Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hej Lasse.
Jeg ville gerne smide NOS på min vogn. Men for at undgå at brænde hele lortet af -igen, så vil jeg montere en Lambda-sonde. Jeg har fundet en inde på k-power.dk til 1925,. + mormor. Har talt med andre der siger man skal have fat i en noget mere advanceret udgave. Da en standard sonde ikke kan bruge til max tuningseffekt. Hvad er din mening, ved ikke helt hvad jeg skal være opmærksom på. Men den inde på k-power.dk er beregnet til turbo eller andre former for tuning, såvidt jeg har forstået.....elllers hvis du lige gider at smutte ind og se på den, og komme med en vurdering.
Mvh. Hondafreak

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Nu hedder den godt nok FMI (ikke 1), hvis du skal finde den andre stæder på nettet. Den bruger en normal lambda sonde som kun måler i området omkring lambda 1 (14,7:1) Du skal ved max power ned og kører lambda 0,86 ca (12:1). Der er mange der bruger en normal lambdasonde til at tune deres bil ind efter og der er også mange der ender med en smadret motor. Specielt en turbo motor, fordi der skal kun mange benzin i et kort øjeblik ved hård belastning. Det eneste du altså kan med en standart lambda sonde er at satse på at den får RIGELIGT heletiden, skruge op til den soder.. Hvilket ikke er ret optimalt.

Problemet med de WideBand sonder er at de skal have en del elektronik for at virke. Derfor kåååster sådan en ca 2500 at bygge og ca 8000 at købe.. men det er eneste mulighed for at tune en motor 100% ind på hvis den skal leverer bare lidt mere en standart.

Der ud over så er FMI vist betalt til 2000kr..

HypHest

Hejsa Hondafreak

Måleren er bare en omformning af signalet fra lambdasonden, den giver 0-1 volt og blandingsmåleren tænder bare nogle lamper ved forskellige spændinger. Et voltmeter viser det samme. En almindelig lambdasonde kan godt bruges og er et langt stykke hen af vejen mod en motor der holder. Svinger tallet meget imellem 200-700mv ligger du på lambda 1 som er en anelse magert, 800mv er tallet at gå efter en anelse fedt og her der er flest hypper at hente samt lavest temperaturer i gassen.

Problemet med lambda sonder er at der er afhængige af temperaturen og det er ikke til at kontrolerer imellem 500-800 grader er der en foreskel på 100mv ved fed blanding. ligeledes gælder det for en wideband sonde.

Som hyphest skriver skal der en masse elektronik til for at kompencerer for temperaturen, men så har du også en sonde der måler helt præsist, men koster.

Så køb du en almindelig sonde og had du har lyst til at måle med, monter den tæt på manifolden så den er varm, så går du ikke helt galt i byen.

Hyp Hest og Lassse/
mange ták for det brugbare svar. Jeg finder på noget - formentlig den FMI 1,2!!! (hehehe hyphest - tak for rettelsen :-P ) om så for bare at have et fingerpeg i den rigtige retning.
Hondafreak

Att: Hondafreak.
Hvis du stadig har dit VDO ladetryks ur har jeg en helt ny lambdasonde som jeg evt. gerne vil bytte med

mvh. Thomas

Medlem
Brugeravatar

Hej thj
Hvad er det for en sonde standard sonde eller hvad, følger der noget med til at aflæse udslagene, eller er det kun sonden?

Det er en standart sonde med varme, og der følger ikke noget med til at aflæse værdier, men et billigt multimeter kan erhverves for ca 100kr...

thj:
Så har det ikke interesse, synes at mit VDO er lidt for dyrt i forhold til en standard sonde. Jeg leder videre.

Du kan få sonden for 500,- i ren handel, bytte handlen var mest fordi jeg tror du får svært ved at få prisen for tryk uret, men ved godt VDO koster kassen....

Hejsa hondafeak kan du ikke maile.Jeg tror jeg kan hjælpe dig for små penge:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time