Er ved og arbejde i hvad der skal til for og få min gamle volvo synet og godkendt efter bogen, altså uden fusk eller noget.
Dette er hvad jeg har skrevet til synsmanden på mail, og han har så sendt den videre til fstyr tror jeg. Men sys de modsiger sig selv lidt?
For det giver nogen mening, skal man læste fra bunden og op, håber det giver mening?
Hvordan læser i det her?
Mvh Thomas
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej Thomas
Problematikken er som jeg nævnte for dig det at du stykker en motor sammen samt at trafikstyrelsen ikke godkender rullefelts test der dokumentere under 20% effekt forøgelse.
De vil have dokumentation for at bilen er egnet til effekt forøgelse over 20%.
Med venlig hilsen
Søren Pedersen
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej Søren
Årgangen og Volvo-accepten af 220 hk gør det ret enkelt, bortset fra, at TS principielt ikke accepterer dokumentation for, at den benyttede motors originale effekt ikke forøges med mere end 20 %, ved ændringen til turboladning.
Det er hensynet til køresikkerheden, at man i den situation altid vil have dokumentation for, at bilen er egnet til mere end 20 % effektforøgelse som følge af ændringen til turboladning, da turboladning er så let at manipulere.
Det forudsætter altså dokumentation for, at den valgte 2300 ccm-motor med det 16 ventilede topstykke har højst 183 hk inden turboladning, eller at han finder en anden motor, der opfylder dette.
7.06.001 Generelle bestemmelser
(3)For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling
fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektfor
øgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse
på ikke over 20% ved ændringen.
-------------------------------------------------------------------------------------
Den 15. jan. 2014 kl. 08.14 skrev Sydjysk Bilsyn <Soeren@sydjysk-bilsyn.dk>:
Hej Anders
Jeg har fået følgende mail
Vi er ikke uenige om at hvis man anvender en anden motor end den oprindelige, og denne kan opnå højere effekt end det af fabrikken tilladte så er en rulle test ikke tilstrækkelig?
Hvad er der ellers af relevant ting man skal være opmærksom på ?
Med venlig hilsen
Søren Pedersen
Fra: Thomas post [mailto:thpoha@hotmail.com]
Sendt: 14. januar 2014 21:47
Til:
soeren@sydjysk-bilsyn.dk
Emne: FW: godkendelse af volvo 242
-------------------------------------------------------------------------------------
From:
thpoha@hotmail.com
To:
soeren@sydjysk-bilsyn.dk
Subject: godkendelse af volvo 242
Date: Thu, 26 Dec 2013 20:08:36 +0000
Har fået en Homolegeringsattest fra volvo der siger min bil må have 220 Din hk, og 300nm. bilen er fra 1980, og født med en 1900ccm motor med karburator.
Plan er og tage en nyer 2300ccm blok, og sætte en 16v top på, og tryklade motoren. problem som jeg ser det, er vel at jeg skal dokumentere hk? men er en rullefeltattest godt nok?
Forurening skulle ikke være noget problem da jeg går indsprøjtningsvejen, og skal vel kun dokumentere det i tomgang?
Det skal kunne synes lovligt, og det skal skrives i papire, så der ikke er noget og komme efter.
Noget jeg overser?
Mvh. Thomas