Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 apr 2012, 16:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hey.

Sidder lige og strækker tænkemusklen lidt, og overvejer lidt om man kunne få en plæneklippermotor til at køre på 100% ren Ethanol ??

Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.

Da en to-takter jo kører på "knallertbenzin" er spørgsmålet om man kan blande Ethanol med en form for bio-olie eks raps eller andet ?

Dertil skal alle slanger osv selvfølgelig skiftes så ikke plastic og gummi bliver ædt op af Ethanolen, og karburatoren skal dyses om. Men derud over ???

Nogen der kunne tænke at lege med her ;)

Mvh
Ruben

_________________
Mvh
Ruben


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 apr 2012, 17:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Min plæneklipper køre nu ikke på knallertbenzin, men alm 92oktan.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 apr 2012, 18:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Ja, en ordinær plæneklipper er en dvask sideventilet 4-takter.

Nyere plæneklippere er 4-takts med enten overliggende knastaksler eller nikketøj som en gammel amerikaner, og så katalysatorer :P

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2012, 19:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
r_uldal skrev:
Hey.

Sidder lige og strækker tænkemusklen lidt, og overvejer lidt om man kunne få en plæneklippermotor til at køre på 100% ren Ethanol ??

Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.

Da en to-takter jo kører på "knallertbenzin" er spørgsmålet om man kan blande Ethanol med en form for bio-olie eks raps eller andet ?

Dertil skal alle slanger osv selvfølgelig skiftes så ikke plastic og gummi bliver ædt op af Ethanolen, og karburatoren skal dyses om. Men derud over ???


Nogen der kunne tænke at lege med her ;)

Mvh
Ruben
tænker den kan køre på det uden nogen ændringer. evt riv hoveddysen lidt op. husk lige at skriv når du har fundet et sted du kan købe ren etanol til under 100kr literen.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2012, 20:34 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
r_uldal skrev:
Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.


Du skal have en håndskubber - og så må du ikk trække vejret mens du slår plænen. Ellers er det ikke muligt at have 0% CO2 udledning fra en forbrændingsmotor..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2012, 21:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
TB206HDI skrev:
r_uldal skrev:
Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.


Du skal have en håndskubber - og så må du ikk trække vejret mens du slår plænen. Ellers er det ikke muligt at have 0% CO2 udledning fra en forbrændingsmotor..


Jeg må så heller ikke slå en bette fjert ;)


Ej spøg til side, det er en tudse gammel Briggs & Stratton og ja det er rigtig det er faktisk ikke en 2 takter men en 4 takter sideventilet.

Jeg vil tro der skal noget smøremiddel til af en slags ud over fordi Ethanol jo affedter for hårdt. Hvad kan man bruge som tilsætningsmiddel der ?

Jeg regner med at udskifte brændstoffslanger, og karburatoren der i forvejen er en af de ældre udgaver alu er god nok men flancen bliver også lavet om til stål med pakninger istedet. (plastic karbs duer ikke til ethanol).

Vedr prisen så har du sgu da vist forkert styrke i brillerne. Det tog mig 3 sekunder at søge på det i google og det er "det dyre stads" jeg fandt her til 30 kroner literen http://biopejs.com/product.asp?product=13

Det kan fås meget billigere, men i mit tilfælde er det ikke det det kommer an på da jeg kan få det sponsoreret hvis jeg er lidt heldig.

Så jeg står tilbage med nogle få spørgsmål:

Hvad kan jeg bruge som tilsætningsstof i Ethanol for at få det til at smøre ? Kan det blandes med lidt biodiesel uden den begynder at tændingsbanke helt vildt og sådan ?

Hvis ikke hvad skal der så bruges ?

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 apr 2012, 03:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det produkt du linker til, er på ingen måde REN etanol!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 apr 2012, 07:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 17 sep 2003, 18:05
Indlæg: 380
Geografisk sted: Danmark
Køb Aspen benzin det er lavet til formålet


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 apr 2012, 11:19 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Ifølge bogen alcohol can be a gas: http://www.permaculture.com/book_menu/360/277
(en meget interessant bog i øvrigt) skulle man kunne anvende 5% biodiesel som erstatning for 2-taksolie (de bruger bl.a. et eksempel med en Puch Maxi).
Læs evt. også lidt mere her:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make2.html#gas

Den største udfordring er, at man vil opleve, at den er praktisk taget umulig, at starte uden brug af ex. dieselstart.

Som allerede nævnt, skal du nok regne med, at der skal bruges ca. 20% mere brændstof, hvorfor karburatoren som min. bør dyses om.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 apr 2012, 15:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
VRT skrev:
Ifølge bogen alcohol can be a gas: http://www.permaculture.com/book_menu/360/277
(en meget interessant bog i øvrigt) skulle man kunne anvende 5% biodiesel som erstatning for 2-taksolie (de bruger bl.a. et eksempel med en Puch Maxi).
Læs evt. også lidt mere her:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make2.html#gas

Den største udfordring er, at man vil opleve, at den er praktisk taget umulig, at starte uden brug af ex. dieselstart.

Som allerede nævnt, skal du nok regne med, at der skal bruges ca. 20% mere brændstof, hvorfor karburatoren som min. bør dyses om.


Super det tager jeg lige et kig på det der.

Vedr start gør det ikke så meget da det jo er en plæneklipper, så det er jo bare at bore et lille hul i luftfilterkassen hvor man kan stikke dieselstarten ind og give den en snaps :)

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team