Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: MAP
Indlæg: 17 aug 2003, 16:57 
Hej jeg ville lige høre om der var nogen der vidste hvad en map sensor gør og om den er nødvendig når man skal have turbo på sin bil?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2003, 20:11 
ManifoldAirPressure = MAP

Den måler det absolutte tryk i manifolden. Der er store fordele ved mapsensoren istedet for MAF måleren, men også ulemper. Rent powermæssigt er MAPsensoren langt at foretrække, men den er også følsom for ændringer i motorens VE, dvs en lidt bedre flow fra feks andet filterarrangement kan en MAP sensor ikke håndtere så godt som en MAF sensor. MAF har dog et kedeligt trykfald, som man ikke er så begejstret for.

Programmerbart bensinsprøjt med MAP sensor er den eneste rigtige vej at gå, hvis du bygger motoren så meget om at der skal mere bensin til, især når man tager prisen i betragtning. MAPsensor er oplagt til turbobrug. Og vælger du programmerbart EFI er du helt ude over at have problemer med chipningen ikke passer osv. Så er det så godt som altid "fejl40" der begrænser dig, og ikke eet eller andet fabriksprogrammeret skidt man ikke kan ændre som det passer en.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 17:28 
Jeg køre med piggyback så er det lige meget med den map sensor eller hvad??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 17:54 
Ja, forudsat at du mener det er ligegyldigt om der er 0,1 bar vacum eller 1 bars overtryk i din manifold, så er den vel ligegyldig ;-)

Den måler jo brændstofmængden af efter hvor stort trykket er i manifolden, ogdermed hvor meget den er belastet, så ligefrem ligegyldigt er vist lidt af en overdrivelse. Ca lige så ligegyldig som en luftmængdemåler er.....:-)


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 19:08 
Hvordan sætter jeg den så til? er lidt lost :? :roll:

Der er luftmængdemåler på også


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 19:36 
MAP sensoren skal have et godt rent signal fra manifoldtrykket.

Dvs du taget trykket længst muligt væk fra en indsugningsventil, og mellem spjæld og indsugningsventil. Så bliver signalet"blødt" og ikke pulserende. Ipraksis lige bag spjældet, eller så tæt på som det nu lader sig gøre. Ofte er der en passende studs til formålet, eller den er forberedt for en studs.

Så skulle dit anlæg gerne reagere på een eller anden måde. Kender ikke dit system specifikt. Måske andre kan hjælpe med opsætningen.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2003, 18:08 
På selve map sensoren sider der 3 stik og den ene skal ha signal men hvor tag jeg det signal fra??? det har ikke noget med luftmægdemåleren at gøre vel??? :(


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2003, 19:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
luftmængdemåler og map sensor er to forskellige systemer til at måle luftmængden i dit manifold... luftmængdemåleren måler hvor meget luft du lukker ind i dit system. mapsensoren måler det faktiske tryk eller vaccum i dit manifold. altså har luftmængdemåler og map sensor ikke noget med hinanden at gøre... kig evt ind på powerpage under produkter. der er en tegning af benforbindelsen til nogle mapsensorer måske det er den som du har. :D

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2003, 19:50 
Spyde II skrev:
På selve map sensoren sider der 3 stik og den ene skal ha signal men hvor tag jeg det signal fra??? det har ikke noget med luftmægdemåleren at gøre vel??? :(



No hard feelings, men det lugter lidt af at du ikke har tjek på hvad du har gang i. Prøv lige at tøffe nogle sider igennem, bla powerpage fra enden til anden. Og ikke mindst manualen til dit system!!

Det lyder som om du kunne brænde noget af hvornår det skulle være.
Mapsensorer er der jo et mindre bjerg af på markedet, og med ligeså mange forskellige stikforbindelser. Typiskt har sensoren stel, 5volt og signal ud. Derudover er nogle digitale,nogle kører 12volt osv osv.
Du brænder den af hvis du forbinder den forkert.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2003, 20:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 171
Du skal ikke bruge både Map sensor og luftmængde måler...det er enten eller...og i Turbo sammenhæng, er map, at foretrække..Hvis din luftmængdemåler, er af 5 volts typen, burde det ikke være noget problem at konvertere til map, når du har piggyback....

hvis du har købt din Piggy hos Per Mai/Scantune, så plejer han at være flink til at hjælpe...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team