Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 mar 2004, 21:12 
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg holder turbotrykket oppe under hele accelerationen.

Lidt nyttig info:

Bilen Volvo 850 T5 Automat

Bilen er chiptunet, andet filter, anden aktuator samt et midlertidigt alternativ til en bleeder ventil.

Sagen er den, at bilen lader, ved fuld gas (kickdown), med ca. 1,15 bar hvor trykket så falder til 0,8 bar (aktuatorens åbningstryk) i takt med, at bilen tager omdr. (måske er der en responce tid på at wastegaten åbner som bevirker, at trykket kun langsomt falder i takt med omdr. stiger ?).
Men som før nævnt er der bleeder effekt på systemet samt aktuatorarm er spændt kortere => den skal åbne mere i trykdåsen for at åbne wastegaten der burde altså kunne holdes bedre på trykket ??

Målet er, at bilen holder 1 bar ved acceleration og evt. 1,15-1,2 bar ved gearskifte (jeg blev anbefalet til ikke at gå over 0,8 bar på aktuator Hos Kolstrup Tuning og jeg blev frarådet over 1,1 bars ladetryk hos Palms Auto, Palm og Kolstrup var dog ikke helt enige om hvor maks skulle være da K. mente den kunne tage mere.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe PFT.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2004, 07:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Prøv at ring til Vha-trim, ved han selv køre i en T-5 privat som han selv har hævet i tryk.

VHA-Trim v/Peter Rasmussen
Birkevej 60
5672 Broby
Tlf. 62631477
Fax. 62631466


Senest rettet af 2fat2fly 06 apr 2004, 06:47, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2004, 21:36 
Tak for dit svar, jeg har talt med Peter Rasmussen som ikke mente der var så meget, at gøre ved det.

Dette er jo svært, at acceptere da der gerne må være fuld knald på når der er behov for det :lol: .

Jeg fandt imidlertid noget sjovt på autospeed.com efter jeg så dit indlæg vedr. hurtigere ladetryk, hvor man montere en ventil der lukker op for trykket i trykslange til aktuatoren (mekanisk indstillet) ved et bestemt tryk.

DVS. trykregulerings ventilen faktisk overtager aktuatorfunktionen, hvis den er indstillet til højere tryk end aktuatoren og det vil den jo nok være.
Uden at kende den eksakte ventil er fordelen jo nok, at den kun regulere ON - OFF, hvilket vil sige turboen reagere hurtigere og taber ikke trykket når maks. indstilling er nået.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2004, 01:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er nok narmere storrelsen pa din TURBO der satter granser for dit ladetryk! pas pa med over 1 bar, plejlstangerne er ikke verdens bedste!! MVH. soren downunder


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2004, 13:01 
Tak for input Søren.

Jo det er klart turboen der der sætter grænsen for ladetrykket hvis det er det maksimale tryk der arbejdes med, men det er det jo ikke tilnærmelsesvist her. Her går det simpelt hen ud på, at holde maks ønskeligt tryk som på denne bil ligger omkring 1,1 Bar.

Som novice på dette område bestod lærepengene for mig netop i, at finde et passende niveau for ladetryket. Dette har kostet mig langt over 1000,- i slanger som er sprunget (de var nok heller ikke for gode) og en pæn pose penge i ødelagte aktuatorer.

Som du også skriver Søren så er pejlstængerne på bilen nok ikke verdens bedste, erfaringstal viser de begynder, at bøje ved 1,2 bar og op. :(

(Den skal pines ikke smadres) :lol:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2004, 14:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er ikke kun et spørgsmål om maks tryk, men også volumen.
Eks en lille turbo kan lave 1,5 bar ved 2000 omd. men kun 1 bar ved 6000 omdrejninger.
en stor 1 bar ved 2000 omd, men 1,5 bar ved 6000 omd.
Volo 850 kørte med 3 forskellige størrelser turbo alt efter model
den største sad på 850 tr 5.
Hvis du mener at turboen er stor nok, kan det værer at det er motorstyringen der sætter stop for trykket.
Dvs. at hvis man har forsøgt at snyde wastegaten med en bleeder ventil, kan man godt opnå et kortvarigt højere tryk,indtil at motorstyringen begynder at reagerer og sætter trykket ned.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2004, 15:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Som flere andre skriver er det din turbo der ikke kan levere luft nok ved høje omdrejninger.
Du har sikkert en Mitsubishi 15G turbo og skal opgradere den til en 18T eller 19T for at holde ladetrykket oppe.

Der findes flere forskellige turboladere på 850 / V70 modellerne.
850T5R og 850R aut har en 15G turbo
850R man har en 16 T
S70 og V70 1997 har vist nok 18T og 265 hk V70R AWD her 19T.

De nyere har vinklet afgang til udstødningen, så hvis man monterer dem skal man ændre udstødningen en smule.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2004, 22:26 
hvordan kan en større turbo afhjælpe problemet?
i spørgsmålet skriver han at trykket kommer op på 1,15 bar hvilket er mere end det han vil have.
kunne det ikke være slanger der er tætte op til et vis tryk, men når der så kommer mere tryk på så vil selv den mindste revne eller ujævnhed der hvor slangerne sidder på kunne gøre at der siver luft ud?
hvis personen selv har lavet sin bleeder funktion ved f.eks. at bore hul i slangen til aktuatoren, vil dette ikke kunne resultere i at hullet er ujævnt og måske ikke så, præsist regulerende ved alle tryk niveauer?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2004, 22:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Chippen bestemmer at trykket skal være 1.15 bar.
Han har kun 1.15 bar ved lavere omdrejninger og når så omdrejningerne stiger kan turboen ikke længere følge med og dermed falder trykket.
Turbotrykket på en Volvo 850 reguleres elektronisk af chippen ved hjælp af en magnetventil.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2004, 08:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
til den kare gast! netop ved at den er storrer! dont send a boy to do a manns job!! det er et tegn pa at den er for lille til opgaven at den ikke er istand til at holde trykket ved hoje RPM.! MVH. soren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team