Hej, jeg har prøvet at stille dette spørsgmål på migweb, uden nogen besvarelse indtil videre, derfor prøver jeg også her.
Jeg har en Kadett E med en 3.1 V6 motor ilagt. Indsugningen er taget fra en Vectra A 2.5 V6, og jeg ved at en 2.5 indsugningen er restriktiv i de 6 indsugningsrør mellem plenum og topstykker.
indsugningen fra en Vectra B har større indsugningsrør, derfor ville denne være en bedre løsning.
Men fra en omega B 3.0 V6 har indsugningen 2 gasspjæld på hver 55mm, hvilket gir en samlet større luftadgang end 1x 70mm gasspjæld som jeg har lige nu.
Men hvordan opfører luften sig FORAN gasspjældet?... kan jeg føre et rør på 70mm op, sætte luftmassemåleren på, og lave et Y rør på 70mm hver, som så snævrer ind til 55mm på gasspjældene?.... vil motoren kunne hive nok luft eller vil en 70mm luftmassemåler ude i enden være en flaskehals?..
På en Omega B 3.0 V6 kører de 2 indsugningsrør før gasspjældet hele vejen ned foran motoren, hvor de er samlet i en slags plenum, hvor der fra denne plenum går endnu et rør over til luftmassemåleren og til luftfilteret. Systemet kalder de multi ram air eller sådan noget. Men dette system er der ikke plads til at lave på en Kadett E.
Hvor meget har dette at sige foran gasspjældet? Inputs, gode idéer og fakta modtages meget gerne i denne tråd.
