Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 04 jan 2004, 13:07 
Hejsa er der mon n ogen der har en ide om hvor højt ladetryk jeg kan tillade mig på min BMW 324 D med efetrmoneteret turbo... jeg havde selv sådan ca 1,5 Bar i tankerne der ifølge lidt hurtig teori skulle give omkring 200 - 250 HK imod 86 HK standard. og hvor højt tryk kan jeg få en Garret T3 til at levere... det er en 2,4 liters 6 CYL. motor.

kennethstoevring@sol.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 13:17 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Det er en diesel motror vi snakker om, rite? - At køre med 1,5 Bar på en diesel ville ikke få dig op på 250hk, og du skal iøvrigt passe på at den får nok "saft" når du fyrer ladetrykket der op!

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 13:46 
jo ifølge en meget simpel teori der siger....
en standard 324 TD = 115 HK
+ intercooler = 170 HK
og dette er ved 0,8 bar.
jeg ville men at et tryk på 1,5 istedet for 0,8 og en omgang eller 5 i pumpen skulle give de sidste 30 HK eller flere.....


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 15:21 
Har en kammerat som har kørt med tilsvarende ladetryk( 1.5bar), det var bare på en Golf 1.9 tdi, med en Garrett T03 fra en Sierra Cosworth 2wd, virkede fint, motoren bukkede vist nok under før turboen.. ;) :wink:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 16:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Bror fusk skrev:
>jo ifølge en meget simpel teori der siger....
>en standard 324 TD = 115 HK
>+ intercooler = 170 HK
>og dette er ved 0,8 bar.
>jeg ville men at et tryk på 1,5 istedet for 0,8 og en omgang eller 5 i >pumpen skulle give de sidste 30 HK eller flere.....

Nu ved jeg en hel del om Dieseltuning, og jeg ved ikke hvor du får din teori fra, men lad os sige det sådan, at du bliver skuffet... at montere IC alene på en 115HK TD absolut ikke giver dig 170 hk ! - SLET ikke, IC'en alene vil måske give dig 5-8hk + 15-20nm ! ... jeg har selv en 90hk HDI motor, uden IC standard. den er Chippet, Eftermonteret Intercooler, Hævet dysetryk til 1350bar, og hævet turbotryk til 1,4 bar, og det giver 154hk, 360nm ! ... så du bliver slemt slemt skuffet hvis du tror at du kan hive 200+hk ud af en non-TDI motor bare ved at montere turbo og skrue på trykket.... en turbo har SLET ikke samme effektivitet på en TD motor som på en benzin motor... og at skrue på pumpen giver heller ikke 30+ hk ... ved ikke hvor du har dine tal fra, men du kommer formentlig slet ikke over 150 hk, eller for den sags skyld i nærheden, efter min bedste vurdering...... sorry.. så nemt er det altså ikke at bygge en 250hk diesel øse.

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 16:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
river lige lidt ud af sammenhængen. en turbo har slet ikke samma effekt på en TD. som på en benzinmotor! HVORFOR???? vil du forklare dette lidt nærmere? MVH, søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 17:15 
jeg har haft en E36 325 TD, fik den chippet og IC på, og KN. den havde små 160hk ved 0.85 ladetryk. Så må holde med de andre og sige hvis du regner med 250 hk. Bliver du meget skuffet :cry: . Men den bliver halv hurtig alligevel. Min kunne køre nemt fra en escort 1.8 sport med 115 hk 8)


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 17:20 
ja ja hurtig det er den sgu... jeg måtte da lige vise vej for en golf 2 GTI 1,8 16V turbo den anden aften.... og det var ved 1 bar uden intercooler..


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 17:43 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Fusk: Ja, men enig da, de er hurtige, min spiser da også GTI'er til morgenmad, men nu siger du jo 1 bar, uden IC, men IC'en giver altså ikke rigtigt noget mht. hastighed osv, som jeg skrev oven for, det meste du skal regne med at få ud af din IC, er at du kan tune lidt mere på den uden den bliver for varm, og så en lille beskeden effektforøgelse... men altså de 250hk er meget skudt ved siden af.

Søren: Jeg er ikke 100% inden i teknikken bag forbrændingen, men det er noget med at effektiviteten er ikke den samme pga. kompressionen og forbrændingen, og derfor kan man ikke regne med at en dieselbil ved 1 bar får lige så meget effekt oven i som en benziner med 1 bar. Men der er sikkert flere som ved meget mere end mig om dette emne.

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2004, 18:05 
Nårh ja når nu vi alligevel er ved den kære BMW er der så nogen der ved hvordan jeg får koblet en BOV. på der er jo ingen gasspjæld på en sådan.. der er bare direkte adgang fra IC´en til manifolden og videre.
Og så vidt jeg ved fungerer en BOV ved hjælp af det vakuum der opstår i manifolden når spjældet lukkes. har jo bare ingen spjæld at lukke


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team