Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 17:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På føresædet
Hej

Har en Chrysler Neon, 2.0 SE som accelerer af helvedes til, når motoren er kold ( Den hakker i det og laver små ryk, når man accelere op i fart ). Men efter en 5-10 min når motoren er varm, så køre den fint og perfekt.
Så jeg tænkte på om det evt kunne være varme-elementet i Lamda-sonden som var røget?? Det ville jo forklar hvorfor den kørte dårligt, indtil den var varm??
Jeg har skiftet tændkabler, renset alle sensors på motoren, og skiftet luftfilter. Der er kun lamda sonden som jeg mangler at se på, og evt tændspole og tændrør.
Vil lige høre om andre har nogle lignene erfaringer med dette problem?? Gider sku ikke skifte mere ud end nødvendigt på den. :?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
jeg kom til at smadre min lamda sonde hvilket resulterede i at den slet ikke kunne tage gassen. man kunne godt køre den langsomt op i omdrejninger... men hvis man gav den fuld gas døde den..... se hvordan tændrørne ser ud. er de helt sorte kunne det godt være den der er færdig.... har du tjekket luftmængde måleren... kender en der har haft samme problem med en golf 2 16v der var de luftmængde måleren der var kaput.
Håber jeg ku' hjælpe....

Titel:
Mester Medlem

Normalt ville det ikke være typisk lamda problemer da denne først "får lov" til at bestemme når motoren er blevet varm. Dette gøres fordi at den ellers ville regulerer blandingen ned når motoren kørte under omvarmning, altså med "choker".

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Phu.. så er jeg endelig tilbage fra ferie.. hmm. tak for svarene. Altså må jeg konkludere at det ikke er Lamda'en som giver problemet.
Så vil jeg koncertere mig om Luftmænge måleren istedet og div små vacuum slanger. Det er noget underlig nowet... bilen køre fint.. bare lige nogle gange hvor den hakker i mellem acc. Det er specielt et problem, når den som sagt er kold, og jeg prøver at accerelere op i fart, hvor jeg evt laden den sejtrække en smule. Fx. går fra 50 til 80 i 4 gear... Det går dog væk, hvis jeg smider den i 3, og giver den nogle flere RPM fra starten.

Titel:
Hvis du vil kontrollere varmeelementet skal du måle om der er gennemgang i den B+ til den og stel. er dette i orden fejler elementet ikke noget
RoadRunner skrev:
Phu.. så er jeg endelig tilbage fra ferie.. hmm. tak for svarene. Altså må jeg konkludere at det ikke er Lamda'en som giver problemet.
Så vil jeg koncertere mig om Luftmænge måleren istedet og div små vacuum slanger. Det er noget underlig nowet... bilen køre fint.. bare lige nogle gange hvor den hakker i mellem acc. Det er specielt et problem, når den som sagt er kold, og jeg prøver at accerelere op i fart, hvor jeg evt laden den sejtrække en smule. Fx. går fra 50 til 80 i 4 gear... Det går dog væk, hvis jeg smider den i 3, og giver den nogle flere RPM fra starten.

Titel:
Mester Medlem

Luftmængde måleren kan godt være årsagen. Men så ville jeg mener at det ikke ville gøre nogen betydelig forskel hvor vidt motoren ar varm eller kold. Kul banen på luftmængde måleren kan være slidt et bestemt sted evt. Har du undersøgt din vandtemperaturføler? Den kan altså være årsag til uhyggeligt meget...

v/h christian

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

hmm ja, det havde jeg ikke tænkt på... men problemet er så "Utydeligt" for det sker ikke altid... Jeg vil når jeg får tid igen, gå alle stik og Ledninger igennem. Har lidt en mistanke om fugt eller en mindre løs forbindelse. Måske et stik som er lige nok løs, til at fugt kan trænge ind og smadre en måling fra en sensor??? Fugten forsvinder, så når motoren bliver varm. Derfor den køre pænt igen, når den er varm.
Så jeg vil hive alle stik ud, renser dem og giver dem en gang syrefrit vaseline. Så er den problemkilde ude af verden.
Hvis den stadig hakker, så må jeg lige se på den Luftmængde måler og Temperaturføler. Og lige måle på Lamda'en.
Elektronik kan sku være en pain in the ass nogen gange!!! :evil:
Hvorfor kan Sensore ikke sidde et sted alle sammen!!! Og have en smart feature med at de skifter farve fra Grøn til Rød, når de ikke virkede. Lidt som de der Non-Maintains Batterier!! ( Ønske tænkning... ) :roll:

Titel:
Mester Medlem

HAHAHAHAHAHA!!!! Det ville jo gøre mig arbejdsløs sådan et system... Og dig milionær hvis du lavede det! Så husk lige at rans og chek dine stelforbindelser rigtig godt ved samme lejlighed... De kan også være årsag til forkerte værdier fra følerer da de som regel trækker stel gennem motorblokken.

Held og lykke med det!

v/h christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time