Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 feb 2025, 10:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 apr 2012, 22:04 
Offline

Tilmeldt: 09 apr 2012, 19:20
Indlæg: 3
Geografisk sted: Kolding
Hej til jer alle

Håber i kan hjælpe mig med mit projekt.

Jeg er i gang med at renovere en peugeot 205 1,9 gti med en xu d6b motor med 130 hk, og tiden er efterhånden kommet til noget mere power, håber på 170-180 hk på krumtappen. Min første plan var egentligt en meget simpel kompressor løsning men en rotrex c30-74 med ca 0,5 bars ladetryk, ic, mf2 benzintilskud, sænket kompresion til 9-1 (køre med 11,4-1 som den er nu sammen med skarp knast) og en innovate lc1 afr ur til indkøring. Men i min søgen efter en brugt mf2 har jeg fået en latterlig billig garratt t25 i rigtig god stand uden slør i kompressor og turbine (se spec under tekst) med i handlen på en mf2 anlæg, mit spørgsmål er så om en t25 bliver for lille til mit mål på ca 170-180 hk på en 1,9 motor, renger med 0,5-0,7 bars tryk.

Jeg havde forrestillet mig dette setup.

Garratt t 25 a/r kompressor 0,48 a/r udstødning 0,49 (har denne på lager)
Ic med køleflade på ca (b,l,h) 8, 28, 30 cm
2,25 " tryk rør
bleedvalve til ladetryk justering
blowoff med recirkulation
mf2 styring med map sensor og en dyse på 455 ml før gasspjæld (er på lager)
Kompression på 9-1 og standart stemplet, ventiler og plejlstænger
wideband lambdasensor og ur til indkøring

Hvad siger i til dette setup er det helt ude i skoven eller er jeg på rette spor ? jeg er helt med på at et mf2 ikke er den rigtige løsning, men til en begrænset effekt forøgelse på ca 40 hk og en nybegynder med trykladning
ser jeg det som en ok løsning indtil jeg er parrat til at gå hele vejen.
Skal lige siges at motoren bliver renoveret inden den bliver sat under tryk.


Her er spec på motor og turbo

Turbo:
Kompressorhjul 40 / 51 mm
Udstødningshjul 39 / 52 mm
Kompressor A/R 0.48
Udstødnings A/R 0.49
Olie kølet

Motor:

Psa xu 1,9 8v d6b
130 hk std.
kompression std. 9,6-1
bosch l jettronic motorstyring

På forhånd tak

Anders


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 apr 2012, 08:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Jeg ville helt klart gå efter at få fuld styring af både tænding og benzin. Motorstyringen på en GTi er oldnordisk og efter 20+ år er de altså slidt godt..

Det er lidt større arbejde at få det sat sammen, men det vil afgjort betale sig at gøre.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 apr 2012, 10:23 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011, 08:52
Indlæg: 95
Ja det giver jo os mulighed for mere senere, du ved man vil jo hurtigt mere :D, men hvorfor ikke sælge den og købe en gt2056 så er der lidt mere


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 apr 2012, 21:11 
Offline

Tilmeldt: 09 apr 2012, 19:20
Indlæg: 3
Geografisk sted: Kolding
TB206hdi: Det er rigtigt som du skriver at det er en gammel styring, men nu har jeg jo et mf2 og en t25 på lager og da budgetet ikke er kæmpe stort, så det var ment som et kompromis til jeg havde mod på at gå hele vejen. men ingen tvivl om at det rigtige er en ms , vems eller omex styring, tror dog stadigt på at med 0,5 bar tryk kompresion på 9-1 og mf 2 skal kunne lade sig gøre ( men ret mig hvis jeg tager fejl :D )

Nick J
ja det var også en mulighed men har den t25 og med det bilen skal bruges til så tror jeg 170 hk og 850 kg passer fint, hvis t25 er stor nok til det. bilen skal bare bruges til lidt trackday og en søndags tur.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2012, 05:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
lad motor være som den er. sæt en større lader på end den du har.
lad blot trykket blive nede på fornuftige 0.3-05.
få fuldt styr over blanding og tænding. det bliver meget sjovere på den måde.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2012, 22:02 
Offline

Tilmeldt: 09 apr 2012, 19:20
Indlæg: 3
Geografisk sted: Kolding
Ok så er der vist ingen vej udenom en større lader hvad siger i til disse ? hvilken ville i vælge til mit behov (170-180 hk). og er de evt for store, tænker her på turbotøven.

Mulighed nr 1.
GT2860
Grundtryk 0.5 bar
Kompressorhjul 47 / 60 mm
Udstødningshjul 47 / 54 mm
A/R turbine .64

Mulighed nr 2.
cz k16
Grundtryk 0.9 bar
Kompressorhjul 42 / 52 mm
Udstødningshjul 46 / 54 mm
turbine A/R 1.1

Ang motorstyring, jeg er klar over at det er det bedste med en fuldt programerbar men, tror nu jeg starter ud på et mf2 med en ekstra dyse.

Anders


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team