Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 nov 2012, 22:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Har læst om dette på nettet, og at man kan se forskellen på dem.

Nogen der kan hjælpe lidt?

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2012, 08:56 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011, 08:52
Indlæg: 95
Er vist noget med der er forskel på farven på fedt pakken :) har set det på youtube et sted men kan ikke finde linket


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2012, 22:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ny og gammel type?
eller er det ARP og KINAARP?
EBAYARP?
kontakt firmaet der har solgt vidunderboltene, de må kunne give besked.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 dec 2012, 11:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
I er sgu da sjove hva?

Nå nu fandt jeg selv ud af det...

Hvis andre er i tvivl:
Ang. arp topbolte er den nye type samme tykkelse hele vejen, de gamle var tyndere imellem gevind i begge ender.

Den gamle type holder efter sigende ikke til over 100nm.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2012, 18:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kedde1980 skrev:

Den gamle type holder efter sigende ikke til over 100nm.


Før eller efter den er blevet smurt med hviket smøremiddel?

Visse smøremidler kan ændre så meget på momentet, at du reelt overspænder. Just be carefull. The devil is in the details.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2012, 19:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
At der er forskellige tilspændingsmomenter for arp fedt og mineralsk olie er vel ikke noget nyt. Det står jo også i papirerne der følger med boltene...

De 100nm var med arp fedt..

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Senest rettet af Kedde1980 04 dec 2012, 19:10, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2012, 19:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Lidt en anden boldgade, men nu hvor jeg har dig.

Har du udstyr til at flowmåle topstykker/manifolde? Eller var det i gamle dage?

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2012, 02:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det har HENRIK helt sikkert stadig... han har også rigtig meget forstand på bolte.
ang boltene, eller rettere spørgsmålet, om hvad du egentlig har for bolte?

så forstår jeg ikke der ikke har været papir med på tilspændingsværdier? min kommentar omkring der åbenbart er mange firmaer der laver "ARP" bolte behøver du sådan set ikke blive stødt over. det jeg MENER, er blot at meget af det der sælges på EBAY, ikke på nogen måde er hvad det udgiver sig for at være...
du skriver de nye (type) bolte ikke er tyndere mellem gevind (brystet) vil det sige at gevind ikke er rullet op men skåret?
du skriver "kan ikke holde over 100nm" mon ikke det har lidt at sige om der er tale om 10mm eller 12mm eller 1/2" i dia?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2012, 06:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Det hjælper jo ikke noget at boltene er blevet forstærket, hvis ikke gevindet i blokken kan bære mere end xxx nm.
Det ses jo tit at folk har spændt boltene så meget at gevindet er blevet trukket op af blokken og så er skaden jo først sket.
De ARP støttebolte jeg har haft til topstykker til bmw, der er et stykke af brystet på støtterne forsat med ca 1mm.
Hvis de skal holde til mere så ville det være bedst at gå op i 11-12mm så gevindet kan holde til flere nm.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2012, 09:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kedde1980 skrev:
Lidt en anden boldgade, men nu hvor jeg har dig.

Har du udstyr til at flowmåle topstykker/manifolde? Eller var det i gamle dage?


Jeg har skam flowbænken endnu, den står fast langs væggen, og der kommer flere og flere mystiske kreationer til.

Mindste top flowet er fra en honda GX160, og største top flowet er fra en rollsroyce Meteor V12.

Blandt toppen af max flow findes bla en vw luftkølet, S38 og ls7, samt diverse traktortopstykker.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Senest rettet af HenrikGM 08 dec 2012, 09:31, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team