Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 23:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 jan 2012, 08:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Har lige et spørgsmål omkring drivning af en kompresser.

Af hensyn til plads aller forets i motorrummet, er jeg næd til at montere komprsseren enten ude i inderskærmen (ude ved siden af fordækket), eller så kan motere den over starteren,her er der masser af plads (også til rørføring og luftfilter)
Men så er der problemet.... det er ikke noget problem at få en rem eller ligende ud mellen gearkasse og motor da koblings husset kun er 75% lukket så der skal ikke skæres i noget. En rem ville være det op lagte, men hvis den skal siftes så skal motoren ud....
Så til spørgsmålet: kan man bruge en O-ring kæde fra en mc??? evt bygger en kasse til den så på MZ og JAWA motorcykler???

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2012, 10:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
du kan godt bruge en kæde, men det er nok rent overkill. særligt styrkemæssigt. min vito har kørt 300.000km uden der er skiftet nogen rem....
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2012, 12:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Er der ikke masser af plads bagerst i motorrummet over gearkassen? Så man kan lave trækket på "normalvis" foran, sammen med generatoren osv og så bare lave en aksel hen over motor og evt direkte på kompressoren? Eller eventuelt med et ekstra remtræk mellem aksel og kompressor, hvis en direkte forbindelse umulig gøres af de pladsforhold der er. Det ville jo også gøre det noget lettere at lege med gearingen af kompressoren hvis det viser sig nødvendigt. Hvem sagde remhjul fra en søjle boremaskine? :D

Som inspiration:

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2012, 18:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Westmus skrev:
. Det ville jo også gøre det noget lettere at lege med gearingen af kompressoren hvis det viser sig nødvendigt. Hvem sagde remhjul fra en søjle boremaskine? :D
]


6trins gearkasse på kompressoren. Streetrespect faktoren er i top!

Kunne være sjovt at lave.

Der var gear på kompressoren for mange år tilbage i visse dragracing klasser. Mener det var et hydraulisk skiftet planetgear, men husker måske dårligt...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2012, 18:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Westmus skrev:
Eller eventuelt med et ekstra remtræk mellem aksel og kompressor, hvis en direkte forbindelse umulig gøres af de pladsforhold der er.

Rem-aksel-rem løsningen er f.eks taget i brug her:

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2012, 08:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
tenkte på evt rem skift da det er en ældre type luft kølet motor og de er ikke helt så olie tætte som moderne motore, hvor det største problem i den retning er at der tære hul i bundkaret.

løsningen med rem-aksel-rem... den var nok bedre, vil tro at akslen skulle side der hvor generatoren sider nu, og og begge er rykket tilbage, og generatoren fungere som stramme hjul for kompresseren.

Hmmm.... det må jeg lige ud og have kikket på i dag hvordan det kommer til at passe

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2012, 08:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Der var en fra klubben der foreslog at at kompresseren skulle trækkes af den en trækaksel, så ville jeg få højere lade ved højere hastigheder, det mente han ville være meget smart.

Lyder meget rigtigt, er ikke helt sikker på at det vil virke ordenlig.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2012, 08:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
har være ude og kikke og måle lidt.

En ekstra aksel ser ud til at det er løsningen, med kompresser og generator flyttet hend over gearkassen.

Hvis kompresseren kunne monterses i røven af generatoren ville det kunne laves rigtig enkel, men det har jeg ikke grej til at lave.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2012, 08:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
op med nogle billeder det kan være der er nogen her ind der kan trylle for dig.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2012, 15:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Lars E skrev:
Hvis kompresseren kunne monterses i røven af generatoren ville det kunne laves rigtig enkel, men det har jeg ikke grej til at lave.

Generator fra en dieselbil? Altså en af dem hvor der sidder en vacuum pumpe monteret bagpå. Hvordan ser "drevet" til pumpen ud på sådan en generator? Kunne det med en "adaptor" bruges til at trække din kompressor i stedet? Eller hvordan med omløbsretning? Kan de monteres med front mod hinanden og bruges fælles (generatorens) remskive?

Jep bare lidt vild brain storming fra min side. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team