Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator

Hvis man nu bygger en bremsebænk og vil kunne holde 1000Nm@8000rpm med den, hvor stor skal akslen så være?

Der bliver 2x lejer ca. 400mm imellem. Midt imellem disse afsætter jeg momentet på de 1000Nm via en 500mm lang arm.

Der bliver 2 påvirkninger på akslen.

Torsionen på de 1000Nm, og en radiel kraft der vil søge at udbøje akslen der hvor momentarmen sidder(midt mellem lejerne).

Hvis man laver denne aksel af st60 centerless slebet aksel, hvor lille akseldiameter kan man så bruge før det begynder at blive en sliddel?
Man kunne også kigge i retningen af en 42crmo aksel, eller tilsvarende. Det vigtige er at holde den aksel nede i diameter af hensyn til den øvrige konstruktion. Men hvor langt ned kan man gå?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
De specs er de samme som jeg går efter, og min plan er at bruge 40mm cl slebet st60 aksel, b.l.a. fordi jeg har det på lager (troede egentlig din skulle være større?)

Jeg har kun ca 200mm mellem lejerne, i mit design. Du laver måske 2 bremser?

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Moderator

Spirillen skrev:
De specs er de samme som jeg går efter, og min plan er at bruge 40mm cl slebet st60 aksel, b.l.a. fordi jeg har det på lager (troede egentlig din skulle være større?)

Jeg har kun ca 200mm mellem lejerne, i mit design. Du laver måske 2 bremser?

Laver en lille først. Det bliver anslået max 1000nm/8000rpm.

Tænkte derefter at lave en stor en.

Ville gerne ned i 30mm aksel, men den ser ærligt talt lidt tynd ud. Tanken var at sætte rotorerne på med klembøsninger, så kan jeg i princippet hænge alle dem jeg vil efter hinanden.

Klembøsningen giver mig bare lidt pladsproblemer da jeg gerne vil have så meget "vinge" som muligt.

Hvordan sætter du akslen fast i rotoren?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Jeg krymper den fast, med 4-5/100, rotoren bliver fræset ud i ét stykke st52, så der kan blive til en "kerne" på op til ø80mm, til at lave "pakflade" og krympegods/styrke på.

Kender godt de klembøsninger der, vi har før brugt dem på noget STORT noget, til test af vindmøllevinger.

Havde også tænkt på Ø30mm, som flere svenskere bruger, men jeg syntes måske det bliver lidt klein, mht vibrationer osv. og så hár jeg jo ø40mm liggende. Men jeg kan godt se, at det stjæler meget af vingelængden.

Senere kommer der en udregning på styrken, på hhv. 30 og 40mm st60 aksel.

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Moderator

Jeg har sådan set 30,40,50 og 60mm aksel liggende.

Jeg ville nok helst vælge 50mm af hensyn til stivheden mod udbøjning, men en 50mm aksel skal bruge 80mm klembøs, og den ender med at være 110 i centerrøret. Det koster rigtigt meget af vingerne...

30mm vil være fint, meen jeg er lidt :? over den bette aksel og lysten til at jage alt det power i den.

Jeg vil helst ikke krympe det hjul på. Hvor meget vokser hjulet når den render 8000rpm.?

Har tænkt grundigt på at svejse den direkte på, men jeg er ikke så glad for kærvanvisere i den aksel.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Har også selv tænkt på at svejse den fast, men muligheden for at den slår sig, samt sidekærv(kan dog undgåes) og ikke mindst ændringerne i kulstofsammensætningen gør, at det har jeg ikke lyst til at kæmpe med.
Det er ellers ikke fordi jeg ikke har svejst mærkelige ting sammen gennem tiden.

Har også haft min tvivl omkring krympning, men er blevet enig med mig selv om, at hvis jeg laver et stærkt center, med lidt gods i, og laver vingerne og midterfladen lidt tyndere, så det tungeste sted er centeret.
Samtidig med at den er krympet så meget som den er, så er jeg ret sikker på at det holder.

Har i et meget tidligere projekt krympet en anden højgearaksel på en gearkasse, den var max ø30mm, og havde kun ca 10mm gods, det holdt fint.
Jeg er godt klar over, at det ikke er samme situation som dette, men man skal ikke kimse af en god krympning(hvis stålet er god kvalitet).
Har slet ikke tal på hvormange remskiver,bøsninger og tandhjul jeg har krympet på, i div gearkasser osv.

Har du tænkt dig selv at lave noget PID styring af rpm, eller vil du ud og købe en færdig løsning der?

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Taperlock er godt til mange ting, og er meget serviceminded.
Uden og være helt sat ind i jeres sag, ville jeg mene at f.eks spline/mangenot ville være en rigtig fornufting løsning, eller konisk spline/mangenot, med muligehed for at forspænde med møtrik.
vælge 1.2312 som materiale valg vis akslen skal være færdig uden nogen form for hærdning eller anden behandling.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Jeg har faktisk også funderet rigtig meget på taperlock.

Men de vil blive svære at få til at løbe 100%

Har også tænkt om man kunne bruge en på hver side, men det er jeg ikke sikker på bliver så godt?

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Moderator

syncroGT skrev:
Taperlock er godt til mange ting, og er meget serviceminded.
Uden og være helt sat ind i jeres sag, ville jeg mene at f.eks spline/mangenot ville være en rigtig fornufting løsning, eller konisk spline/mangenot, med muligehed for at forspænde med møtrik.
vælge 1.2312 som materiale valg vis akslen skal være færdig uden nogen form for hærdning eller anden behandling.

Hej SyncroGT.

Jeg har kigget lidt på en spline løsning, og jeg har da også grejet til at lave splines både i aksel og centerrør. Jeg ville dog gerne undgå en så relativt avanceret løsning, mest fordi den ikke centerer aktivt.
Det ville to klembøsninger gøre til UG. Taperloc ville jeg gå langt udenom fordi den fylder ret meget.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time