Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 sep 2024, 16:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 nov 2012, 20:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Så har jeg spørgsmål igen :D

Har sikkert en masse der har fulgt med i projektet hvor mit mål er omkring 600hk, og da det er ved og bliver vinter kan jeg lige så godt lave lidt forbedringer.

Planen var og lave en stor oil catch tank på en 2l i stedet for de små kina tanke. Har et rør på 13mm invendige mål fra blokken og over i tanken.

Men skulle man tage og lavet et rør til topstykket også, og over i sammen tank?hvad er fordele og ulemper ved dette? for man kan vel ikke få for meget ventilation?


Så der et spørgsmål mere.

Hvor "kold" en termostat må man smide i en motor? min køre jo med en på 91 grader, og ved man kan få en på 82 grader og en racing på 65 grader. hvad er fordel og ulemper ved en kolder termostat?

Mvh Thomas


Senest rettet af Thomas h p 28 nov 2012, 22:22, rettet i alt 2 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 21:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Hvad skulle fidusen være med at montere så stor en oilcatstank ?
Jeg har monteret en del at de fine KINA oilcats og de virker nu fint til det formål


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 21:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Ang. termostat kører jeg selv med en 65g thermostat, den stabiliserer temp på 70g for mit vedkommende (iflg. motorstyringen) og det er mega fedt.
Holder samtidigt olien koldere, og jeg har slet ikke samme problemer med 100g varmt vand efter oplining/dækopvarmning/402m længere.
Kan varmt anbefales.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 21:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
m power skrev:
Hvad skulle fidusen være med at montere så stor en oilcatstank ?
Jeg har monteret en del at de fine KINA oilcats og de virker nu fint til det formål


kommer jo an på hvor meget olie den skyder ud :-)

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 21:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Kedde1980 skrev:
m power skrev:
Hvad skulle fidusen være med at montere så stor en oilcatstank ?
Jeg har monteret en del at de fine KINA oilcats og de virker nu fint til det formål


kommer jo an på hvor meget olie den skyder ud :-)


Ja den tanke har jeg også haft, men så var det måske noget andet vinterdagene skulle bruges på :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 21:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
m power skrev:
Hvad skulle fidusen være med at montere så stor en oilcatstank ?
Jeg har monteret en del at de fine KINA oilcats og de virker nu fint til det formål



Vis jeg bruger sådan en kina fætter, så vil hullet være 8mm i stedet for de 13mm som er som er på blokken, så det vil forringe min krumtapsudluftning kraftigt, og jeg har hørt via en anden volvo tråd her inde og en volvo blok godt man have en ordentlig udluftning. plus jeg højst sansynligt skal bruge en stus mere, så den er udelukket.

Og så det gratis og lave en ny :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 22:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
du skal jo som minimum ha den volume som motoren flytter når den bevæger stemplerne op og ned, dvs 1 liter catch tank til en 2 liters, 4 cyl motor.. på vores racer som er en 2,5 volvo motor kører vi med en 2 liters dunk, det fungere fint.. der er kun udluftning fra blokken..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 22:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
michael f skrev:
du skal jo som minimum ha den volume som motoren flytter når den bevæger stemplerne op og ned, dvs 1 liter catch tank til en 2 liters, 4 cyl motor.. på vores racer som er en 2,5 volvo motor kører vi med en 2 liters dunk, det fungere fint.. der er kun udluftning fra blokken..



Ja okay, er det bare en tommelfinger regl? for det lyder jo enlig meget fornuftigt :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 22:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Angående termostaten kommer det også an på hvad dit brug med denne motor er ? Er det gade brug eller seriøs race 100% ???

En 82C termostat må være god til all round street kørsel :D Har du en dejlig stor køler eller stock ??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 22:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg tror den mindste termostat du kan finde er 82grader. Mener den kommer fra en marinemotor, men er ikke sikker.

Krumtapsudluftningen er vigtig, særligt fordi du får ret høje cylindertryk og høje rpm samtidigt.

Lav en cyklon. Skaf vacuum, feks via ejektor teknik, og før returen ud under olieniveauet.

OEM udluftning er ikke helt dumt lavet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team