Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 okt 2018, 23:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 jan 2014, 15:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Er ved og arbejde i hvad der skal til for og få min gamle volvo synet og godkendt efter bogen, altså uden fusk eller noget.

Dette er hvad jeg har skrevet til synsmanden på mail, og han har så sendt den videre til fstyr tror jeg. Men sys de modsiger sig selv lidt?


For det giver nogen mening, skal man læste fra bunden og op, håber det giver mening?

Hvordan læser i det her?


Mvh Thomas

-------------------------------------------------------------------------------------

Hej Thomas


Problematikken er som jeg nævnte for dig det at du stykker en motor sammen samt at trafikstyrelsen ikke godkender rullefelts test der dokumentere under 20% effekt forøgelse.

De vil have dokumentation for at bilen er egnet til effekt forøgelse over 20%.


Med venlig hilsen

Søren Pedersen

-------------------------------------------------------------------------------------


Hej Søren



Årgangen og Volvo-accepten af 220 hk gør det ret enkelt, bortset fra, at TS principielt ikke accepterer dokumentation for, at den benyttede motors originale effekt ikke forøges med mere end 20 %, ved ændringen til turboladning.


Det er hensynet til køresikkerheden, at man i den situation altid vil have dokumentation for, at bilen er egnet til mere end 20 % effektforøgelse som følge af ændringen til turboladning, da turboladning er så let at manipulere.


Det forudsætter altså dokumentation for, at den valgte 2300 ccm-motor med det 16 ventilede topstykke har højst 183 hk inden turboladning, eller at han finder en anden motor, der opfylder dette.



7.06.001 Generelle bestemmelser

(3)For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.


For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,

vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid

kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling

fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som

dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret

med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektfor

øgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen

må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,

at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet

stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.

Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,

kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse

på ikke over 20% ved ændringen.



-------------------------------------------------------------------------------------


Den 15. jan. 2014 kl. 08.14 skrev Sydjysk Bilsyn <Soeren@sydjysk-bilsyn.dk>:

Hej Anders



Jeg har fået følgende mail



Vi er ikke uenige om at hvis man anvender en anden motor end den oprindelige, og denne kan opnå højere effekt end det af fabrikken tilladte så er en rulle test ikke tilstrækkelig?



Hvad er der ellers af relevant ting man skal være opmærksom på ?



Med venlig hilsen

Søren Pedersen


Fra: Thomas post [mailto:thpoha@hotmail.com]
Sendt: 14. januar 2014 21:47
Til: soeren@sydjysk-bilsyn.dk
Emne: FW: godkendelse af volvo 242


-------------------------------------------------------------------------------------


From: thpoha@hotmail.com
To: soeren@sydjysk-bilsyn.dk
Subject: godkendelse af volvo 242
Date: Thu, 26 Dec 2013 20:08:36 +0000




Har fået en Homolegeringsattest fra volvo der siger min bil må have 220 Din hk, og 300nm. bilen er fra 1980, og født med en 1900ccm motor med karburator.



Plan er og tage en nyer 2300ccm blok, og sætte en 16v top på, og tryklade motoren. problem som jeg ser det, er vel at jeg skal dokumentere hk? men er en rullefeltattest godt nok?



Forurening skulle ikke være noget problem da jeg går indsprøjtningsvejen, og skal vel kun dokumentere det i tomgang?



Det skal kunne synes lovligt, og det skal skrives i papire, så der ikke er noget og komme efter.



Noget jeg overser?

Mvh. Thomas


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 15:54 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Som jeg læser det så løber i hele tiden rundt om de 20%. Men dem kommer du til at overskride en del med 220hk. Ikke sandt?
Derved vil du kunne lave en rullefelts attest der viser tæt på de 220hk. Idet bilen er født med en del mindre så burde det ikke være det store problem, såfremt at han vurdere at der ikke er manipuleret med den.
Hvad vil en 2,3 16V have standard? Omkring de 183 som bliver nævnt? Men det er vel ikke så relevant da det jo er ud fra hvad bilen er født med at regnestykket skal laves. Udover at han skal tro på at du sætter en turbo på for at få mindre en 40hk ekstra.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 16:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 16:36 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2096
Geografisk sted: Borup
Thomas h p skrev:
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Eftermontering af turbo er automatisk +20% og der hjælper en rullefeltsattest intet.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 16:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Eftermontering af turbo er automatisk +20% og der hjælper en rullefeltsattest intet.


Er godt klar over det automatisk er +20%, så der vil komme afgift. men Har mine papire fra volvo der siger min gerne må have de hk, dog max 220hk.

Er dog ikke klar over om jeg må bygge min egen motor, af flere forskellige motorer, eller om jeg skal bruge en original motor, og så eftermontere trykladning.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 17:14 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2096
Geografisk sted: Borup
Thomas h p skrev:
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Eftermontering af turbo er automatisk +20% og der hjælper en rullefeltsattest intet.


Er godt klar over det automatisk er +20%, så der vil komme afgift. men Har mine papire fra volvo der siger min gerne må have de hk, dog max 220hk.

Er dog ikke klar over om jeg må bygge min egen motor, af flere forskellige motorer, eller om jeg skal bruge en original motor, og så eftermontere trykladning.


Eftermontering af trykladning får du ikke godkendt.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 17:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Eftermontering af turbo er automatisk +20% og der hjælper en rullefeltsattest intet.


Er godt klar over det automatisk er +20%, så der vil komme afgift. men Har mine papire fra volvo der siger min gerne må have de hk, dog max 220hk.

Er dog ikke klar over om jeg må bygge min egen motor, af flere forskellige motorer, eller om jeg skal bruge en original motor, og så eftermontere trykladning.


Eftermontering af trykladning får du ikke godkendt.


Ej det skal jeg nu nok få hen ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 17:17 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2096
Geografisk sted: Borup
Thomas h p skrev:
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Eftermontering af turbo er automatisk +20% og der hjælper en rullefeltsattest intet.


Er godt klar over det automatisk er +20%, så der vil komme afgift. men Har mine papire fra volvo der siger min gerne må have de hk, dog max 220hk.

Er dog ikke klar over om jeg må bygge min egen motor, af flere forskellige motorer, eller om jeg skal bruge en original motor, og så eftermontere trykladning.


Eftermontering af trykladning får du ikke godkendt.


Ej det skal jeg nu nok få hen ;)


Krydser fingre ;-)

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 17:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
John Sahl skrev:
Thomas h p skrev:
en std. 2,3 16v sug har 159hk. tror de 183hk er 220hk -20%

Motoren kommer nok til og have en hel del flere hk på bane, men kan nok klemmes ned på 220hk med lidt god vilje :)


Eftermontering af turbo er automatisk +20% og der hjælper en rullefeltsattest intet.


Er godt klar over det automatisk er +20%, så der vil komme afgift. men Har mine papire fra volvo der siger min gerne må have de hk, dog max 220hk.

Er dog ikke klar over om jeg må bygge min egen motor, af flere forskellige motorer, eller om jeg skal bruge en original motor, og så eftermontere trykladning.


Eftermontering af trykladning får du ikke godkendt.


Ej det skal jeg nu nok få hen ;)


Krydser fingre ;-)


Bare se alle de vr6 turbo der køre rundt efterhånden, de bliver godkendt på stribe uden bøvl. så det kan lade sig gøre.

http://www.dba.dk/volvo-242-2-doers-197 ... 004753876/ Denne er også godkendt ved jeg, og han var inde og vise en rullefeltsattest, dog køre han ikke med 16v topstykke.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 17:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Thomas; Der er væsentligt flere med fusk i papirerne end der er med reelt orden i dem, så hvad andre gør kan du kun meget sjældent bruge til noget, uden at stå med deres papirer i hånden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team