Hej folkens.
Jeg har lige været i Weber helvede.
Det skyldes at jeg har monteret 2 dobbelte weber 40DCOE på min lille Derby fra 78 med en 1300 motor. Jeg har brugt især Dellorto en del før i tiden, men da jeg oftest har monteret dem på 2 liters motorer har de oftest passet rimelig med venturi størrelse og den slags. Resten har en eller anden fået lov at justere op..
Nu er jeg blevet en gammel og gnaven mand
så derfor har jeg denne gang sat alt ind på at jeg kunne justere dem selv.
Det jeg blev mest overrasket over (og grunden til at jeg laver dette indlæg) er at det at justere Webere er et meget lukket land. De der rent faktisk ved noget om det vil helst ikke ud med informationer om det, og de der rent faktisk gerne vil hjælpe ved ingenting når det kommer til stykket.
Derfor har jeg valgt at samle alle de informationer jeg har fundet, samt egne erfaringer og valgt at koge det ned til en total guide for hvordan du kan justere dine egne Webere ind uden at det koster 2-3000.- kr hos en specialist.
Denne guide forudsætter følgende ting:
1. Webere er monteret korrekt på bilen dvs absolut ikke noget med falsk luft !
2. Dit linkage setup er fornuftigt, dvs linket mellem de to karburatorer og speedertræk er præcist og uden slør !
3. Din tænding skal stå præcist.
Det første du skal gøre er at afmontere weberne igen. (ja jeg ved det det er noget lort). Det skyldes at du skal have skilt en del af dem ad for at finde ud af hvad der er monteret og om det passer til din motor.
Det du skal finde ud af er:
Venturistørrelse (choke)
Emulsionsrør type
Luft dyse størrelse (air corrector jet)
Hoved dyse størrelse (main jet)
Iddle jet størrelse
Pump jet størrelse
Her kan du se hvor de forskellige ting sidder:
http://petrolpowered.com/include/pages/ ... dcoe45.png
Det er meget vigtigt at disse elementer passer til din motor. Den største fejl som de fleste begår er at tro at "større er bedre" og så tror man at bare fordi man kyler et sæt 45mm på at det så giver 10hk mere. Det gør det IKKE, og oddsene for du overhovedet kan starte en motor med store karburatorer er meget lille...!
-------------------------------------------------------------------------------------
Sådan finder du frem til de korrekte dyser, venturi osv
Det er ikke så svært, da en karburator stort set er bygget op matematisk.
Det første du skal gøre er at finde ud af hvilken størrelse Venturi du skal bruge. På denne side (som jeg vil linke en del til) er der på side 2 et skema der viser hvordan du finder størrelsen på din Venturi
http://www.classicrallyclub.com.au/docs ... ndrews.pdf
Dvs har du en 1,4 liters motor der yder ved ca 6000 rpm skal du bruge ca 29 eller 30mm venturi´er. I det øjeblik du tuner med en knastaksel der typisk øger hk og omdrejninger skal du altså op i venturistørrelse.
Den samme 1,4 motor der yder ved 7000 rpm skal have 33 - 34 mm venturi´er.
Det er meget vigtigt at du vælger rigtigt hvad angår venturi da det er dit bundtræk og tomgang der kommer til at lide under et dårligt valg af venturi (for stor venturi). Går du den anden vej og vælger en der er for lille vil din motor ikke kunne levere ved højere omdrejninger ..! Og du vil miste hk (mange!)
Når du først har valgt venturi er resten faktisk enkelt.
Hoveddysen (main jets) skal være din venturistørrelse x 4 dvs hvis du har valgt 34mm venturi skal dine main jets være 34x4 = 136
Luft dyserne (air correctors) skal være din hoveddyse + 50. Igen går vi ud fra de 34mm venturi skal de være 136 + 50 = 186
Emulsionsrørene bestemmes ud fra din cylindervolumen. Og her bliver det rigtig mystisk for der er ikke nogen orden i den måde emulsionsrør er navngivet på. Eks er en F2 større end en F16 ??? Men på samme hjemmeside igen
http://www.classicrallyclub.com.au/docs ... ndrews.pdf
På side 4 er der et lille skema over hvordan man vælger emulsionsrør ud fra motorvolumen. Her er det volumen pr cylinder. Eksempelvis har en 1,4 liters motor en cylindervolumen på 350 kubik, dvs den skal bruge emulsionsrør F15.
Iddle jets vælges på næsten samme måde ud fra motorstørrelse.
Engine size Idle jet size
1300cc 30/35
1600cc 40/45
1800cc 45/50
2000cc 50/55
2200cc 55/60
Det der måles her med tal er det hul der er boret i dysen der lader luft komme ind i blandingen.
Generelt er det vigtigt at alle disse dele vælges korrekt da man risikerer at samle noget rigtig møg, og ved en dårlig justering kan man opnå så mager en blanding at du brænder hul i noget...!
--------------------------------
b]Justering og første start[/b]
Når du har monteret dine dyser og blandrør osv igen, og har monteret weberne korrekt er fremgangsmåden som følger.
1. juster tomgangsskruen (den der sidder på linket mellem karburatorer) ned til den lige præcist rører ved tappen på spjældtrækket. Herefter giver du den en ½ omgang ned, og så skal den blive der ! Du må IKKE justere på den igen, da det ikke er her du skal justere tomgang !!!!
2. Skru de to store messing blændpropper ud der er placeret lige over dine blandingsskruer. Når de er skruet ud kan du se 4-5 små huller der er boret i et mønster. Skru alle 4 blændpropper ud, og tag en lille lommelygte og kig ned i hullerne. Du kan se toppen af dine spjæld. Sørg for at de står præcist ud for samme huller på begge karburatorer. Det justerer du på skruen i linket mellem de to karburatorer. Når du har justeret dem op, åbner du ganske lidt for spjældet og kontrollerer at de står samme sted når speedertrækket aktiveres. Dette gør det ikke ud for at bruge et synkrometer som du kan måle med senere, men det giver dig et godt basis setup der kan bruges til de næste trin. Det er ekstremt vigtigt at begge karburatorer suger nøjagtigt det samme !
3. Skru dine blandingsskruer i bund (lad være med at volde dem). Skru dem præcist 1 omgang ud.
Så er du klar til at starte motoren. Start motoren og se om den kan gå i tomgang her. Den skulle helst kunne gå i tomgang, men det kan godt være motoren står og tilter lidt.
1. Giv alle 4 blandingsskruer 3/4 omgang ud. Se om den står bedre i tomgang her. Det du leder efter er et punkt hvor motoren kan stå i tomgang af sig selv. Det må gerne være en høj tomgang.
2. Når motoren kan stå af sig selv i tomgang slukker du motoren og afmonterer tændkabel 3 og 4 fra strømfordeleren. På den måde "slukker" du for cyl 3 og 4 og når du starter motoren vil den kun køre på cyl 1 og 2. Det gør også at det kun er den ene karburator der larmer og kører.
3. Start motoren op på cyl 1 og 2. Det gælder nu om at få den til at stå så godt som muligt i tomgang på kun 2 cylindre.
- start med at skrue lige meget på blandingsskruerne indtil den kan stå i tomgang. Skru ud af 3/4 omgang af gangen på begge skruer. Husk at vente ca 10 sekunder for det tager lidt tid før motoren reagerer på at du skruer.
- så snart den kan stå i tomgang fortsætter du med at give blandingsskruerne 3/4 omgang ud. Det fortsætter du med indtil motoren begynder at gå dårligere i tomgang. Ved den omgang hvor den begyndte at gå dårligt skruer du 3/4 omgang i igen ad gangen. Det gør du også som før indtil motoren begynder at gå dårlig. Ved dette punkt giver du blandingsskruerne 3/4 omgang ud igen. Og så skulle den meget gerne stå lige i øjet.
Samme procedure laver du med den anden karburator der er koblet til cyl 3 og 4.
Når begge karburatorer er justeret på denne måde sætter du igen alle tændkabler til og starter op.
Hvis den går lidt højt eller lavt i tomgang må du justere på blandingsskruerne igen. Men MAX 3/4 omgang hver vej fra det punkt du nåede til da du justerede karburatorerne hver for sig !
Hvis dine karburatorer skyder eller nyser er det ofte tegn på at de trækker falsk luft eller kører med for tynd blanding. Hvis motoren staller når du giver fuld gas fra tomgang er det tegn på du kører med for fed blanding.
Det er også meget vigtigt at nævne at blandingen kun justeres maginalt med blandingsskruerne. Er det helt ad helvede til så skal der andre dyser i og så er der nogle af parametrene der er forkerte.
En sidste ting du bør gøre er at få en CO2 test på bilen. En motor der kører med webere bør stå med en Co værdi på ca 2,5.
Hvis du har Weber DCOE karbuartorer der er Made in Spain dvs de nyere modeller er der nogle bypass ventiler du kan skrue på i siderne på halsene. Det er en lille skrue med en kontramøtrik på, og de er ofte dækket med hvide plastic hætter. Som udgangspunkt skal disse være lukkede.
Hvis du har svært ved at få den til at stå i tomgang under ovenstående proces uanset hvad du gør kan du skrue disse ud. Men vær opmærksom på at disse skruer er meget fintfølene. Vi snakker om at du kan skrue dem ud 1/16 del omgang af gangen. Se om det eventuelt ændrer noget. De gør at der slipper luft uden om selve spjældende og det kan give dig de sidste rpm din tomgang kræver.
En standard motor med webere bør stå i tomgang ved mellem 900 og 1100 omdrejninger.
----------------------------------------------------
Som sagt jeg har virkelig fået rigtig meget ubruelig information over de sidste 4-5 uger. Hold kæft hvor er der mange "kloge" folk derude.
Men ovenstående holder, og den side jeg linker til kan jeg iøvrigt godt anbefale. En anden side med rigtig god info er denne side:
http://www.expeditionlandrover.info/2tr ... OEinfo.htm
Jeg håber at Weber ikke er så meget sort magi som det ellers ligner når man går igang. Hvor er det træls at der ikke findes noget ordentligt brugbar info nogen steder
Så jeg håber at ovenstående kan hjælpe nogen der måske har lyst til at prøve at skrue sådan et sæt moppedrenge på bilen
Mvh
Ruben
----------------------------------------------------------------------------------
UPDATE 29okt 2011
Jeg har snakket med en rigtig flink ældre herre fra Lyngby der har været involveret i motorsport siden 60´erne. Og jeg fik i den forbindelse nogle rigtig gode informationer..
Ovenstående guide bør følges meget nøje. Men ved små motorer (under 1500cc) mangler der en del sug og man kan derfor opleve problemer med sprutten og poppen, eller manglende accelleration. Jeg oplevede selv at jeg kunne justere op til en rigtig fin tomgang og fjerne prutten og sprutten, men til gengæld mistede den træk.
Fidusen her er at montere en accellerationsdyse der er større end det foreskrevne. Ca 2 størrelser over. På en 1300 motor vil en acc dyse på 35 ifølge diverse bøger være perfekt men i praksis fungerer det ikke . Den skal op på 45 eller 50.
Luft dysen som bestemmes af venturi størrelsen skal være en understørrelse eller to. Dvs siger regnestykket at dine luftdyser bør være 120 så montér 115. Det samme gælder de 50 man normalt ligger til for at få benzindysen. I dette tilfælde skal den være 170 (venturi str x 4 + 50 eller luftdyse + 50). Læg istedet 40 til for at få benz dysen i dette tilfælde 160 eller 165.
Der er mindre maginaler at arbejde med på de små motorer fordi de ikke suger så kraftigt. Emulsionsrøret bør hedde F11 eller F16 på motorer på eller under 1600cc. (det skiller ved 1,3).
Ville lige gøre opmærksom på det så jeg ikke får tæv hvis der er nogen herinde der følger min guide og ikke kan få det til at køre
En anden vigtig information som også er en meget vigtig ting at tage med i betragtning er at der findes 2 forskellige slags Webere. Dem der er produceret i Italien, og dem der er produceret i Bologna Spanien. Der er langt de fleste af dem fra Spanien.
Forskellen ligger i luftskruerne (altså dem man stiller på når den skal justeres). De er designet forskelligt, og jeg vil derfor foreslå at før man starter bilen op skruer man lige en nål ud. Er nålen kort og tyk er det den "gamle" model og her skal man holde sig til ovenstående guide med 1 omgang ud til 1. start. Er de derimod lange og meget spidse er det den nye model, og her skal man altså starte med 3-4 hele omgange ude. Det skyldes at de spidse er meget mindre fintfølende. Man bør når man justerer disse skrue en halv omgang af gangen til at starte med og gå ned til en kvart omgang ved finjustering.
Mvh
Ruben