Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 jul 2011, 21:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Jeg har på min bil denne intercooler:
http://shop.nordicturbo.dk/index.php/default/performance-dele/intercooler/intercooler-universal/performance-nordic-intercooler-gtc-230-x-550-x-65mm-m-57mm-ind-ud.html

Det er en universal intercooler der måler 230x550 med 57mm studser. Den fungerer egentlig fint nok - men jeg er noget loren ved det tryktab der er hen over den. Jeg overvejer om jeg skal opgradere til en Forge med samme mål, en større universal, en custom fra f.eks. JBCoolers eller om det ikke kan betale sig. Jeg har ikke målt tryktabet hen over den med min nye turbo (som leverer en del mere luft end den gamle) men med org. turbo (k03) er tryktabet ca 0.2 bar ved 1.3Bars ladetryk. Den primære grund til at jeg vil skifte er for at minimere dette tryktab så meget som muligt, men er det helt ude i hampen?

Forge ved jeg leverer kvalitet.
JBCoolers kan lave den præcis som jeg gerne vil have den, men benytter de samme elemnter som den jeg allerede har nu?
Større universal - større cooler betyder vel lavere tryktab? og så er prisen god på dem. Men performer de?

Jeg kører 1.8bars ladetryk og max 5000 omdr/min. på en 2L motor.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2011, 15:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
synes jeg kan huske at natmekanikeren har et indlæg et sted her ind hvor der er blevet lavet et forsøg med en kina og et mærke vare ic i samme størrelse hvor at tempraturen på mærkevaren var betydelig lavere.
så det har sikkert noget at sige og tryk fald er vel altid skidt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2011, 18:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Husk lige at luften fylder mindre når den køles, derfor vil trykket altid være lavere på den kolde side.
Mange opfatter trykfald henover en Intercooler som noget negativt, det er det ikke nødvendigvis.

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2011, 20:39 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
efterz skrev:
Husk lige at luften fylder mindre når den køles, derfor vil trykket altid være lavere på den kolde side.
Mange opfatter trykfald henover en Intercooler som noget negativt, det er det ikke nødvendigvis.


Ahh ja god pointe, det har jeg aldrig overvejet..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2011, 23:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
efterz skrev:
Husk lige at luften fylder mindre når den køles, derfor vil trykket altid være lavere på den kolde side.


Måske, men 2 meter vandsøjle lyder af meget på sådan en stor intercooler.
Her vil luft hastigheden vel bare stige lidt for at optage den ledige plads...

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2011, 23:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
lufthastigheden vil stige.... ja.... den luft skal vel komme et sted fra?
1.8bar skriver ejeren. alt efter turbo kunne temp. ud af turbo godt være tættere på 200 end 100grader. ind i motor ville man vel gerne have under 50grader. så fylder luften vel pludselig ca en 1/4 mindre.... turbo skal godt nok have travlt, hvis den skal fylde efter så der ikke bliver målbart trykfald. ladeluftkøler skal også flowe extremt godt..... altså samtidig med den skal køle rigtig godt.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 11:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Det er vel egentlig en kombination af fortætning af luften, samt flow-modstanden i intercooleren?

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 15:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvor får WG signal fra?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 16:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Trykfald er vel den samme, om du flytter wg "signal" til manifold fra trykrør før IC

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 19:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Som jeg har forstået det, så ligger meget af kølerens tryktab, og køleformåen i endetankenes design.
Den viste køler har efter min mening et stor problem.
Studsene sidder paralelt med køleribberne, og de ligge på linie.
Dvs. luften blæser lige igennem den øverste halvdel, indtil flovet bliver så stort at den bliver tvunget ned i køleren grundet for stor modstand på den lige vej.
Så rør bør ikke kunne se hinanden igennem køleren.
Hvis man skiftede køleelementet på den nuværede til et mindre restriktivt. Hvad ville der så ske?
Trykfaldet over køleren vil falde lidt, men hvad gør temperaturen?
Og hvordan påvirker det effekten?

Den sorte magi i ic design.
Ligger i endetankene, dvs. luften igennem køleren ska have mulighed for at bruge hele kølearealet
Jo større areal, eller mindre restriktive kanaler, jo mindre modtryk.
En bred og lav køler er nemmere at få til at virke indvendigt.
Og så har vi den udvendige del.
Dvs, den luft der skal køle luften ned.
Al den luft der kommer igennem fronten skal kanaliseres igennem Ic og motorens køler.
Det kan give et problem for motorens kølesystem hvil IC er lav og tyk!
Jo større front areal på Ic jo bedre køling, hvis man kan få luften igennem den.
Og så er der jo lige det lille problem med pladsen, til køler og en rørføring.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team