Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 jun 2003, 19:22 
Hvis man vil have 4 gasspjæld på gælder det så ikke om at få så store som muligt mere luft ???? eller hvordan?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 23 jun 2003, 21:37 
Hmmm 4 gasspjæld... hvad bil snakker vi lige om her???
er det spjælhuse du vil ha på...???


Top
  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 16:14 
ja det er spjældhuse ! en opel 2,5 i en ascona


Top
  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 16:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
De kan sagtens blive for store - hvis de bliver for store mister luften hastighed ind i motoren ved lave omdrejninger, og motoren går dårligt.

Med spjældhuse er det dog et mindre problem, end det var med dobbelte karburatorer i gamle dage. For med dobbelte karburatorer var man afhængig af lufthastigheden til at få benzinen forstøvet. Med spjældhuse klarer indsprøjtningsdyssen dette. Men igen, man benytter tit "banked injection", og i så tilfælde er man igen afhængig af lufthastighed i et eller andet omfang.

2.5'er - det må være en række 6'er?
I så fald ligger vi på ca. 416 kubik pr. cylinder. For en 4 cylindret ville det være knap 1.7 liter. Nede i den ende ville jeg gå efter 40 - 42 mm. til en gade motor. Det kommer også lidt an på hvilke omdrejninger du forventer fuld ydelse ved. Jo lavere, jo mindre diameter på husene. Umiddelbart ku' jeg ikke forestille mig at en R6'er tager ret mange omdrejninger - mon ikke du holder dig indenfor de 6K rpm? Så passer 40 eller 42 mm. meget godt.

Du kan læse mere her: <http://www.jenvey.co.uk/>

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 20:28 
2.5 L kan skam SAGTENS være en række 4`r, hvilket jeg gætter på i dette tilfælde, en række 6`r blir nok for snude-tung.. Man kan faktisk strække den til knap 2.8L med sån gammel række 4..


Top
  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 21:20 
det er en 4 cyl. er 50 mm. og hver cyl for meget ???


Top
  
 
Indlæg: 24 jun 2003, 21:23 
Den bedste beskrivelse kan du se her, det er en teknisk vejledning fra en af verdens største producenter af spjælhuse til motorsport.

What is the best throttle body diameter?
Factors influencing size are; Power output, RPM, cylinder head design, cylinder capacity, position of the throttle body in the inlet tract and position of the injector.

Choice of bore size is a balanced compromise resulting from the following;
1) A larger bore leads to lower flow resistance, but obeying the laws of diminishing returns.
2) A smaller bore leads to better throttle control and response (never underestimate) and improved fuel mixing.
3) The system should be considered in total - from (at least) trumpet flange to cylinder and proportioned accordingly.

Basic references for BHP per cylinder, assuming ca 120mm from butterfly to valve head and a max of 9,000 rpm are;
Up to 30 - 30mm, up to 33 - 32mm, up to 39 - 35mm, up to 46 - 38mm, up to 51 - 40mm, up to 56 - 42mm
Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm.
These power figures may be increased by up to 10% in a purpose - designed, well proportioned system.
As butterfly to valve distance increases, butterfly size will need to increase in proportion to system taper and vice versa.
Lower revving engines and those with injectors placed before the butterfly will generally accept a larger body.


MVH Henrik D.S.
HDS-Trim
www.wolf3d.dk


Top
  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 08:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Og det er så præcis den beskrivelse der kan findes på Jenvey's hjemmeside som jeg linkede til...

@BMW:
2.8 i en CIH'er? Mener at have hørt om Mantzel's 2.7'ere - men at de var meget kostbare, og meget lidt holdbare (for store sidebelastninger på stempler og cylindre grundet ret korte plejlstænger til lang slaglængde).
Anyway, så ku' det da godt være en R6'er. Har da i mine Opel GT dage set en GT'er med en R6'er... tysk selvfølgelig :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 17:01 
nogen der kan oversættet det lidt ??? med hensyn til de mål der står ??? (Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm.)


Top
  
 
Indlæg: 25 jun 2003, 21:12 
Att: Peter H
Op til 65HK pr. cyl. 45mm spjæld. osv.

Att:Wildert
Korekt det var noget jeg hev ned for et par år siden fra deres hjemmeside.

Det er korekt at Mantzel lavede både 2,7 & 2,8 4cyl motore. De havde bare ikke særlig lang levetid ca. 80.000km så skulle de renov. Men det er noget af en bundtrækker !!!

MVH Henrik D.S.
HDS-Trim
www.wolf3d.dk


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team