Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 05:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: lamda tal
når man siger at der skal være 800-900 mv på en trykladet motor er det så ved tomgang eller fuldgas eller heletiden ??????

t

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: lamda tal
Det er når der kommer ladetryk på at din blanding skal være så fed.
MVH Thomas

Man skal passe på med at vurdere udfra lambda sondens restregulering, der kan variere meget i forhold til udstødningsgassens temperatur. En CO værdi på fx. 6,0% kan svare til 875-1050mV.
/Per.

Nyt Medlem

Hvad kan man så gå efter?

Moderator

EGT er meget bedre, men også dyrere end O2. Lambda sesnorer måler O2 og ikke CO.
WideBand O2 virker efter hensigten, men den sensor er også meget dyr.

Rullefelt og 4gas måling er nok stadigt det billigste og mest pålidelige når alt kommer til alt.

En alm lambdasensor viser kun "over lambda1" og "under lambda1". Hvis man tror man kan måle spændingen på sensoren og få blandingsforholdet er man godt på vildspor. Det kræver man kender sensorens præsice karakteristik og den nøjagtige sensortemperatur hvis man skal bruge det til noget.

Søg på WB O2 sensor DIY for mere info.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

den har været oppe og vende mange gange før og Henrik har fuldstændig ret...

Junior Medlem

hvis nu man ikke har råd til sådan en EGT hvad gør man så kan man få en lille fix co måler på 12 volt og så montere den i bilen
for jeg er da blevet lidt i tvilv nu med alle de forskellige mennesker jeg har snakket med
i delgasområde variere min sonte fint mellem 200 og 800 mv
jeg har ca 900mv - 1 volt ved fuld gas og det er ved 0,25 bar jeg har så prøvet at stille den op til 0,6 men der falder den ned til 0,1 mv så det stoppede jeg med inden den nåede trykket ...... jeg har nu stillet den op til 0,4 bar og det ser ud til at kører ... den har 900mv - 1 volt ved fuld gas
så det må da være fint ik eller hvad ????

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Det du måler på lambdasonden er fint nok til gadebrug, jo en lambdasonde er ikke en præsis måling, men for en turbo bil der skal kører 400 meter med ladetryk så kan det sagtens bruges.

Du skal bare ikke have sonden siddende for langt fra turboen. sonden skal være meget varm, sæt den 5 til 20 cm fra tuboen helst ikke mere.

Den skal heller ikke kører for fed, det er der ingen heste i 800-900mv

Junior Medlem

jeg kører jo ikke kun 400 meter med tryk !!:-)
jeg kører til københavn hver dag men det er jo ikke sådan at jeg ligget med 200 hele vejen det er faktisk mest 110 km /t
det jeg bruger den til er at overhale , dvs at det er kun momentet jeg udnytter
men jeg regner med at lande med 140 hk til sidst måske 160 hk så det er ikke fordi jeg skal ligge og trække dørtræk

så jeg regner med at det er ok hvis jeg bare holder mig på de 800-900 mv som du siger og så må jeg se hvor langt jeg kan skruge den op :-)
lamda sonten sidder 15 cm fra turboen så det skulle være fint
hvad siger i der ude :-)
t

Jeg siger at du leger med motoren...:-(
Momentet er netop det mest kritiske sted. Højeomdrejninger/lavere belastning er ikke så hårdt ved motoren.
402meter er en rimelig heftig belastning fordi der er maxlast/max omdrejningstal. Kun den termiske enerti kan redde motoren hvis den er for mager.

Mht afstanden/temperaturen på sensoren så er det værd at bemærke at sensorens udgangsspænding er dikteret direkte af temperaturen. Dvs hvis jeg måler 0,7volt som godt og din sensor sidder 100grader varmere så kan du ikke bruge de 0,7volt til en hujende fis.

Du kan bruge sensoren hvis du danner dit eget erfaringsmateriale ved at kigge tændrør,udstødning, og alle de klassiske trick. Som sammenligningsgrundlag med andre er det intet værd hvis opbygningen ikke er identisk.

Bare du husker at sensoren kun kan sammenligne og ikke give dig nogen absolutte værdier så kan du bruge det til et fingerpeg.
Rullefelt/4gasmåling er den vej du vil hvis du tror det er småfarligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time