Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 dec 2024, 03:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 dec 2011, 20:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hvad sker der med en olie, hvis temperatur kortvarigt er meget højere(140-150 grader) end hvad den er beregnet til

Vil den begynde og kokse?, gøre den dårlig ?
Er der lavet nogle førsøg, eller nogen der tilfældigvis ved det med sikkerhed..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 18:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Denne alm. motorolie
http://www3.statoil.com/mar/LU/sto00131 ... _5W-40.pdf
Har et flamme punkt ved 220 grader.
Så den selvantænder hvis der er ilt og vil begynde at brænde, og danne koks.
Men den bliver tynd som pis allerede ved 120 grader.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 19:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Du skal have fat i olieleverandøren.

Men jeg tvivler på at olien tester ret godt ved den temperatur. Vil umiddelbart gætte på at oliens egenskaber går kraftigt ned når du går over 100grader.

Tænk på hvor temperaturen er målt. Det kan tænkes at der hvor olien skal bruges, er temperaturen meget højere end det du måler....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 19:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er fordi, jeg har prøvet og måle temperqtur på olieretur fra turbo. Det var ret højt, og tænkte på om det egentlig var ret godt til olie, hvis det nu er en 5/30, som normalt er beregnet til temperaturer på omkring 100grader

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2011, 21:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Hvis du søger lidt rundt på nettet kan du finde "baneracere" (trackdayrace og lignende i bl.a div superbiler, ala Corvette, Ferrari osv) der med kvalitetsolie uden de store bekymringer holder klampen i bund selv om olietermometeret konstant viser der er helt op til 150 grader i bundkaret. Så høje temperaturer giver dog kraftig accelereret nedbrydning af de gode sager i olien så de skifter sikkert tit.

Tror måske at netop det uhåndgribelige i motorolie gør at man meget let får gjort sig en masse sikkert unødige bekrymringer. De starter normalt når folk får købt sig et olietermometer. Dem uden, racer normalt uden bekymringer og problemer bare der ud ad, på bedste humlebi manere.... :)

I følge Wiki er motorolien i en alm. dieselmotor udsat for helt op til 300 grader oppe ved øverste stempelring. Har i øvrigt også set race motorbyggere snakke om at ventilfjedrene er en lidt overset varmekilde til motorolien. De kan åbenbart levere pænt meget varme når der skal arbejdes. På Speedtalk har en gut fra et race-ventilfjeder firma skrevet at de har oplevet fjedre der bliver over 200 grader varme og så har man et seriøst holdbarhedsproblem, hvis man ikke forbedre flowet af olie over fjedrene.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 21:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg bekymre mig skam heller ikke, har aldrig haft olie/lejer problemmer, men spekulerede på, og den høje temperatur gjorde noget ved olien, altså om den koksede, og nedbrød den hurtigt..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 22:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Det er jo ikke et problem som sådan, heller ikke på turboladede "road"-cars.

Vi hælder jo ikke andet end 5w/30 på turbobilerne. Vi er endda nede og runde 0w/20 i sugebenzinerne

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 23:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
K-FINN skrev:
...og nedbrød den hurtigt..

Mindes at have læst at motoroliens levetid ca halveres for hver 10 grader den er over 110-120 grader (som skulle være ca maxgrænsen for "normal" motorolie driftstemperatur). Men igen der er jo forskel på om det en kortvaring tilstand eller en konstant temperatur. Det er vel af samme grund temperaturføleren normalt sidder i bundkaret, det er her man finder oliens normale "gennemsnits" temperatur. Alle andre steder i motoren er der tale om en kortvarig temperatur tilstand. Olien fungere jo som eneste kølemiddel til store dele af motorens mekanik, lige så meget som at det er smørremiddel til lejer osv.

Olie af forskellig viskositet, kan pga fysikkens love, sagtens have forskellig driftstemperatur i samme motor, således at en tykkere olie i praksis ikke nødvendigtvis også er tilsvarende tykkere når motoren er i drift. Mener jeg på et dansk forum engang læste om en der havde været med til et forsøg på en 200hk motor i en DTC baneracer, hvor skift til en tyndere olie betyd 8hk mere og 15 graders fald i oliens driftstemperatur


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2011, 19:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Temperatur følerens konstruktion, og placering har meget at sige på den målte temperatur.
Hvis man bruger en standart føler til olie temp, så er den normalt indkapslet i metal, der inkluderer hovedet man spænder sensoren fast med.
Så his denne type sensor sidder tæt på noget varmt, så måler du den temperatur der er uden for, og olien kan i værste fald faktisk køle sensoren.
Den mest korrekte temperatur måles med en sensor der ikke påvirkes af ydre varme, og er monteret i blokken, eller bundkar, således at den rammes af retueolien.
Dermed undgår man påvirkinger fra returrøret.

Oge jeg er eniig med tidligere indlæg olien tåler meget høje temperaturer, så længe det er kortvarigt.
Men hvis temperaturen ikke kan fjernes så tåler den ikke så høje temperaturer.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2011, 11:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
Som tommelfingerregel må smøreolie ikke komme under en viskositet på 8 cSt, sentistoke, som udgangspunkt burde man holde sig over 9,5-10 cSt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team