Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 22:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
når jeg på et senere tidspunkt for fat på mit multipoint indsprøjtnings system fra en fiat uno 1500, som skal sættes på min 1,6ie tipo med monopoint. så ville jeg lige høre om der var nogle som kan/vil hjælpe med at indstille Megasquirt uniten som skal styre sprøjtet ??

Er er nogle tunere som kan finde ud af at indstille det her 100% og hvem?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Det kan du sagtens selv. Når du ikke har turbo er motoren ikke så sart.

Tag en tur i bilen når du har fået MS på den, og lav det ene data log efter det andet. Åbn logget og kig. Får den for lidt eller for meget iflg O2 sensoren. Når du så har justeret frem og tilbage nogle aftener er du klar til at gå på felt med bilen.

På feltet "skyder" du bilen af med feks 0,4bar absolut tryk og lader den samle omdrejninger op. Så får du en fin kurve fra feltet der fortæller dig præcist om den nu også får for lidt eller megtet, og hvor den får det.

Så åbner du MT og justerer de flatspots væk der er.

Næste run er så med 0,6bar absloturtryk, og samme procedure igen.

Men jeg tror du bliver forbløffet over hvor relativt nemt det er at køre ind på landevejen. En makker bag rattet og en laptop på skødet så trimmer du ellers bare løs.

Gem programmerne efterhånden som du får dem ændret. Altid rart at kunne gå tilbage i tiden når man pludseligt får bilen druknet eller lign ;-)

Du kan låne et stimboard af mig (hvis du da ikke har et)så du kan lege med din MS på skrive bordet realtime.(stimboardet efterligner alle motorens funktioner). God måde at blive fortrolig med systemet, og noget nemmere end at stå og klø sig i skallen ude på en landevej fordi man har fået åbnet alle dyser på vid gab ved en fejl40.

Det er en _rigtig_god_ide_ at gennemlæse manualen grundigt og forstå skidtet. Masser af amerikanere har gjort det selv til at grovindstille med og haft felt til den sidste finpudsning.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
nu er jeg ikke sikker på at det passer men har et ekstra sprøjt til en uno turbo 1,4 liggende... med dysser og det hele.... ku det ha interesse?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

:) tak for svarene, og på et tidspunkt vil jeg godt låne den der "motor efterligner!!"

øhh jeg kan få det der indsprøjt med manifold, box og bro og det hele for 500kr såå og dysserne er også størrer på denne end 1,4turbo... men hvis det viser sig at fejle noget(hvilket det ikke skulle) så skal jeg da nok vende tilbage!!

vil mega.. virke som en slaks chip-tuning??
øhh tændningen kan da bare indstilles som det plejer ik!!

Titel:
Moderator

Når du nu indstiller tændingen så har du jo en eller anden fast avanceringskurve som du ikke kan flytte. Du kan allerhøjest flytte grundindstillingen,dvs rykke det hele op eller ned.

Programmerbart giver dig fuld kontrol over avanceringskurven.

Megasquirt(MS) kan ikke sammenlignes med en chiptuning. MS er et helt motorstyringssystem der kan overtage enten sprøjt, eller tænding eller begge dele. Med systemet kan du ændre opsætningen(chipningen om du vil) vil at klikke på "upload". DU bestemmer hvordan opsætningen er.
Hvis du finder ud af at den har for lidt tændingsvinkel ved feks 4200rpm og 0,9bar(abs.tryk) så tænder du din laptop og flytter vinkelen x grader og trykker upload. Så har du en ny indstilling. Ligeledes hvis du synes den får for meget/for lidt bensin så kan du ændre det hurtigere end din pc kan boote.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

når i snakker tryk feks 0,9bar hvad er det så?? olie, benzin....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

forresten, jeg har set at den der mega.. haløj også kan styre tændningen! hvor meget koster sådan en, og har jeg i det hele taget brug for den, da jeg nu kun montere en knast,multipoint,bearbejder toppen og hæver kompression med 1

Titel:
Moderator

fraguzz skrev:
når i snakker tryk feks 0,9bar hvad er det så?? olie, benzin....

0,8bar absoluttryk, og det er lufttyrk i manifolden. Svarer til næsten fuldgas, dvs 0,1bar vacuum. Man regner altid i absoluttryk når man har med motorstyringer med mapsensorer.

Titel:
Moderator

Prisen er den samme som for en helt alm MS. Kun softwaren er anderledes.

Hvorvidt du har brug for den er helt op til dig selv. Hvis du ikke har brug for at styre mere på motoren end det originale kan klare så har du jo hvad du skal bruge. Det er sgu svært at råde dig til hvad du skal gøre når jeg ikke har nogen ide om hvad det originale styring kan tumle...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ok tryk i manifolden... det er sku nok det min ekonomi haløj måler!!

jammen den gamle ver. kunne jo ikke styre det med tændningen, og det skal den da bruge ekstre ledninger til eller??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time