Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 18:12

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Hvor mange volt vil en lambdasensor, der er koblet til, men hænger i fri luft (i praksis i motorrummet) give i signal?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Hejsa.

Den vil ikke give noget som helse af to grunde...

For det første har den jo ingen stel.
For det andet vil den ikke generer noget strøm når ilt indholdet er ens på begge sider af sonden. Ellers havde du jo evighedes maskinen der... Smart!

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Ahh.... well, jeg havde ikke lige som sådan tænkt på stel, men det skulle den naturligvis også forsynes med (nu er det en tre-bens i det aktuelle tilfælde, og derfor ville den vist rent faktisk få stel - men lad det ligge).

Ang. forskellen, så havde jeg ikke liiiige tænkt på at den jo måler forskellen (deraf lambda-navnet naturligvis) - men ka' se pointen.

Sagen er at jeg har købt en Golf 2 GTi, og der er lagt en motor i fra en nyere bil, med katalysator. Man har imidlertid ikke monteret lambdasonden, og derfor er der ikke noget i stikket - det mistænker jeg for at være årsagen til den lidt jammerlige tomgang (går højt - ca. 1500-1600 rpm) - ku' forestille mig at Digifant boksen går på nødprogram.

Så nu lurer jeg på hvad der kan svare sig for at få skidtet til at virke - en elektronikkyndig ven har foreslået et potentiometer til tilslutningen, justeret til f.eks. 0,9 V - giver mulighed for at justere blanding på pot-meteret :-).

Nogen her med forslag?

Ellers prøver jeg nok det med potentiometeret, for at konstatere om jeg skal investere i en lambdasensor og en svejsemøtrik til forrøret - kan jo bruges til et Megasquirt i fremtiden :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Så nu lurer jeg på hvad der kan svare sig for at få skidtet til at virke - en elektronikkyndig ven har foreslået et potentiometer til tilslutningen, justeret til f.eks. 0,9 V - giver mulighed for at justere blanding på pot-meteret :-).

Dårlig ide. Lambda er jo ikke den værdi konstant. Justerer du til 0,9volt på lambda signalet ser digifjolsen det som alt alt for fed blanding og kæmper en brav kamp for at fjerne alt bensin fra motoren....

Ellers prøver jeg nok det med potentiometeret, for at konstatere om jeg skal investere i en lambdasensor og en svejsemøtrik til forrøret - kan jo bruges til et Megasquirt i fremtiden :-).[/quote]

Gør det nu ordentligt i første hug......:-)
Jeg har selv prøvet at tumle med et LH-jet anlæg for mange år siden, med potmetre på hist og pist. Efter et par weekenders skruen og regeren blev det hele revet af igen, fordi det kun åd effekt, gav intet ud over sort røg. En folkeracer jeg var med til at bygge i min læretid.....

På med en lader og megasquirt. Det fortryder du ikke lige med det samme, ifht at lodde potmetre på hist og pist....;-)

Titel:
Mester Medlem

Ehhh.... hvorfor er det lige at 0,9 værdi ville gøre at Digifant kassen ser det som alt for fed blanding - i min bog er det ca. rigtig blandning?
Men bortset fra det, så kan jeg godt se, at hvis boksen ser en bestemt værdi, som ikke er præcis hvad den ønsker sig, og forsøger at justere lidt på blandingen for at få den helt rette værdi - så vil det stadig ikke give pote, og herefter vil boksen fortsætte med at justere, osv. osv. Alt efter udgangspunktet, så vil man jo ende med enten alt for mager, eller alt for fed blanding - så hellere køre uden sensor :-).

Men jeg skal sgu'tte have nogen mølle på den - det spiller ikke så meget til klubrally.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Hov forresten: Nogen gode bud på hvor en svejsemøtrik købes?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

Geografisk sted: Roskilde
Hej

Dem kan man købe jer på siden

vh
Christian

Titel:

Geografisk sted: Roskilde
hov jeg mente selvfølgelig HER på siden

vh
Christian

Titel:
Mester Medlem

Henrik har som sædvaneligt fuld stændig ret! Bliver jo efter hånden en vane... :lol:

Normalt vil styrboksen satse på en spænding der ligger i laget af 0,5 volt som burde svarer til det støkiometriske forhold som jo er 14,7:1. Prøblemet ligger så bare i at lamdasonden i praksis ikke har mulighed for at blive liggende her så derfor vil den enten vise mager hvor efter boksen regulerer op og der efter viser den fed hvor efter boksen regulerer ned og om igen...

Enten er MEGASQUIRT svaret!!! Eller også køber du da bare en ny sonde hvis du mener den gamle er defekt. Det er en times arbejde og koster dig 500kr...

På Lamdasonder med 3 ben er de 2 hvide ben til varmen i sonden... Jeg ved sørme ikke om den så ikke har brug for stel i i udstødningen. Men jeg tror altså godt nok at den stadig skal have det... Hvis den ikke får stel fra samme sted som de andre følerer og styrboksen (som regel motorblokken) kan den jo resikerer at visen en ukurekt værdi på grund af en forske i spændingstabet i 2 forskellige stelforbindelser. Men på en sundt ledningsnet ville de næppe være et problem selvfølgelig.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
STEL er nærmest livsvigtig her!

Der er normalt ikke forbindelse fra varmeelementet til sensorelementets stel. Derfor trækker en 3-wire sensor stel til sensorelementet via motorstellen. Ikke optimalt, og derfor udviklede man senere en 4-wire sensor der har seperat stel. Derved er man ude over vagabonderene strømme pga defekte stelforbindelser rundt omkring. Ihvertfald ikke problemer hvor motorstyringen ser et forkert signal.

Godt trick er at prøve at jorde motoren ekstra godt. Virker af og til. Evt jorde sensoren direkte, forudsat der ikke er 4wire, hvilken man absolut ikke skal jorde medmindre man er stensikker på at motoren og sensorstellen IKKE har et offset.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time