Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 nov 2010, 17:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Hej, jeg har prøvet at stille dette spørsgmål på migweb, uden nogen besvarelse indtil videre, derfor prøver jeg også her.

Jeg har en Kadett E med en 3.1 V6 motor ilagt. Indsugningen er taget fra en Vectra A 2.5 V6, og jeg ved at en 2.5 indsugningen er restriktiv i de 6 indsugningsrør mellem plenum og topstykker.

indsugningen fra en Vectra B har større indsugningsrør, derfor ville denne være en bedre løsning.

Men fra en omega B 3.0 V6 har indsugningen 2 gasspjæld på hver 55mm, hvilket gir en samlet større luftadgang end 1x 70mm gasspjæld som jeg har lige nu.

Men hvordan opfører luften sig FORAN gasspjældet?... kan jeg føre et rør på 70mm op, sætte luftmassemåleren på, og lave et Y rør på 70mm hver, som så snævrer ind til 55mm på gasspjældene?.... vil motoren kunne hive nok luft eller vil en 70mm luftmassemåler ude i enden være en flaskehals?..

På en Omega B 3.0 V6 kører de 2 indsugningsrør før gasspjældet hele vejen ned foran motoren, hvor de er samlet i en slags plenum, hvor der fra denne plenum går endnu et rør over til luftmassemåleren og til luftfilteret. Systemet kalder de multi ram air eller sådan noget. Men dette system er der ikke plads til at lave på en Kadett E.

Hvor meget har dette at sige foran gasspjældet? Inputs, gode idéer og fakta modtages meget gerne i denne tråd. :reading:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2010, 18:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Er multiram ikke bare Opel kodeord for variabel indsugning. Luften ledes den lange vej v. lave omdrejninger, for at give bedre moment, og ledes den korte vej v. høje omdrejninger, for at give spidseffekt. Svarer lidt til at kunne blæse og ha mel i munden. Tror sagtens det vil kunne droppes på din Kadett. 3,1 liter 24v og fwd giver sikkert dækkene nok at lave selv om du dropper multiram-systemet. Hvis du kender en person som kan svejse i alu, så var det måske en idé, at skære den originale manifold op, og grave den større, og så få den svejst sammen igen. Det har jeg set gjort et par gange. Alternativt skal du måske se dig om efter en custom-manifold, så du slipper for de 2x55 mm gasspjæld. 70 mm skal nok flow alt det du kan trække ud af den motor på sug, og løsningen med 2 gasspjæld og variabel indsugning gør bare systemet mere kompliceret end nødvendigt. Så længe du går efter effekt, så giver multiram-løsning dig ikke noget i mine øjne.
Det er motorstyringen som åbner og lukker for spjældene i indsugningen, så hvis ikke du kører med den originale styreboks, så er det ikke sikkert det bare lige fungerer.
Denne her side beskriver det meget godt:
http://www.omegaowners.com/forum/YaBB.p ... 53840176/0


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2010, 19:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
jeg siger spjældhuse Carsten , og så noget motorstyring der kan håndtere det , du har alligevel ikke brug for bundtræk med den kværn i din kadett :lol:

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2010, 19:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Takker for det rigtig gode svar - det var lige den info jeg stod og manglede.

Min plan var sådan set at skrotte de der spjæld imellem de to indsugningsrør, og fjerne det der sidder i enden af plenummet. Og så gøre indsugningsvejen kortere.
Min teori var at et gasspjæld tii hver cylinderrække kunne give en mere nøjagtig fordeling af luftmængden fra de to gasspjæld i forhold til 1 gasspjæld. Og dermed mere effekt.

Motoren har 280NM mellem 3000-6000rpm og topper med 310NM ved 5000rpm så bundtrækket må siges at være ganske fornuftigt som det er og mere bundtræk er ikke nødvendigt / muligt på FWD.


Jeg tror jeg følger dit råd mht at bibeholde mit gasspjæld på 70mm, men istedet for at cutte min nuværende manifold op og grave ud, køber jeg det fra en Vectra B 2.5V6, den har større kanaler, og et todelt plenum, det ser mere flow venligt ud end det jeg selv har.

Billede 1: Mit nuværende.

Billede 2: Fra Vectra B V6 med større kanaler.


Vedhæftede filer:
afb004nb2.jpg
afb004nb2.jpg [ 121.84 KiB | Vist 3994 gange ]
V6_35.jpg
V6_35.jpg [ 52.76 KiB | Vist 3984 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2010, 19:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Luske: Jeg vil gerne opnå en stor effekt uden brug af spjældhuse, jeg har hørt om flere vildere ombygninger end min egen, med programmerbar motorstyring og det hele, men de har ikke formået at få over 260Hk ud af det... :) og der er jeg trods alt relativt tæt på nu allerede. Og så skriger det ikke op i hovedet på politiet eller synsfolkene :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2010, 19:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
Carsten skrev:
Luske: Jeg vil gerne opnå en stor effekt uden brug af spjældhuse, jeg har hørt om flere vildere ombygninger end min egen, med programmerbar motorstyring og det hele, men de har ikke formået at få over 260Hk ud af det... :) og der er jeg trods alt relativt tæt på nu allerede. Og så skriger det ikke op i hovedet på politiet eller synsfolkene :)


hehe , jamen det var nu også mest ment som pisstake , har set kadetten i holeby og syntes ikke den manglede noget :-D , synsfolkproblematikken kan jeg godt følge dig i

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2010, 19:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Jeg kan hurtigt komme på en ting den mangler, og det er spær på kassen :-D.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team