Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: turbomanifold
Hvad er det mest at lave en manifold i. trykkelse , hvilke rør o.s.v.

hjælp

Allan

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Sjælland.
Det er bedst at lave manifolden i sort jern da det udvider sig mindre ved høj varme end rustfri (rustfri er alligevel heller ikke rustfri mere efter det bliver varmet op). Når den ikke udvider sig så meget er der en mindre chance for at den "flækker" eller går op i svejsningerne.
En manifold i sort jern kan du også varme op når den er færdig og så lade den ligge og køle langsomt af for at fjerne spændingerne. Man kan ikke fjerne spændingerne i rustfri på den måde. Med dem skal man vente til den har "sat" sig. hvilket kan resultere i at den flækker et par gange.
De bedste rør at bruge er damp rør. De er lavet til at kunne tåle varme og har en mindre udvidelses koficient end normalt sort jern.
Brug helst 3-4mm til rør, 10-12mm til selve flangen som sidder på motoren og det samme til flangen som skal sidde på turboen.

Titel:
Moderator

Absolut ikke enig mht anvendelsen af jern fremfor rustfrit!!

Rustfrit revner, ja, hvis man ikke får det svejst ordentligt.

Sort har en meget lav skalningstemperatur, og "går til" længe før rustfrit stål gør.

Men sprg. er hvor længe det skal kunne holde??
Er det kun til DHB så kan hvad som helst holde de har ture, men er det en bil der skal kunne køre 200kkm, så ville jeg få bygget en rustfri manifold, og få den svejst af en prof, med 100% gennembrænding, og baggas.

Aisi316 er at foretrække frem for 304. Bedst er 321, men den er ikke til at opdrive bøjninger til for alm. penge. Vælg en 316.

Rustfrit stål trækker sig mere end sort gør under svejsning, korrekt. Men det udvider sig IKKE mere end sort jern. Udvidelseskoeff. er stort set den samme på sort og rustfrit.

En rustfri manifold kan sagtens opvarmes til rødvarm, og holdes der i nogle minutter for at afspænde den, men det klarer motoren såmen fint af sig selv efter nogen tid. Det vigtigste er at især svejsninger omkring manifoldflangen/det første stykke rør er absolut iorden, da det er her det største stress er at finde imo.

Selvom rustfrit stål mister en del af "det rustfrie" når det bruges som manifold, så holder det alligevel meget meget længere end alm sort jern, og det skyldes den betydeligt højere skalningstemperatur.

Men en rustfri manifold er betydeligt dyrere at lave i stumper, stiller højere krav til svejsningen, men holder så også længere end sort jern gør. Men ofte er dette totalt irrelevant da mange turbobiler alligevel ikke ser mere end 50kkm på tælleren inden manifolden er det mindste problem ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
HenrikGM skrev:
så ville jeg få bygget en rustfri manifold, og få den svejst af en prof, med 100% gennembrænding, og baggas.

Alt rustfri, skal tigges, med bag-gas, og afsyres. Det er nærmest en regel, blandt smed-pongi'erne herinde :lol: :lol:

Titel:
Rustfri udvider sig næsten det dobbelte af sort jern når det kommer godt op i temperatur, så det Henrik siger passer ingen steder!

Du skal klart vælge at lave det i sort jern, der er nok en grund til at ALLE installationer af kedler, varme apparater og andre former for installationer er lavet i sort jern. Det er meget bedre...

Det sludder Henrik også siger om forskalning holder heler ingen steder!
Når den er lave i 3mm damp rør holder den langt mere end bilens levetid.
Plus rustfri mister ikke kun lidt af sin rustfri virkning, men HELE sin rustfrie virkning.

Du kan heller ikke fjerne alle spændingerne i rustfri ved at varme det op til ca. 800-900 grader som med sort. Der vil stadigt være spændinger i den! Den trækker sig sammen igen når den køler ned...

Plus typisk er motor blokken og turboen lavet i støbejern hvilket har en udvidelses koficient som passer bedre med sort jern end med rustfri.
Den rustfrie udvider sig mere en dem og vil dermed skabe problemmer!

Det eneste rigtige er SORT!

Titel:
hej

jeg var engang på striben hvor vi stod og kiggede på en turbo bil hvor ejeren stod og blærede sig med at uha hans manifol var i rustfri.
så stod der 5 gamle smede rundt om og grinede af ham og sagde at det var da det dummeste han kune havde gjordt. for den ville slet ikke holde li så godt som en i jern.
så jeg tror at det bare er nogle som vil være smarte og stå og sige at deres er rustfri, men så er det bare noget lort.

Titel:
Moderator

CTF skrev:
Plus rustfri mister ikke kun lidt af sin rustfri virkning, men HELE sin rustfrie virkning.

Du kan heller ikke fjerne alle spændingerne i rustfri ved at varme det op til ca. 800-900 grader som med sort. Der vil stadigt være spændinger i den! Den trækker sig sammen igen når den køler ned...

Plus typisk er motor blokken og turboen lavet i støbejern hvilket har en udvidelses koficient som passer bedre med sort jern end med rustfri.
Den rustfrie udvider sig mere en dem og vil dermed skabe problemmer!

Det eneste rigtige er SORT!

Nå....gider ikke diskutere det helt fanatisk, been there-done that. Kan kun sige at hele mit udstødningssystem(efter turboen) er i rustfrit, kører på 5 år, og selv lige bag turboen, hvor temperaturen "med jævne mellemrum" er godt oppe i rødvarm, så ruster lortet aligevel ikke, trods "det mister hele sin rustfrie virkning". Der er yderligere ingen tendens til skalning som mit gamle udstødningssystem i sort led voldsomt af.

Grunden til at man bygger kedler i andet end rustfrit skal nok findes et lidt andet sted, end de argumenter du har fundet, tror du ikke?

men som jeg nævnte, så kører turbobiler stort set aldrigt langt nok til at brænde en sort manifold af, inden nogen har fået mokket trykket så højt op at noget andet er mere ødelagt, så materialevalget er stort set irrelevant for 99% af hjemmetunere i dk. En sort skal nok holde de fleste motorer ud.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel: Hmmm
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestjylland
er nu enig med GM !!!!

har selv tigget en manifold , og så vidt som jeg kunne se trak det sig ikke mere end alm stål 37 gør , og jeg har trods alt svejset lastbilvogne i snart 4 år nu.

og med hensyn til gamle smede så må de hellere passer deres beiere og deres elektrodesvejser. :wink:

jeg har reseachet lidt og fundet ud af at den eneste relevante forskel på sort jern og rustfrit er at rustfri indeholder 17 % chrom og ikke andet.

så nu er der lidt at tænke over!!!!!! :?

Titel:
Rustfrit det er det man skal lave det i og sådan er det bare
jeg har en bil hvor jeg selv har lavet et rustfrit manifols.jeg har kørt 45,500km i den, jeg køre med 1.6bartryk på den
jeg har en udstødning tenp på max 1050grader :lol:
og jeg bruger bilen vil jeg love jer.
jeg lavet det og sat det på jeg just bilen ind
jeg tag det af igen jeg svejse et sted på det
sat det på igen og den har kørt lige siden
og jeg lover jer det bliver rødt når jeg lejer med dem..
hej har lave en i sort jern på en ande bil og det var ok men den kunne ikke holde det brænder væk det sætter sig på Turbo
det kan ikke holde.
hvis det skal være sortjern skal det være en det er støbt ikke er man selv laver
så lad være med det det er bare mit syn på det
mvh

Titel:
hvor tyk skal det så laves i mm ?

Allan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time