Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 dec 2024, 03:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 nov 2011, 20:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Slås med en 1,6D 110hk motor med partikkelfilter, lavet af PGA den som bruges af Peugeot, ford, volvo, mini osv.
Den sætter sent tryk ca3000omd og trykket stiger så fortsat til testeren ikke kan måle det højere 1,5bar+.
Her prøvet at stripse den vacum styret aktuator både den ene og anden vej så den ikke kan bevæge sig, men den ændre ikke det store, max at den lader 500omd før, men laver for meget tryk i begge stillinger !
Bliver trykket styret på en anden måde på de modeller ?
turboen er den variable type.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2011, 22:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Nu er det lang tid siden jeg har rodet med sådan en sidst, men er trykket ikke styret af en eller flere ventiler og disse af ecu. Tror jeg ville prøve at måle vakuumet på wastegaten og før ventilen. Og spændingen på ventilen under en køretur evt. med testeren koblet med så du kan se trykket.
Skriver den ikke nogen fejlkode på højt tryk eller andet?
Mener jeg engang har haft en ventil (godt nok til EGR, men samme type ventil) der var utæt.

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 05:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
turboen er variabel.... er der overhovedet nogen WG?
hvad er det du prøver at låse? sikker på det ikke er vinger i turbinehuset, altså ændre A/R forholdet.....?
eller bliver ladetryk ikke blot styrret af indsprøjtsmængden mm?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 06:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Hvis du hiver slangen af til vnt dåsen på turboen skal du være uden ladetryk. Hvis du stadig får ladetryk er mit bud at vingerne hænger enten grundet sod eller rust. Den Har ingen wg sådan en turbo. Hv is du kan pille armen af dåsen eller bare skrue hele dåsen løs, så skal arrangementet kunne bevæges let og ubesværet fra top til bund stilling[/list]

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 07:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Den laver fejl på både højt og lavt ladetryk.
Er der så ikke selve aktuatoren på turboen der styre trykket ?
Der er fint vakuum til turboen, armen køre op og ned uden problemer.
Det er sådan en turbo:
http://www.neatcarparts.co.uk/ekmps/sho ... e/1.62.jpg


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 09:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
2fat2fly skrev:
Den laver fejl på både højt og lavt ladetryk.
Er der så ikke selve aktuatoren på turboen der styre trykket ?
Der er fint vakuum til turboen, armen køre op og ned uden problemer.
Det er sådan en turbo:
http://www.neatcarparts.co.uk/ekmps/sho ... e/1.62.jpg


Betyder det du har prøvet at køre en tur, med vacuumslangen af turboen, og set om den stadig laver ladetryk?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 11:02 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
hvis ikke jeg tager meget fejl, minder konstruktionen sikkert en del om VAG TDI motorer, altså trykdelen, der sidder jo en N75 ventil (eller hvad den nu hedder på en PSA) som styrer trykket, det kunne være den der laver numre, på VAG er den relativt billig, der er ingen aktuator på ladere med VNT del, det er styret af laderens indbyggede variable geometri.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 11:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
svan skrev:
hvis ikke jeg tager meget fejl, minder konstruktionen sikkert en del om VAG TDI motorer, altså trykdelen, der sidder jo en N75 ventil (eller hvad den nu hedder på en PSA) som styrer trykket, det kunne være den der laver numre, på VAG er den relativt billig, der er ingen aktuator på ladere med VNT del, det er styret af laderens indbyggede variable geometri.

svan


Der er ingen WG, actuatordåsen sidder der godt nok, men den trækker i geometrien istedet for WG'en, og så reagerer den på vakuum istedet for tryk.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 13:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Ladetryk er 100% styret af ECU'en.

Uden vakuum til enten selenoid'en eller aktuatoren skal den ikke kunne lave ladetryk. (som er nævnt før..).

Af med vakkum til selenoid'en, en skrue i slangen fra vakkum pumpen så du ikke mister dine bremser og så ud og køre. Laver den for højt ladetryk så har du en defekt turbo, laver den slet intet ladetryk, så har du fejl i mapsensor, selenoid eller et tredje sted.

Kører du med EGR ventilen, eller er den blændet af ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 19:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Den køre med egr ventil (den er 100% org), går ud fra at det giver samme resultat at jeg har prøvet at stripse aktuatoren fast i fuld udslag i den ene og så den anden stilling.
Det gav ikke den store foreskel, andet end den ca ladet 500omd før, men stadig ladet for meget i begge stillinger.
Så tyder det måske på en def turbo, hvis det altså er meningen at ladetrykket kun bliver styret med den vakuum dåse på turboen på den model motor.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team