Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 07:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 maj 2012, 08:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
Hej alle sammen!

Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2012, 09:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
svan skrev:
Hej alle sammen!

Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.

svan


Er det en brugt IC?
evt. slidt turbo?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2012, 10:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
ja den er brugt, det var et komplet sæt jeg købte, bilen kører fint, dog med den lille ting omkring ladetrykket, det var mere sådan et spørgsmål om det er set før eller hvordan, for det er jo nemt nok at justere trykket lidt op, trykket faldt øjeblikket efter montering af ic'en.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2012, 14:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
For lille ic evt

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2012, 15:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
Hvis wastegaten "ser" tryk på kompressor huset, så vil du få et lavere ladetryk, hvis du måler tryk efter IC. Når temperaturen falder, så falder ladetrykket også.

Der skal en stor IC til for at det udligner sig gennem denne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2012, 15:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Hej,

Hvor er slangen til waste gaten monteret?

Sidder det på udgangen fra turbo dvs. før IC eller sidder et på manifold efter IC?

Jeg antager at den sidder før IC.

Uden at have teorien på plads kunne jeg forestille mig at den varme luft inden IC har et højere tryk end den kolde luft efter IC. Da den jo som bekendt fylder mindre.

Løsningen kunne evt. være at flytte slangen efter IC

/Daigaard


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2012, 20:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 apr 2010, 22:13
Indlæg: 74
Geografisk sted: Jylland
Differenstemperaturen har ingen praktisk betydning for trykfaldet over IC'en! Den største synder er for højt flow i en lille IC.
Hvis flowet igennem IC'en fordobles vil differenstrykket blive firedoblet. dp = en konstant ganget med flowet opløftet i anden. :reading:

_________________
Audi UrS4 2.2 20VT


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2012, 13:42 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
slangen til wastegaten sidder monteret direkte på kompressorhuset på sådan en, den er komplet uden styring, IC'en er en org fra en 1,6td, og tager jeg ikke fejl, magen til dem der sidder på de fleste nyere TDI'er i bla golf 3 med betydeligt mere effekt, det er modellen der sidder ude i inderskærmen, der laves laaaangt over 100hk på den størrelse normalt.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2012, 13:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Du kan jo prøve og flytte slanger på den anden side af IC, kan den lave mere tryk der..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2012, 19:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
men skal jeg gøre det kan jeg kun montere den direkte på indsugningsmanifolden, men det er selvfølgelig en mulighed, der sidder i forvejen en studs som jeg bruger til uret, der kunne jeg jo sætte et t-stykke på.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team