Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 20:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 mar 2003, 18:50 
Hejsa tryk tunnere... og andre.

Hvad bruger folk som dyser i deres vandinsprøjtining?
Der er også lidt forskellige meninger, om intercooleren kan resikere at kondencere vand dampen igen... ellers er det jo en klar fordel at lade turboen slå det i stykker. Det er også nemmere at sætte dysen på sugsiden, så man slipper for at skulle modregne trykket...

Hvad gør andre? Og hvad har man gjort gode erfaringer med?
:-))

V/H Christian


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 02 mar 2003, 19:27 
Er der virkelig ingen der selv har lavet et vandindsprøjtningsanlæg og vil dele lidt erfaring?


Top
  
 
Indlæg: 03 mar 2003, 20:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jo det er der da.

En velfungerende intercooler(IC) vil kondensrer vandet ligeså hurtigt du kan sprøjte det ind. Vandstanden stiger i bunden af IC indtil du river dråber med ind i motoren, hvorefter den cylinder der får et par dråber går ~45% ned i ydelse på det stempelslag, hvilket man jo nok kan regne ud at er noget skidt,mildt sagt.

Du vil sprøjte vand ind foran turboen for at udnytte turboens evne til forstøvning.Umiddelbart en ok ide. Bortset fra at dine kompressorblade på turboladeren vil få vandet til at kavitere voldsomt på bagsiden at kompressorbladene og derfor vil ødelægge kompressorhjulet relativt hurtigt. Saab gjorde nøjagtigt dette i starten og skiftede turboer som gale en overgang.

Baseret på ren teori så opfører vand sig fint i en forbrændingsproces så længe det er _meget_ små mængder vi snakker om. Og det skal være MEGET GODT forstøvet. Ellers æder du hele gevinsten op til at fordampe vandet.skal du holde effekten skal der voldsomt meget mere bensin til og så er du vist ligevidt.

Bottomline er at det er en meget dårlig løsning at tilføje vandindsprøjtning på turbomotorer, da det er alt for svært at styre. Har du derimod en ualmindelig dårlig motorkonstruktion, med en kæmpe turbo mokket på uden IC så er det da en ok ide, men regn ikke med noget kanon resultat.

Vandindsprøjtningsanlæg har den største effekt hvis du sprøjter vandet på _uden_ på IC.....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2003, 21:58 
Ja ok... Jeg kan se hvad du mener! Der har bare været så meget snak om det og saab har brugt det... hummmm... er der noget om snakken tænker man så! Og det kan jo laves billigt og nemt. Så jeg havde egentligt tænkt mig at prøve... Men måske er det ialigevel ikke bøvlet værd. Og ødelægge laderør med dyse osv...

Jeg har forudset de problemer du snakker om... bla med forstøvning. Det var nemlig der turboen kom ind i billedet, som du havde gættet :-). Alternativet er så at få fadt i et virkeligt godt dyse og kontraventil design... svært måske-

Tak for dit svar Henrik...

Ind på IC... hummm hehehehe....

V/H christian.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team