Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 dec 2011, 22:23 
Offline

Tilmeldt: 11 dec 2011, 22:05
Indlæg: 6
Geografisk sted: 11
Er der nogen her inde der kan fortælle mig hvilken kompressor der passer bedst (ydelse) på en VW Polo 1.4 16v?
Har kigget på en Roots SC14 men ved ikke om den er for stor eller lille?

På Forhånd Tak.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 00:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Går udfra at din sc14 er en roots kompressor fra en toyota mr2.. det er et gammelt design og dermed ikke den mest effektive måde at komprimere luften.. men ellers en ok kompressor til din 1.4 hvis målet ikke er mere end 150-160 hk (med ladelufts køler).... den stammer fra en 1.6 16v'er og her har folk ofte gearet den for at opnå mere effekt, men de har mig bekendt aldrig leveret i nærheden af 200+hk selvom der er flere der er kommet tæt på.. ved denne ydelse er det en yderst effektiv varmepumpe ...

Selve sc14 skulle være 1400ccm luft pr rev.. og så kan jeg ikke lige huske max rotor hastighed... men den er vidst ikke meget over 10k ..

Ovenstående betyder med andre ord at hvis du gearer den 1:1 så skulle du, hvis alt var linært og lige til uden tab og med et konstant ve (før boost) på 100% i hele rpm skalaen ... have et ladetryk på 1bar... jeg ville nok gearer yderligt en 10% for at kompenserer lidt for tryktab etc .. dvs hvis mit mål var 1bar så regn gearing efter 1.1bar

Da jeg ikke kender til din motor vil jeg ikke anbefale noget "target" effekt/boost... men de fleste motorer kan klare 0.5 bar på standard oem indmad hvis det gøres rigtigt... det burde nok være en 110-130hk i en 1.4
Er målet over 160hk så må du nok se dig om efter en bedre løsning... selvom du nok kan komme tæt på de 200hk så er du røget så meget ud over kompressorens effektive arbejds område at det ikke kan anbefales.. og disse roots ladere er ikke for effektivt i forvejen

HUSK LADELUFT KØLER!!!
En roots lader af denne type opvarmer luften mere end en tilsvarende vel dimmensioneret turbo

Når alt dette negative nu er sagt om roots ladere så må man vel også lige give den lidt credit... de leverer sgu et dejligt bundtræk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 15:48 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 sep 2010, 20:42
Indlæg: 31
Hvis det er en polo 6n er der mange der kører med roots sc12 og sc14 kompressor, bare pas på din gearkasse (men det ved du nok i forvejen).

Skulle du mangle en sc12, så har jeg en liggende i århus du kan købe.

Mvh.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 18:29 
Offline

Tilmeldt: 11 dec 2011, 22:05
Indlæg: 6
Geografisk sted: 11
VW Polo 6N 1.4i 16v 1997
101hk. + der er skapere knaster og bannan manifold
hvilken kompressor vil være bedst at bruge til den? (effekt)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 19:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
En sc14 er nu ikke fra en 4agze, den kommer fra en toyota motor med 6cyl,
Den der sidder på en 4agze hedder sc12 og ja de bliver sku varme når der monteres et stort remhjul.
Min tidligere mr2 aw11 supercharger leverede 194hk 245nm med stort remhjul (0,8 bar), selv en e36 m3 kunne ikke følge den på striben :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2011, 03:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
m power skrev:
En sc14 er nu ikke fra en 4agze, den kommer fra en toyota motor med 6cyl,
Den der sidder på en 4agze hedder sc12 og ja de bliver sku varme når der monteres et stort remhjul.
Min tidligere mr2 aw11 supercharger leverede 194hk 245nm med stort remhjul (0,8 bar), selv en e36 m3 kunne ikke følge den på striben :D


Det er ski da også rigtigt ... ja sc12 var fra mr2 aw11 og noget corolla/sprinter ae92 & ae101 ... og sc14 var fra noget japser markedet 4cyl 2.4L Previa 2tzfze, samt en 2L R6'er 1ggze fra et eller andet japser markedet køretøj

sc12 skulle være lig 1200cc pr rev mens sc14 er 1420cc


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2011, 14:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Er der nogen ulemper ved en stor compressor på en lille motor hvis bare man gearer efter det?

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 13 dec 2011, 22:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
Har du set dette kit

http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1350913

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2011, 22:26 
Offline

Tilmeldt: 11 dec 2011, 22:05
Indlæg: 6
Geografisk sted: 11
jamen hvor meget ydere sådan en Rotrex SP30-74 Kompressor ?


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 13 dec 2011, 23:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
Lige umiddelbart er den rated til

SP/30-74

150 – 300 hk

1,6 – 2,5 l.

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team