Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 dec 2002, 18:12 
Jeg vil til at bygge vandindsprøjtning på min bil , jeg ville lige høre om det var nogen som havde gode efaringer med dette , jeg tænker på hvor dysen skal placeres , hvordan dysen er lavet . Hvilket ladetryk man skal op på for at det kommer til at forstøve godt , jeg kører selv med 0,8 bars ladetryk . Trykket til vandindsprøjtningen tages selvfølglig lige efter turboen , jeg kører også med intercooler , hvis det altså på nogen måde kan hjælpe .

Bilen er en peugeot 106 rallye med en 1,4 liters motor med eftermonteret turbo/intercooler .

Mvh Allan N


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 17:57 
Hej allan har du ikke monteret extra dyser.Hvis du har det er det ikke nødvendig
med vandindsprøjting,da det ekstra benzin der sprøjtes ind køler luften.:-D


Top
  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 23:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 69
Hvis du kører med intercooler så skal du også sætte en pumpe på systemet fordi du skal sprøjte vandet ind før spjældet men efter intercooleren, dvs trykket er det samme ved dysen som over vandet.. her på siden er det forklaret ret godt med diagrammer, du skal bare klikke ind på tuning, vandindsprøjtning.

hvis du vil bruge det når du skal køre rigtigt råddent så kan du sprøjte vand med 50% methanol iblandet, det giver ekstra brændstof og methanolen (træsprit) hæver det samlede oktantal for blandingen (methanol svarer til ca 130 oktan) samt giver ekstra brændstof og dermed kan du køre med ekstra højt ladetryk.

Hvis jeg var dig så ville jeg få bilen indstillet på rulle felt, og installere en ladetryks-magnetventil samt vand/methanol indsprøjtningen (blandingen hedder MW50) så når ladetrykket er normalt, altså hvad du kører med normalt er der slukket for systemet og ladetrykket er eksempelvis 0,8 bar (du har jo intercooler). når du så tænder for systemet så åbner magnetventilen og lukker noget af trykket til waste-gaten ud og dermed hæver ladetrykket til eksempelvis 1.5 bar. Det ville under normale omstændighedder give sindsyg tændingsbanken men med vand/methanolen indsprøjtningen tændt (den skal altså tænde med samme knap) kan det lige gå an i kotrere perioder (f.eks. 0-402m)justeringen på rullefeltet skal bare sørge for at du lader lige til bankegrænsen i begge tilfælde

det system med MW50 indsprøjtning sad iøvrigt i gamle propeljagerfly som messerschmith ME110 og Lockheed P38 lightning. der hed knappen bare WEP. (war emergency power) og var til korte kraftanstrængelser lidt ala en efterbrænder på en jet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 dec 2002, 21:07 
Hej

Husk på at methanol er stærkt ætsende. Det vil hurtigt danne rust på bare overflader (udstødning, topstykke, manifold og lign.) Der er skrevet en del om det her på nettet.


Top
  
 
Indlæg: 11 dec 2002, 18:22 
Benzin vil ikke være lige så godt som brug af vand.
Det er ikke kun et sprøgsmål om hvor meget at det køler luften. Men vand vil også til føre en større mængde ilt som skal anvendes til forbrændnning.


Top
  
 
Indlæg: 11 dec 2002, 18:41 
Att cnt:

Hmm... Bidrage med ilt vha. vand.... Mener du at der er tilstrækkelig høj temp. til at vandet vil spalte til ilt og brint og dermed bidrage til forbrændingen?

Ich bin ein smule skeptisch ;-)

/Brian


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:37 
Nu er vi hvis kørt på et sidespor methanol og jeg skal komme efter jer.:-D
Snakker vi ikke let tuning med turbo og ikke ektrem voldtuning eller hvad


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 20:24 
Det jeg tænkte mest på var , om det var nogen som havde lavet dysen selv . Hvad den var lavet af o.s.v. evt. hvilket ladetryk man skal op på for at få en god forstøvning

Regner med at tage en tætbeholder , tag en slange lige efter turbo og op i toppen af beholderen , og anden slange fra bunden af og op til en dyse som bliver placeret lige inden gasspjældet i selve indsugningsrøret .

Allan N 106 turbo


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 20:49 
Øh, så får du ikke vand ind, der er jo tryk begge steder. Hvis du vil have vand ind uden pumpe skal det være før turboen, men det virker ikke når du har intercooler for så vil der komme til at stå vand i intercooleren. Du får ikke vand ind uden pumpe hvis du vi have det ind på tryksiden. ;-)


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 22:24 
Hvis du absolut skal have vandindsprøjtin på kan du tage en sprinklermotor
og en 6mm koberror som du klemmer lidt flad i enden og putter ind i gummirør før gasspjæld.Det virker .


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team