Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 16:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Jeg har en Mondeo 1.6 fra '95 og har hørt meget om chiptuning.

Kan en bil som min umiddelbart chiptunes, hvad effektforøgelse kan man forvente og hvad koster det?

/Michael

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Du kan få monteret en piggyback, den kan det samme som chiptuning. 5-8HK skulle være muligt at hente. Har du adgang til det nye nummer af "Penge og Privatøkonomi" kan du læse en omfattende artikel om emnet.

Titel:
Det er faktisk netop fra Penge & Privat økonomi jeg har linket til Scantune.

Jeg har læst artiklen, men synes ikke umiddelbart den giver mig de svar jeg søger.

5-8 HK lyder jo umiddelbart ikke af meget, vil jeg kunne mærke nogen forskel - jeg mener en forøgelse fra 90 til 95 HK er jo trods alt kun 5%

Titel:
Junior Medlem

Nu er jeg en forsigtig natur, så jeg lover ikke så meget. Generelt kan man sige at man får det teknisk optimale ud af motoren. Det er så individuelt om det er 5% eller 10% gevinst. Hovedgevindsten er faktisk speederrespons der bliver meget forbedret og motoren virker mere "sprød"

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hej

Der er lige en ting du må forstå om chiptuning af biler uden turbo:
Det er ikke et spørgsmål om hvor mange hk/Nm du får - det er et spørgsmål om, hvordan bilen bliver at køre. Derfor refereres tit til chiptuning på 'ikke-turbo-biler' som "Driveability-tuning".

Kort sagt, så får du måske et par heste og lidt moment men mere vigtigt giver chippen motoren en anden karakteristik - I.e. bilen vil føles anderledes. Du får bedre speederrespons, mere jævn momentkurve og 'døde punkter' i motorens arbejdsområde forsvinder.

Prisen er 3500 - 6000 kr afhængig af, hvilken leverandør du vælger.

Hvis du går efter flere kræfter, er chiptuning ikke den rigtige løsning. Disse chips er jo stadig nødt til at virke til alle motorer af den type de er konstrueret til. Individuel trimning er ikke muligt.
Så skal have det fulde potentiale skal du gå efter en ny motorstyring eller en god piggyback, der giver en tuner med rullefelt mulighed for at pille i tændings- og fuel-maps, så netop din bil bliver trimmet HELT korrekt.

Prøv evt. at tale med Per fra Scantuning.dk - Han har en fin lille piggyback til 2600,- +moms. Så har du stadig penge til at få det kørt ind på rullefelt.

/Nolan

Update:
Hej Per - du fik åbenbart svaret inden jeg fik gjort mit indlæg færdigt.

Titel:
Først og fremmest tak for de allerede skrevne svar :)

Som skrevet, så er jeg totalt grøn på dette område...

Sagen er, at med 1200 kilo til 90 HK, så er min bil ikke ligefrem nogen sprinter - den er lidt sløv i accelerationen.

Jeg er godt klar over, at hvis der skal drastiske forbedringer til i den forstand - så skal der enten en kraftig tuning eller en anden motor til - og det mener jeg umiddelbart ikke jeg har råd til.

Det der interesserer mig, er hvordan min bil kan komme til at føles - altså, kan jeg få en bedre køreoplevelse ud af en chiptuning - dvs. en jævn acceleration, en bedre motorgang og (måske) en lidt bedre benzinøkonomi (pt. 11,6 ltr/km).

Hvad løsning vil være bedst for mig?

Titel:
En 95 1.6 - jeg tror at det vil give mere bang for the buck at
sælge den og købe en 95 2.5 !

Titel:
En 95 2.5 skulle ifølge www.bilpriser.dk kunne fåes for
ca. 75000.

Jeg tror ikke at du kan få 170 HK ud af din 1.6 for mindre end
75000 - værdien af din nuværende bil.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvestjylland
evt. http://www.bilbasen.dk/biler/forhandler ... =312400079

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
dog er der vel også forskiringen at tage hensyn til... mon ikke de også skal ha lidt mere bang for the buck som du så fint udtrykker det...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time