Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 7160 Aale city
Går lidt og tænker på evt. ville lave en motor hjelm i kul/kevlar fiber med klar gel cote til min vogn.
Men hvor skaffer man nemest fiber og gel cote, og hvad er prisen for sådan noget, ha en plan om at jeg selv ville støbe den, evt. med et par små endringer.

Har en gammel hjelm der kan sparles om, så der bliver et evt scoop og andre detaljer, det regner jeg ikke for noget problem.

Nogen der har nogen erfaringer?????

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Kulfiber væv er ikke nogen billig sag, men det ved du nok?

Hvis det skal være godt, så skal du ha din hjelm modelleret op så den ser ud som du vil ha den, så skal du ha lavet et negativ i glasfiber, som skal poleres indvendigt, og coates med slipvoks(ellers bliver det sjovt at se på når du skal skille det ad igen;-)

Så skal der metervis af kulfiber i den hjelm. Prisen bliver ret heftig.

Jeg har før gjort lidt i det på hobbyplan, og det ser afsindigt godt ud når det er færdigt, men hold kæft for et arbejde, og så en hel hjelm!
Det er ikke et projekt jeg vil anbefale nogen at kaste sig ud i uden en god portion erfaring.

det er meget nemt at få en masse epoxy i og kun lidt væv, og det bliver noget lort. Det nemmeste er at lave en miniautoklave, og indrette formen med små vacuumtilslutninger, så du kan _suge_ overskydende epoxy/luft ud af laminatet, og lægge et stykke tynd plastfilm (ala madfilm) på indersiden, og så suge den mod fiberen. Så kan du pressefiberen helt sammen, og undgå en masse overflødig epoxy, og få et let og stærkt resultat. Men det er ikke nemt.

Der findes nogle alternativer: Find en kammerat der bygger vindmøllevinger!

De har grejet til det, og materialerne, ofte også til fair priser.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lyngby
skriv endelig hvordan det går... lyder som et meget intressant projekt... havde tænkt på noget af det sammen bare med glasfiber.......

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Går og leger lidt med glasfiber, så priser på kul ville ikke være af vejen. Har lavet vindmøllevinger, men det er kun glasfiber, og det er med epoxy-resin. ikke noget for hjemmemekanikeren. Kan mand bruge alm polyester til kul? Nogen der ved det? :roll:

www.slavteren.tk

Titel:
Moderator

Du kan godt bruge alm. polyester til kulfiber, men det _skal_ være den glasklare version af polyesteren. Det kan ikke anbefales at finde en hurtigttørrende polyester, da du næppe kan nå at få alle lutblærer ud af fiberen så hurtigt, som v. glasfiber.

For 7år siden købte jeg 4kvm kulfibervæv, 45grader vævet, og da var prisen heftige 340dkr/kvm. Prisen er ganske givet faldet en del siden, men vil tror prisen stadigt er ~10 gange prisen for glasvæv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Yes, jeg viste godt at kulfiber er noget dyre, havde også tænkt på at lave en i glasfiber først, bare for at prøve (den kunne jo altid sælges eller gæmmes til det næste projekt), også for at se om det det evt. ny design ser OK ud.

Hvor mange lag skal der ca. være på miden og på kanterne???
Den ca. 150cm. lang, 110cm. bred bagerst og ca. 60cm. bred i fronten.

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Moderator

Det her svar kan du ikke bruge til en skid, det ved jeg godt, men lagantallet kommer kraftigt an på hvor kraftigt kulfiber du kan skaffe.

En god kraftig kulfiber, og et par forstærkninger indeni, så kan du klare dig med 2-3 lag. Har du ingen forstærkning, SÅ skal der nok ca. 4-5mm til, og så koster det spidsen inden du er færdig.

Lav et par kulfiberprofiler til at lægge i indvendigt, og så en kulfiberkant hele vejen rundt, feks ved at lime en skumprofil på indvendigt, og dække den med et par strimler kulfiber. Runde hjørner er en god ting!

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Hvor er tørring? Det lyder som et seriøst projekt, skal i gang med nøjagtig det samme, måske vil du ha en hånd?

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tørring??? det ligger næsten mellen vejle og horsens.

Nu kom jeg lige til at tænke på noget der er lidt snyd. Hvad hvis kun det øverste lag er en blanding af kulfiber og kevlar, og resten var i glasfiber??? det ville da gøre noget ved prisen, men jeg ved godt at det er snyd......

Det bliver nok først til forår/sommer at jeg evt. kommer i gang, der er der normalt en lidt bedre temp. uden for, og så kommer der lidt penge når vinter bilen blive solgt.
Men det skader da ikke at planere sine projekte lidt i forvejen, så plejer jeg at blive knap så streeset.

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lyngby
det med at bruge glasfiber neden under kulfiberen er nok ikke nogen dum ide. men man kan jo "bare" lade glasfiberen være et slags skelet, og så ligesom dække skelettet med kulfiber..

og lige meget hvad får man jo den ønskede effekt, skærmen bliver lettere :lol: end den originale skærm i metal...

nogen der kan sige hvad forskellen er på kulfiber og glasfiber i form af stivhed, brudstyrke og så vidre....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time