Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 mar 2003, 16:58 
hejsa...

har en lile diskution med en ven, han mener at en turbo bil bruger meget benzin... og jeg mener at den kun vil bruge meget når man "spader" til den....

er der nogen som lige kan forklare mig hvordan benzinforbrug hænger sammen på en turbo-bil...

kender en som havde en rs turbo peppet op til 160 hk... og den gik ca 13-14 km på literen..

Mvh

Allan


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 21 mar 2003, 23:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 668
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Ja, noget for noget, bilen vilsikkert gå korter på literen, det er jo også fordi man gir noget mere spade...

_________________
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2003, 18:53 
Der er kun 'En måde at få HK ud af en motor, det er ved at proppe noget merer benzin i, så jo flerer hk, jo merer benzin, men du har ret i at når man holder sig under 2-3000 omd. er turbo'en jo ikke rigtig slået til enu, så sluger den ikke så meget... Men helt ærligt, hvad sjov er der ved at have en turbo bil og så ligge at trille med små omdrejninger....


Top
  
 
Indlæg: 23 mar 2003, 23:25 
Ar - den der med at man kun kan få flere Hk ud af maskinen ved at proppe mere benzin ind - den holder vidst ikke i en retsal...
Hvad med når man f.eks.:
1) hæver kompressionsforholdet (mere effekt men samme mængde benz).
2) afballancerer og på anden vis nedsætter friktionen eller letter stemplerne (mindre masse, som hele tiden skal accelereres op og "ned", for det kræver jo effekt...).
3) sætter sportsmanifold + udstødning på, så stemplerne skal bruge mindre kraft på at trykke røgen ud (ved godt at klart den største effektforøgelse ved dette indgreb stammer fra den forhøjede fyldningsgrad, som jo er et udtryk for at mere gas kan sluses ind i maskinen, men den kraft, som stemplerne "før" brugte på at presse røgen ud gennem udstødningen, vil jo leveres ved svinghjulet) :-))

Mvh CF :-)) :-)) :-))


Top
  
 
Indlæg: 24 mar 2003, 21:31 
Benzinen giver kun støre efekt vis der samtidig kommer mere ilt i cylinderen,
i forhold til volumen da intet kan brænde uden ilt;-)


Top
  
 
Indlæg: 25 mar 2003, 19:25 
Tilbage til økonomien...

Det er fuldstændig korekt at turboen giver økonomi. kompression hænger direkte sammen med økonomi... så sænker du kompressionen når du sætter turbo på. Så ødelægger du den fordel. Men det er jo heller ikke derfor man sætter mølle på!

Er det for økonomi/komfort, så kig på hvordan fabrikkerne gør det! En lidt for "lille" turbo og lidt for "meget" kompression. Det er måske ikke der hestene ligger, men det er jo ikke alle der kan "nøjes" med heste!

v/h christian


Top
  
 
Indlæg: 26 mar 2003, 08:25 
Vil selvfølgelig give Frimod ret, men men men, så kan man jo blive ved.. ALU fælger vejer mindre end stål og er dem motoren skal trække rundt og er derfor også mere økonomiske... kør ALDRIG med åbne vinduer da det tager op til 20% mere sprit, for slet ikke at tale om hvad en el-bagrude sluger........

Men hvis man vil have økonomi ser man da vist på en turbo diesel og ikke en benzin turbo....


Top
  
 
Indlæg: 27 mar 2003, 16:51 
hejsa...

att: koolberg.. nu er det ikk min benzin-økonomi vi snakkede om men om sådan en benziner-turbo kan være økonomisk....!;-) ;-) ;-)

tak til havneren


Allan


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team