Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 12:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 aug 2003, 17:45 
Kan en normal karburator, føde en turbo??? eller kommer der problemer når der kommer tryk på???

hvad med benZ er der brug for extra. eller er det normal nok???
eller kan det nøjes med at skifte dysser, for at den får mad nok??? :-)

Øsen er en mazda 323f bg fra 1990. turbo fra en saab 9000t. t25 tror jeg nok


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 18:19 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 278
Geografisk sted: midtjylland
Hejsa.......

Mig bekendt kan du ikke anvende en alm. karburator under tryk... du vil tryksætte svømmerhuset og dermed tømme det ind motoren.... :(
har du ikke mulighed for at finde et sæt komplet indsprøjtning og moterer det...(det er godt nok ulovligt ifølge told og skat)..... :?
ellers skal du have fat i et sæt kaburator der kan klarer tryk.... der er da nogle gang nogen herinde der har sådan nogle til salg...... :wink:
hvor meget kan du lave selv.... for havd med at monter et sæt megasquirt til at styrer indsprøjtningen....... det har jeg gjort på min kadett GSI med eftermonteret turbo......

Mvh Jens Hald

_________________
Http://www.boost-it.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 19:27 
det er jeg ked af at høre det med at jeg ikke kan bruge den min karburator :cry: . for turbo sættet med intercooler og diverse slanger har jeg kun givet 1300kr for. og det med ny karburator lyder som en dyr sag, Hvordan kan jeg få fat i sådan en billigt, h0s en hugger???? og hvad for en bil skal jeg søge efter???? :?: :roll:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 20:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hej...

Nogle kan have held med det men det er altså godt nok noget skidt!!!! Hvis du insisterer på at beholde din kaburator ville det bedste være at suge igennem den i stedet. Det vil så sige at BENZINEN/luften bliver trukket med ind i turboen og der efter sadt under tryk og vidre ind i motoren. Det er den eneste relative nemme måde at bruge en almindelig kaburator til trykladning... Men indsprøjtning vil alle dage være at foretrække.
Når benzinen skal igennem turboen kræver det at pakningerne i turboen kan holde til det. Dem kan man få skiftet ved et renoveringsfirma... Jeg er ikke sikker på hvilke turboer der fra org. kan holde til det hvis der overhovedet er nogle der kan. Jeg har hørt folk snakke om at hvis turboen er fra en diesel skal pakningerne skiftes. Men den tror jeg nu ikke på da det jo alle dage normalt kun er luft der kommer gennem turboen både på benzin og diesel biler. Så det giver ikke meget mening for mig.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2003, 20:53 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:59
Indlæg: 23
Geografisk sted: KBH
jeg ved at man med dellorto kan man bare bygge en kasse rundt om karburatoren og sætte tryk på og jeg har hørt at man kan det samme med standart karb. det eneste problem er at når du lukker spjællet ryger der stadig lidt benz og luft forbi så den bliver ikke billig og kører i.
kender en den gjorde den på en sierra 2,0 ohc med dobbel dellorto den fik 180 hk men gik igennem 3 gearkasser før han ikke gad mere. :lol: :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 21:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Den version har jeg også hørt om, men dog aldirg set. I teorien burde det også virke. Men hvordan lave man en kasse rundt om en kaburator som er tæt? Der går gaskabel, div slanger og div ledninger til ventiler og varme elementer osv. Desuden skal den jo også monteres neden under kaburatoren på en eller anden tæt måde... Man kan så diskuterer hvor tæt kassen nødvendigvis behøver at være, men efter min vurdering er det OVERHOVEDET ikke besværet værd! Og da slet ikke i forholdet til resultaten... For mig at se er der 3 muligheder. Enten ved at suge gennem kaburatoren som tidligere beskrevet. Finde en anden kaburator som er beregnet til det eller monterer en indsprøjtningsanlæg. Evt MEGASQUIRT!

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 21:28 
YEP.

Hvis man endeligt vil bruge en karburator så flå al indmad ud af den 70er dims pånær spjældet og monter en dyse i hvert rør istedet.

Så hedder det derefter programmerbart EFI, og inden nogen hyler op om at det er dyrt :-) så tag et kig på megasquirt(MS). Man kan ikke få dyset et sæt dobbeltkarburatorer for prisen på MS......!!

Der er ganske rigtigt 3 muligheder.

Find en karb. sug igennem den med turboen og brug en masse tid på at få lortet til at køre, og en mindre formue i dyser osv.

Find en trykkarb fra feks en volvo, og slås med den 30 år gamle oldsag i et par måneder indtil du smider den væk og dropper projektet.

Eller gør det færdigt een gang for alle, for en totalt set mindre udgift. programmerbart EFI er den vej du vil. Det kan du begynde at køre i så snart lortet er samlet. Resten ordnes med en PC. Så det handler om at smide en god manifold med dyser på motoren,alle sensorer og fikse et ledningsnet, så er du mange gange bedre kørende end du bliver med en karburator.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 21:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hej.
Da Opel Manta A i sin tid var en ny bil var der et engelsk firma der hed Broadspeed der byggede 28 eksemplarer om til turbo. Der blev brugt en sådan trykkasse, et såkaldt plenumkammer. På denne side kan i se de forskelilige dele der er blevet brugt :
http://www.mantaclub.org/archive/manta_a_turbo.htm
Hvis det er kan jeg oogså uploade billeder af det sæt Opel selv brugte da de eksperimenterede med at bygge en Turbo Manta A. Desværre var 140 HK og et relativt stort benzinforbrug runden til at den ikke blev sat i produktion...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2003, 21:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
AHA! Der kan man bare se... Det vidste jeg ikke. Men de havde jo så heller ikke ret meget susses med det åbenbart. Men det er da sjovt nok at en tuningsfirma i sin tid har bøvlet med sådan noget? Lige et spørgsmål... Hvorfor er alle Mantaer altid så pokkers rustne? Pisse agerligt ellers en kanon fed bil! Og nem at tune på... :lol:

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2003, 00:40 
du kan godt føde en tryk motor igennem en karburator men du gør klogt i at finde en karburator fra en bil som er monteret med en sådanne karburator fra fabrikken (find helst en der passer nogle lunde med motorstørrelsen). hvis du derimod suger igennem en karburator kan du ikke sætte en intercooler på da luft/benzin dampene vil fortætte sig i intercooleren

hvis du finder en karburator fra en trykbil, skal du huske at have benzinregulatoren med, den skal sørge for at holde ca. 0.2-0.3 bars overtryk i forhold til ladetrykket, desuden skal du bruge en benzinpumpe fra en indsprøjtningsbil (skal jo kunne trykke mere end dit ladetryk+ de 0.2-0.3 bar)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 82 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team