Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey.

Sidder lige og strækker tænkemusklen lidt, og overvejer lidt om man kunne få en plæneklippermotor til at køre på 100% ren Ethanol ??

Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.

Da en to-takter jo kører på "knallertbenzin" er spørgsmålet om man kan blande Ethanol med en form for bio-olie eks raps eller andet ?

Dertil skal alle slanger osv selvfølgelig skiftes så ikke plastic og gummi bliver ædt op af Ethanolen, og karburatoren skal dyses om. Men derud over ???

Nogen der kunne tænke at lege med her ;)

Mvh
Ruben

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Min plæneklipper køre nu ikke på knallertbenzin, men alm 92oktan.

Titel:
Mester Medlem

Ja, en ordinær plæneklipper er en dvask sideventilet 4-takter.

Nyere plæneklippere er 4-takts med enten overliggende knastaksler eller nikketøj som en gammel amerikaner, og så katalysatorer :P

Mester Medlem

r_uldal skrev:
Hey.

Sidder lige og strækker tænkemusklen lidt, og overvejer lidt om man kunne få en plæneklippermotor til at køre på 100% ren Ethanol ??

Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.

Da en to-takter jo kører på "knallertbenzin" er spørgsmålet om man kan blande Ethanol med en form for bio-olie eks raps eller andet ?

Dertil skal alle slanger osv selvfølgelig skiftes så ikke plastic og gummi bliver ædt op af Ethanolen, og karburatoren skal dyses om. Men derud over ???

Nogen der kunne tænke at lege med her ;)

Mvh
Ruben
tænker den kan køre på det uden nogen ændringer. evt riv hoveddysen lidt op. husk lige at skriv når du har fundet et sted du kan købe ren etanol til under 100kr literen.
MVH søren

Senior Medlem

r_uldal skrev:

Du skal have en håndskubber - og så må du ikk trække vejret mens du slår plænen. Ellers er det ikke muligt at have 0% CO2 udledning fra en forbrændingsmotor..

Medlem
Brugeravatar

TB206HDI skrev:
r_uldal skrev:

Du skal have en håndskubber - og så må du ikk trække vejret mens du slår plænen. Ellers er det ikke muligt at have 0% CO2 udledning fra en forbrændingsmotor..

Jeg må så heller ikke slå en bette fjert ;)

Ej spøg til side, det er en tudse gammel Briggs & Stratton og ja det er rigtig det er faktisk ikke en 2 takter men en 4 takter sideventilet.

Jeg vil tro der skal noget smøremiddel til af en slags ud over fordi Ethanol jo affedter for hårdt. Hvad kan man bruge som tilsætningsmiddel der ?

Jeg regner med at udskifte brændstoffslanger, og karburatoren der i forvejen er en af de ældre udgaver alu er god nok men flancen bliver også lavet om til stål med pakninger istedet. (plastic karbs duer ikke til ethanol).

Vedr prisen så har du sgu da vist forkert styrke i brillerne. Det tog mig 3 sekunder at søge på det i google og det er "det dyre stads" jeg fandt her til 30 kroner literen http://biopejs.com/product.asp?product=13

Det kan fås meget billigere, men i mit tilfælde er det ikke det det kommer an på da jeg kan få det sponsoreret hvis jeg er lidt heldig.

Så jeg står tilbage med nogle få spørgsmål:

Hvad kan jeg bruge som tilsætningsstof i Ethanol for at få det til at smøre ? Kan det blandes med lidt biodiesel uden den begynder at tændingsbanke helt vildt og sådan ?

Hvis ikke hvad skal der så bruges ?

Titel:
Mester Medlem

det produkt du linker til, er på ingen måde REN etanol!
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Danmark
Køb Aspen benzin det er lavet til formålet

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Ifølge bogen alcohol can be a gas: http://www.permaculture.com/book_menu/360/277
(en meget interessant bog i øvrigt) skulle man kunne anvende 5% biodiesel som erstatning for 2-taksolie (de bruger bl.a. et eksempel med en Puch Maxi).
Læs evt. også lidt mere her:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make2.html#gas

Den største udfordring er, at man vil opleve, at den er praktisk taget umulig, at starte uden brug af ex. dieselstart.

Som allerede nævnt, skal du nok regne med, at der skal bruges ca. 20% mere brændstof, hvorfor karburatoren som min. bør dyses om.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

VRT skrev:
Ifølge bogen alcohol can be a gas: http://www.permaculture.com/book_menu/360/277
(en meget interessant bog i øvrigt) skulle man kunne anvende 5% biodiesel som erstatning for 2-taksolie (de bruger bl.a. et eksempel med en Puch Maxi).
Læs evt. også lidt mere her:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make2.html#gas

Den største udfordring er, at man vil opleve, at den er praktisk taget umulig, at starte uden brug af ex. dieselstart.

Som allerede nævnt, skal du nok regne med, at der skal bruges ca. 20% mere brændstof, hvorfor karburatoren som min. bør dyses om.

Super det tager jeg lige et kig på det der.

Vedr start gør det ikke så meget da det jo er en plæneklipper, så det er jo bare at bore et lille hul i luftfilterkassen hvor man kan stikke dieselstarten ind og give den en snaps :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time