt, så man skulle måske lave et videoclip af en IC der "får kig på" en 400volt p-p spænding ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Citat:
Når spolen kører så genereres der en ultrakort, men meget høj spændingsspids på lavspændingssiden, og den kan brænde en del elektronik af, og spørg ikke hvordan jeg ved det
Det plejer at foregå ret spektakulært iøvrigt, så man skulle måske lave et videoclip af en IC der "får kig på" en 400volt p-p spænding

Tja, dengang jeg selv jævnligt havde en defekt IC mellem hænderne gik der efterhånden sport i dette eksperiment:
Tilslut 12 V fra et bilbatteri til tilfældige ben, indtil der pludselig er er et par ben med "gennemgang".....
HUSK beskyttelsesbriller!!!

Hvormange herinde har forøvrigt prøvet at sætte 12V til en selestrammer, eller en airbag??? :lol: :lol:
HUSK beskyttelse. Og nej, gummi er IKKE nok... :shock:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jamen er der ikke nogen der kan lave sådan et til mig så ?? for jeg har jo dobbelt tæning :cry:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time