Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 23:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 dec 2009, 15:14 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Vi prøver med et lille ... eksperiement, hvor emnet er oprettet og der spørges til emnet.

Spørg :cooking:

Eksempler:
Hvordan virker en turbo?
Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo?
Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine??
Hvad er og betyder A/R egentlig??
Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag
Hvad er antisurge eller reflow??
Hvordan styres ladetrykket??
Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet??
Hvad er pulssystem?
Hvad er modtryk?
Hvad betyder "at gå ud over mappet"?
Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til??
Hvordan læser jeg turbinemap??
osv ..
osv .. find selv på flere!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2009, 21:28 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Første emne vedr. kompressionsforhold er efterfølgende klippet ud som separat emne og flyttet hertil http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?p=151289#151289


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2009, 22:08 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Tråden er oprettet til at der kan spørges ind til emnet Turbo. Udvikler emnet sig så flyttes det evt. som med kompressionforholdet ovenover.

Så skyd løs fra hoften ... :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2009, 23:16 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Hvad fortæller trimmet om?
Findes der flere forskellige trim på ex. gt3582, eller varierer trimmet kun mellem forskellige modeller såsom gt3076 og gt3582?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2009, 01:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Lindahl skrev:
Hvad fortæller trimmet om?
Findes der flere forskellige trim på ex. gt3582, eller varierer trimmet kun mellem forskellige modeller såsom gt3076 og gt3582?

Det er ofte samme turbo man "graduerer" med trim.... Trim er en måde at beskrive forholdet mellem ind og ud ... det gælder både for turbinen og kompressoren ...

Så kort fortalt er det forholdet der fortæller hvor "stejl" kompressor "impeller hjulet" er eller hvor "stejlt" turbine hjulet er..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2009, 17:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Men hvad kan man vurdere udfra trimmet? Hvordan påvirker et større trim spids-effekt og effektforløb? Har man mulighed for, at ændre trimmet?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 20:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Håber den her kan komme ind under turbo også :D

Har set nogle biler der køre med en turbo til extern Wastegate hvor den ik er monteret på altså wastegaten i stedet sidder der en slags blowoff ventil som åbner ved et given tryk og den vej igennem styres trykket ind i motoren, men selve turbo'en må jo så stadig lade helt uden kontrol ? Er der nogle der har prøvet dette ??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 21:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Jakobsen skrev:
Håber den her kan komme ind under turbo også :D

Har set nogle biler der køre med en turbo til extern Wastegate hvor den ik er monteret på altså wastegaten i stedet sidder der en slags blowoff ventil som åbner ved et given tryk og den vej igennem styres trykket ind i motoren, men selve turbo'en må jo så stadig lade helt uden kontrol ? Er der nogle der har prøvet dette ??


jep det har jeg for ca 20år siden :D det var på en opel kadett 1,2 turbo
med 120hk 8)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 21:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
hehe jaa okay :D så langt tilbage mener jeg nu ikke hehe. men er der nogle der har erfaring med det ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 22:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
det er hård kost for turboen, det er ikke noget jeg ville bruge den dag i dag.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team