Min erfaring er at hvis skidtet kan finde ud af at bremse (og man bruger det), så sviner de også - meget længere er den ikke
.
Eneste afvigelse fra det, er nok hvis du går med meget hysteriske egentlige racerbremser - men så er det også kort levetid på skiver, et behov for varme i klodserne for at de rigtigt bider og en masse piveri.
Nedenstående er en liste over hvad jeg har gennem årene kørt med følgene på Golfen.
OMP Sport
Ferodo DS Sport
EBC Green Stuff
Noget Brembo Sport (fulgte med et sæt Brembo Max skiver)
Ferodo DS2500
De to første (OMP Sport og Ferodo Sport) var på 239 mm. Brembo Sport-skiver (rillede).
OMP'erne oplevede jeg faktisk som klart bedst af de to.
De sidste tre, har jeg brugt på 280 mm. skiver - først originale, dernæst på Brembo Max.
Bemærk også at omtrent på dette tidspunkt begyndte jeg at køre med semi-slicks (Yokohama A048 i soft compound), som har væsentligt mere bid. Vi kører også tilpas idiotisk til at vi får ret meget varme i dækkene, og dermed bid langt over hvad man kan præstere på landevejen på alm. gadedæk når man bare tuller derudaf. Deraf følger at vi kan belaste bremserne mere, og deres svagheder kommer langt hurtigere frem end man praktisk vil kunne på gaden.
Dommen er:
Brembo-klodserne var klart ringest.
De klart bedste har været Ferodo DS2500. Jeg har absolut ingen problemer med fade (det har jo nu også kun haft med Bremboerne af alle kombinationerne), de er linære og forudsigelige, etc. Rigtigt god klods.
Den virker fra kold, og bider laaangt op i temperatur.
De sviner dog noget så eftertrykkeligt synes jeg. Måske fordi vi har fået mere motor og evner i bilen siden jeg skiftede til dem - det giver mere belastning, og det vil alt andet lige også svine mere.
De har en "storebror" der hedder DS3000 (SVJH), men den kræver noget temperatur før den virker, så det er nok ikke sagen for dig tænker jeg.
DS2500 går for at være en motorsportsklods (hvor DS Performance er en "sportsklods"), og den er derfor ikke godkendt til gadebrug i f.eks. Tyskland. Jeg ville dog ikke tøve med at køre med den på gaden i et track tool eller lignende "hobbybil" - og jeg tror faktisk heller ikke at den vil være et problem til syn i DK.
EBC'erne virker overraskende godt til prisen i det selskab (under halv pris af Ferodoerne), og de kan da godt svine, men det ser ikke så voldsomt ud fordi støvet er mere gråt end sort.
Green Stuff får meget høvl på internettet, men jeg synes at det er ufortjent. Til prisen er de efter min mening rigtigt gode - men man skal selvfølgeligt holde for øje hvad det er man køber. Træerne vokser ikke ind i himlen. Der er altid kompromiser, og GreenStuff er for mig at se et rigtigt godt kompromis mellem pris, ydelse, og lidt på det kosmetiske mht. støvet. Spørgsmålet er om kompromiset passer en.
Min oplevelse er dog at dem der kritiserer dem, er trackday n00bs som ikke kan finde ud af at bremse. Folk der kan få f.eks. en standard Peugeot 306 GTi til at fade på selv en rimeligt langstrakt bane.
Jeg har selv kørt trackdays i en Renault Megane Coupe Williams - den er rimeligt sammenlignelig med en Pug 306 GTi hvad angår vægt, effekt, bremser, etc. Det gjorde jeg på standard bremser, og jeg havde aldrig problemer med fade - måske fordi jeg ikke fedtbremser. Andre til samme event, eller på samme bane, har jeg hørt klage over at få selv opgraderede klodser give problemer, og man kan også sagtens se det til diverse events, at der er folk der ikke kan bremse.
Læser man diverse forumposts om bremseklodser, væske, etc., så er det min opfattelse at fedtbremsning er problemet i 99 af 100 tilfælde - men dem med problemerne er ikke så motiverede for at lytte - ikke ulig din signatur Henrik
.
Dermed ikke sagt at der ikke er nogen med behov for opgraderinger - men mange gange så er det chaufføren der skal starte med at få "opgraderet" evnerne.
Der hvor man tit får noget hjem ved at skifte til egentlige racing setups - selv med samme størrelse skiver - er at en egentlig racing kaliber er meget mere stiv, og dermed får man bedre føling og doserbarhed.
Modstand overfor fading kan i princippet være den samme som med standard dele med gode klodser, men feel kan være et helt andet, og det giver sig udslag i kortere bremselængder.
Men det har ikke noget at gøre med fading og mekaniske evner til at bremse. Det er samspillet mellem chauffør og mekanik.
Effekten er helt reel, men omkostningen og bøvlet ved en sådan opgradering, er selvfølgeligt en helt anden. Her skal man vurdere hvad behovet reelt er. Handler det om feel, så kommer man også langt med at opgradere slangerne - og så igen: et resolut tråd
.