Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 sep 2024, 00:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 feb 2014, 18:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2012, 20:31
Indlæg: 112
Geografisk sted: 7361 Ejstrupholm
Hej.. er ved at bygge en twin scroll manifold, og har lidt plads problemer.. hvor meget har det at sige hvis jeg ikke kan få rørene til at være lige lange? der er ca 10 cm forskel på korteste og længste.

Det er til en traktortrækker, så det kommer til at køre uden wastegate. helst med så lidt modtryk som muligt..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2014, 18:47 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Optimalt er de alle lige lange af flere årsager. Når vi taler tryk så er primær årsag modtryk. Baggrunden for dette er, at vi ønsker at pulserne kommer enkeltvis ind i turboen, og ikke i samlede klumper og giver modtryk før tiltænkt. Når det er sagt, så er manifolde meget sjællendt med helt lige rør på alle cylindre af de praktiske årsager du nævner - og helt lige behøver de heller ikke at være da vi normalt kører med mellem 60-90mm i slag modsat f.eks. formel 1 biler som har vældigt kort slag.

Når du bygger twinscroll, så har du en fordel du allerede har adskilt pulserne for optimalt lavt modtryk. Derfor, er det nu primært vigtigt, at de cylindre som går sammen i samme bank er tæt på lige lange. Når jeg skriver tæt på lige lange, så mener jeg i forhold til stroke-længden og pulshastigheden som opstår i dine runner diametre. Du kan derfor godt have ulige længder på rørerne, hvor at dem som går i samme bank blot er lige lange.

Når du lægger rørerne op, så tænk på hvordan pulserne mødes i kollektoren. Hvis du har 86mm i stroke på en 4 cyl. ja så har du 17,2cm i afstand mellem pulserne starter fra cyl 1 og cyl 4 (Bank1). Har du 6 cylindre bliver afstanden mindre mellem de 3 cylindre, 8 cylindre endnu mindre mellem de 4 cylindre osv. Dvs. igen med eksemplet på 4 cylindre og 86mm slag, så starter pulserne at mødes med en forskel på 17,2cm i længde på de to runners, hvorefter pulsen har en "længde" og hastighed i rørerne afhængig af din runner diameter. Så i dette tilfælde med en 4 cylindre, så har nogle få centimeters forskel på rørerne i samme bank ingen negativ effekt mht. modtryk.

Sigt efter nogenlunde samme længde på rørerne som går i samme bank på twinscroll - og du er "good-to-go" :wink:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team