Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 nov 2024, 09:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.

..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?

Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?

Hvad siger I?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja det kan godt lyde som lidt af en røver , men den er nu god nok :wink: gloede da også en del den første gang jeg havde toppene af an gammel harley (1948) og så der ikke var nogle former for tætning om ventilstammen

men kan kun sige at det virker uden at bruge olie

om man får mere slid med olietyve monteret ? pas , omtalte harley fik bare fræset en gang sæder da styrene ikke fejlede noget så de forblev olietyvløse og kører stadig uden at bruge olie

MVH Luske

Moderator

TB206HDI skrev:
Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.

..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?

Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?

Hvad siger I?

Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senior Medlem

HenrikGM skrev:
TB206HDI skrev:

Hvad siger I?

Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.

Det er også derfor jeg har bestilt 4 mere end der er i slibesættet. Jeg kom blot i tvivl om at man kunne risikere at blokere for den olie der skal trækkes ned i udstødningsventilstyret og dermed slide styret for hurtigt.

..men okay bilen kører måske 2.000Km om året max.

8 pakninger det er. :)

Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:

det skal lige indskydes at omtalte harley-dennis ikke har olietyve på hverken ind eller ud siden , ved ikke hvor meget vacuum sådan en djævel kan mønstre med 600cc per cylinder men ikke nok til at trække olie forbi :D

MVH Luske

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time