Hvis du søger lidt rundt på nettet kan du finde "baneracere" (trackdayrace og lignende i bl.a div superbiler, ala Corvette, Ferrari osv) der med kvalitetsolie uden de store bekymringer holder klampen i bund selv om olietermometeret konstant viser der er helt op til 150 grader i bundkaret. Så høje temperaturer giver dog kraftig accelereret nedbrydning af de gode sager i olien så de skifter sikkert tit.
Tror måske at netop det uhåndgribelige i motorolie gør at man meget let får gjort sig en masse sikkert unødige bekrymringer. De starter normalt når folk får købt sig et olietermometer. Dem uden, racer normalt uden bekymringer og problemer bare der ud ad, på bedste humlebi manere....
I følge Wiki er motorolien i en alm. dieselmotor udsat for helt op til 300 grader oppe ved øverste stempelring. Har i øvrigt også set race motorbyggere snakke om at ventilfjedrene er en lidt overset varmekilde til motorolien. De kan åbenbart levere pænt meget varme når der skal arbejdes. På Speedtalk har en gut fra et race-ventilfjeder firma skrevet at de har oplevet fjedre der bliver over 200 grader varme og så har man et seriøst holdbarhedsproblem, hvis man ikke forbedre flowet af olie over fjedrene.