Westmus skrev:
VAG mekaniker skrev:
.. og er det ikke ca 20 nm.....
..og de er garanteret først til stede ved flere omdrejninger end de 2500 hvor trådens motor i følge Wiki yder sit max moment. Til sammenligning giver en 150hk 2.0 16v 180Nm (40Nm mere) men det er så bare først ved 4800 omdr. momentet så topper. Hvor mange Nm mon den samme motor så yder nede ved 2500 omdr? Mere bundtræk i en sugemotor = flere kubikker!
Sludder - 16V eren kan sagtens have mere moment ved de 2500 end 8v'eren. 16v'eren har bare ENDNU mere længere oppe. Jeg er ikke 100% klar over om det er gældende for 2.0 8v vs 2.0 16v. Men da det er gældende for 1.8 16v'eren vs. 1.8 8v'eren, så ville jeg være overrasket hvis ikke 2.0 16v'eren også slog 1.8 8v.
Samme sammenligning på eksempelvis PSA's 1.6'ere med 8v og 16v giver samme resultat. 16v giver mere over hele skalaen - bare ekstra meget i toppen.
Det der gamle mantra om manglende bundtræk i 16v'erne er noget ammestuesnak der som regel er baseret på "røv-rullefelt".
Det ville pgså være underligt andet. Moment handler om fyldning, og med mindre man går amok i ventil- og kanalareal, så giver 16 ventiler bedre fyldning, og længeree oppe hvor flow begynder at betyde meget, ja der kan den så begge dele, og derfor får man den ekstra gevinst længere oppe i registeret.
Max-moment placering er ikke en indikator for hvilken motor der absolut set har bedst bundtræk, blot for hvilken der relativt set er mest doven.