Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 20:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 jan 2011, 10:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?

Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 feb 2011, 11:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
15% bruges vist som officielt gennemsnits tal for hk tabet pga intern friktion i den samlede motor. Det tal kommer fra den standard der hedder SAE J1349. En standard der vist bl.a bruges i forbindelse med målinger på bremsebænk. Så det du måler på svinghjulet er ca 85% af den samlede mængde hk der udvikles i motoren.

Så ved 100hk målt på svinghjulet betyder at der forsvinder omkring 17hk inde i motoren til at trække den rundt samtidigt. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 13:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvorfor man skulle bruge en sådan standard, i forbindelse med en bremsebænk, er svært at forstå. for mig altså...
kig på trækket til knasten, så tror jeg i er på sporet mht. kraften der kræves for at drive knasten/knasterne rundt.
man kunne også regne lidt på fjedertryk mm, gange med nogen omdrejninger og tillægge et vist tab. så BURDE man kunne komme tæt på.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 14:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
hvorfor man skulle bruge en sådan standard, i forbindelse med en bremsebænk, er svært at forstå. for mig altså...

Tror muligvis der står lidt om det her: www.land-and-sea.com/dyno-tech-talk/cor ... epower.htm

Men når de 15% i øvrigt er en spec fra en officiel SAE standard, er det nok næppe noget der bare er grebet helt ud af den blå luft. Mon ikke en hardcore motor-ingenør (den slags der sidder i bilfabrikkernes udviklingsafdelinger) ville kunne forklare hvordan præcis de er fremkommet til det tal. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 20:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mon de 15% er gangbar på en 600hk RollsRoyce meteor V12 på 27liter?
SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.

Dvs intern friktion stjæler 97hk.

Mr. EfterZ byggede for nogle år siden en 1,8T der rullede 528hk. Med den forskel der er i de to målinger, så er den reelle effekt på de to motorer nok tæt ved at være den samme.

Den omtalte 1,8T taber 80hk...(iflg 15% reglen)

Det er i store træk samme interne friktion på to motorer med samme krumtapydelse.
1,8Ten kan trækkes af en micro starter, og går godt 200rpm på starteren
Den der sidder på Rolls´en er et kæmpe dyr af en gearet starter der lige magter at tørne m. 60rpm.

Trods samme ydelse, så har den ene motor nok ca. 10x så mange bevægelige dele.

Der er for mig ingen tvivl om at de 15% i bedste fald er en gammel tommelfingerregel. Jeg kan ikke se den kan anvendes universalt, men der skal nok være nogle tilfælde den passer på.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2011, 20:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
-Pedersen- skrev:
Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?

Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?


Hvis du tager og slår tandremmen op i et katalog, og ser max transmitteret effekt, og dividerer med 2, samt vælger en tungt trukket last med stødbelastning, så giver det nok et godt fingerpeg.
ReverseEngineering...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 21:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.

?? Den standard jeg henviser til er efter alt hvad jeg kan finde præcis den der bruges aktuelt den dag i dag af bl.a bilfabrikker. Med mindre de holder sig til DIN standarderne af tysk oprindelse. SAE J1349 har ikke noget med den type SAE Hk mange kender fra 60'erne at gøre. I øvrigt står der i mit andet link lidt forklaret om at 15% selvfølgelig ikke er præcist rigtige værdi på alle motorer, men også hvorfor de 15% så bruges alligevel som standard størrelse.

He, nu er der jo flere Volvo folk herinde så her er f.eks en officiel dansk Volvo side der henviser til at de opgivne Hk er målt efter SAE J1349 standarden: www.volvo.com/dealers/da-dk/Volvo/produ ... uction.htm



Undre mig i øvrigt lidt over hvorfor flere nu pludseligt har travlt med at skyde min henvisning til noget officielt brugt ned. De samme kloge folk har jo har jo haft 6 dage inden, til at forsøge at komme med et bedre svar end mit. Men der var der bare tavst som graven! :?


Senest rettet af Westmus 06 feb 2011, 21:24, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 21:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Westmus skrev:
HenrikGM skrev:
SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.

?? Den standard jeg henviser til er efter alt hvad jeg kan finde præcis den der bruges aktuelt den dag i dag af bl.a bilfabrikker. Med mindre de holder sig til DIN standarderne af tysk oprindelse. SAE J1349 har ikke noget med den type SAE Hk mange kender fra 60'erne at gøre. I øvrigt står der i mit andet link lidt forklaret om at 15% selvfølgelig ikke er præcist rigtige værdi på alle motorer, men også hvorfor de 15% så bruges alligevel som standard størrelse.



Undre mig i øvrigt lidt over hvorfor flere nu pludseligt har travlt med at skyde min henvisning til noget officielt brugt ned. De samme kloge folk har jo har jo haft 6 dage inden, til at forsøge at komme med et bedre svar end mit. Men der var der bare tavst som graven! :?


Ro på nu, mit indlæg tjente til det formål at vise at 15% måske ikke kan anvendes uden lige at tænke sig godt om.

Jeg tror værdien kan afvige 10% nemt, men det er gætværk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2011, 19:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Tak for de mange svar.
Der bliver lidt natte læsning senere :)

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2011, 08:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
-Pedersen- skrev:
Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?

Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?


Hvad skal info bruges til.
Det er vel næppe noget man kan ændre.Eller ?

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team