[quote="johan o r"]Du kan nu tage ca. 11000 RPM med den slaglængde du har nu og hvis du kan hive nok luft ind til til at lave 155Nm ved max RPM så laver du ca. 235Hp
Hvis du laver motoren om, med lang slaglængde, kan du kun tage 9200Rpm
og har behov for at lave ca 185Nm ved max rpm for at få den samme mængde energi ud af motoren (235Hp).
Men hvis du ikke udnytter de højere omdrejninger, så skal motoren bare være så stor som muligt, så holder den også længere
[/øquote]
Hvordan finder du max Rpm?
Jeg forstår at det har noget med flamme og stempel hastighed at gøre.
Men bliver det ikke meget teoretisk når der er så mange faktorer som har indflydelse. Her tænker jeg ikke på ventiler mm. men lambda, kompression og ladetrykket.
Mener du også at en motor der henter sin effekt med højt Rpm er mere udsat for slid end en motor der finder samme effekt ved laver Rpm.
Eller spurgt på en anden måde: Hvad slider mest på en motor Rpm vs Nm ved samme littereffekt.