Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 11:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: automatgear
Indlæg: 06 jan 2003, 10:53 
hey...........

Jeg er lige blevet "forelsket" i en bil med automatgear, j får bare at vide af alle at jeg fortryder det fordi den er så meget død at køre i, så jeg ville lige høre om der er nogle af jer der har nogle erfaringer med automatgear, og/eller hvad det ville koste og skife til manuell-gearkasse

det er en 2.0 liters motor ( 129 hk )


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 06 jan 2003, 13:08 
Min erfaring er at man skal over de 200 HP, før at man får glæde af en Automat. Jeg har selv en Amerikaner, og der er Automat bedst til Race, da den skifter hurtigere og kan faktisk holde til flere HP. En Prof Automat kasse kan holde til over 1000 Hp uden probs. Men da du kun har 129 HP, så taler vi desværre om komfort kørelse. Så en manuel er bedre, plus du har mere kontrol over dine gearskift. Så kan du bedre holde den i det optimale RPM område, hvor motoren arbejder bedst.
At skifte fra Auto til Manuel, ved jeg ikke så meget om. Kender dog 1-2 personer, som har konverteret til Manuel, og har også en ven, som skal skifte til Manuel til sommer forhåbentligt. Han fik et tilbud på de 10.000 - 15.000 Kr ca, hos den lokale mekaniker. Andre ville ikke gøre det. Han har så den fordel, at han nupper dele fra en Skrotbil af samme type, med Manuel. Så er det lidt lettere at se hvordan tingene skal monteres og hvor der skal skæres hul i karossen.
Min personelige meningen, er at købe en anden bil med manuel gearkasse. De omkostninger der er ved at lave en Auto om til Manuel, er spild af penge. Så heller købe en anden, eller bruge penge på at få Automatkassen, lavet til om til en Racer version, med en 100% manuelt Shift-kit i. Eller måske Semi-auto.
Men det er helt op til dig. B-]


Top
  
 
Indlæg: 06 jan 2003, 13:08 
Jeg har haft et par stykker og en vigtig ting er at du har motor kræfter nok for der er stor tab i sådan gearkasse. En 2 liters er ret lille til automatgear. Hvad er det for en bil? Hvis du godt kan li' at "leje" i din bil skal du glemme automatgear. Men hvis du altid ligger og cruiser er det det bedtste du kan få :-)
Jeg syntes selv at 2.5 - 3.0 liter er et minimum når der er automatgear i. Det er heller ikke ligeså økonomisk som manuelt gear.


Top
  
 
Indlæg: 07 jan 2003, 08:49 
hey igen.......

Et af problemerne er nemlig at jeg kan godt lide at "lege" i min bil, men kan man ikke løse problemet lidt ved at tune den lidt så den får omkring 150 hk???, for ellers går største del af min tid i bil med at cruise op og ned i byen.
BTW hvis jeg køber den vil jeg nok ikke kunne lade være med at sidde og gear ned heletiden, hvormeget kan sådan en gearkasse holde til??
Den bil jeg har nu har 135 hk, hvormeget mere død bliver den anden med automatgear ca???

ellers tak for hj


Top
  
 
Indlæg: 07 jan 2003, 14:02 
Vel, hvis du cruiser meget, så gå med Automatgear. Og evt så tun den lidt op. Med standart tun. KN filter, sports udstødning, Chip etc. Så giver det da en smule mere.
En automat kasse kan holde til en del, men nu ved jeg ikke lige hvilken bil vi taler om. Men en ting du nok aldrig går fejl af, er at få monteret en gearkasse køler, som skal puttes i forlængelse af den org.gearkasse køler ( De er normalt indbygget i bilens alm. Køler.). Med den ekstra køling, så holder Auto'en bedre til belastningen. Ydermere så kan du overveje et Shiftkit til Auto'en... Igen jeg ved kun at disse kits eksistere til US biler. Men det hjælper på Automatgearkassens responstid, så den ikke er så sløv om at skifte. Men laver et hårdere og mere kontant skift.
Angående tab i effekt på en Automat kasse.. så kan du regne med ca 10-20%.. alt efter type etc... men du skal nok regner med, at ud af 129 HP, vil der være en ca. 110 HP tilbage.


Top
  
 
Indlæg: 07 jan 2003, 16:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Hvis det er en 129 hk bmw 320i så monter en eta 2.7 den har momentet til automatgear.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2003, 20:58 
Af ren nysgerrighed lytter jeg lidt med på dette indlæg da jeg selv har undersøgt hvad der skal laves for at bygge om fra automat til manuel.
Hvilken bil har du i kiggerten?

Der er nogen der nævner noget her med at skære i karossen, jeg mente at en bil med automat har samme karosse som en med automat, men er det forkert? Og i givet flad hvad skal der skæres ud til?
Jeg ville jo mene at bilfabrikkerne var dovne og bygge en karosse der kunne monteres med både det ene og det andet, altså en karosse der var ens uanset hvad der bliver puttet i? :-)


Top
  
 
Indlæg: 08 jan 2003, 09:11 
Vel det med at skære i karossen, der kan jeg kun nævne US Biler. Min egen fx. har Automatgear. Hvis jeg skal installere en Manuel, så skal jeg skære hul til gearstangen og et mindre hul til Koblingen. Begge disse huller mangler nemlig. Jeg har dog ikke undersøgt om der er indbygget markeringer i karossen, til hvor man skal skære henne, hvis man vil lave den om til Manuel. Men Amerikanske biler er jo næsten altid født med Automatgear, kun en brøkdel er med manuel. Måske er europæiske bil fabrikanter mere smarte, så alle karosser er universelle. Hvor at biler med automatgear bare har monteret et sæt blendeplader. Så kan pilles af, når man vil konvertere til Manuel. Jeg ved da at alle fabrikanter, laver biler, så man kan montere Styretøjet i enten højre eller venstre side. ( For det meste )
Men hvis I har i tankerne at lave en bil om fra Auto til manuel, så prøv endelig at finde en donorbil at tage den manuelle gearkasse fra. Så er det også lettere at se hvor man evt skal skære henne, og man får alt montagen med. ( Koblingspedal, etc )
Og ved nyere biler med Computer, så er det specielt vigtigt at få taget både Computer og evt ledningsnet med. Mange nyere Automatkasser er styret via Computer nemlig. Den er nok ikke så glad, når den pludslig mangler input fra Automatkassen.

Vel held og lykke, med at konvertere. Jeg mener stadig personligt at det ikke kan betale sig. Medmindre man selv kan eller kender nogen som har prøvet dette.
B-]


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 97 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team