Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 20:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?

Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
15% bruges vist som officielt gennemsnits tal for hk tabet pga intern friktion i den samlede motor. Det tal kommer fra den standard der hedder SAE J1349. En standard der vist bl.a bruges i forbindelse med målinger på bremsebænk. Så det du måler på svinghjulet er ca 85% af den samlede mængde hk der udvikles i motoren.

Så ved 100hk målt på svinghjulet betyder at der forsvinder omkring 17hk inde i motoren til at trække den rundt samtidigt. :)

Titel:
Mester Medlem

hvorfor man skulle bruge en sådan standard, i forbindelse med en bremsebænk, er svært at forstå. for mig altså...
kig på trækket til knasten, så tror jeg i er på sporet mht. kraften der kræves for at drive knasten/knasterne rundt.
man kunne også regne lidt på fjedertryk mm, gange med nogen omdrejninger og tillægge et vist tab. så BURDE man kunne komme tæt på.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
hvorfor man skulle bruge en sådan standard, i forbindelse med en bremsebænk, er svært at forstå. for mig altså...

Tror muligvis der står lidt om det her: www.land-and-sea.com/dyno-tech-talk/cor ... epower.htm

Men når de 15% i øvrigt er en spec fra en officiel SAE standard, er det nok næppe noget der bare er grebet helt ud af den blå luft. Mon ikke en hardcore motor-ingenør (den slags der sidder i bilfabrikkernes udviklingsafdelinger) ville kunne forklare hvordan præcis de er fremkommet til det tal. :)

Titel:
Moderator

Mon de 15% er gangbar på en 600hk RollsRoyce meteor V12 på 27liter?
SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.

Dvs intern friktion stjæler 97hk.

Mr. EfterZ byggede for nogle år siden en 1,8T der rullede 528hk. Med den forskel der er i de to målinger, så er den reelle effekt på de to motorer nok tæt ved at være den samme.

Den omtalte 1,8T taber 80hk...(iflg 15% reglen)

Det er i store træk samme interne friktion på to motorer med samme krumtapydelse.
1,8Ten kan trækkes af en micro starter, og går godt 200rpm på starteren
Den der sidder på Rolls´en er et kæmpe dyr af en gearet starter der lige magter at tørne m. 60rpm.

Trods samme ydelse, så har den ene motor nok ca. 10x så mange bevægelige dele.

Der er for mig ingen tvivl om at de 15% i bedste fald er en gammel tommelfingerregel. Jeg kan ikke se den kan anvendes universalt, men der skal nok være nogle tilfælde den passer på.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Moderator

-Pedersen- skrev:
Hej.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?

Nogle der har et bud ?

Hvis du tager og slår tandremmen op i et katalog, og ser max transmitteret effekt, og dividerer med 2, samt vælger en tungt trukket last med stødbelastning, så giver det nok et godt fingerpeg.
ReverseEngineering...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:

?? Den standard jeg henviser til er efter alt hvad jeg kan finde præcis den der bruges aktuelt den dag i dag af bl.a bilfabrikker. Med mindre de holder sig til DIN standarderne af tysk oprindelse. SAE J1349 har ikke noget med den type SAE Hk mange kender fra 60'erne at gøre. I øvrigt står der i mit andet link lidt forklaret om at 15% selvfølgelig ikke er præcist rigtige værdi på alle motorer, men også hvorfor de 15% så bruges alligevel som standard størrelse.

He, nu er der jo flere Volvo folk herinde så her er f.eks en officiel dansk Volvo side der henviser til at de opgivne Hk er målt efter SAE J1349 standarden: www.volvo.com/dealers/da-dk/Volvo/produ ... uction.htm

Undre mig i øvrigt lidt over hvorfor flere nu pludseligt har travlt med at skyde min henvisning til noget officielt brugt ned. De samme kloge folk har jo har jo haft 6 dage inden, til at forsøge at komme med et bedre svar end mit. Men der var der bare tavst som graven! :?

Senest rettet af Westmus 06 feb 2011, 21:24, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
HenrikGM skrev:

?? Den standard jeg henviser til er efter alt hvad jeg kan finde præcis den der bruges aktuelt den dag i dag af bl.a bilfabrikker. Med mindre de holder sig til DIN standarderne af tysk oprindelse. SAE J1349 har ikke noget med den type SAE Hk mange kender fra 60'erne at gøre. I øvrigt står der i mit andet link lidt forklaret om at 15% selvfølgelig ikke er præcist rigtige værdi på alle motorer, men også hvorfor de 15% så bruges alligevel som standard størrelse.

Undre mig i øvrigt lidt over hvorfor flere nu pludseligt har travlt med at skyde min henvisning til noget officielt brugt ned. De samme kloge folk har jo har jo haft 6 dage inden, til at forsøge at komme med et bedre svar end mit. Men der var der bare tavst som graven! :?

Ro på nu, mit indlæg tjente til det formål at vise at 15% måske ikke kan anvendes uden lige at tænke sig godt om.

Jeg tror værdien kan afvige 10% nemt, men det er gætværk.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Tak for de mange svar.
Der bliver lidt natte læsning senere :)

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
-Pedersen- skrev:
Hej.

Nogle der har et bud ?

Hvad skal info bruges til.
Det er vel næppe noget man kan ændre.Eller ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time