Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 13:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 okt 2010, 08:17 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
Hej Drenge,

Jeg har en Clio baneracer som kører meget fedt. På hoveddelen af effektkurven kører den med et lambdatal på 0,78. Her har jeg fået fortalt, at den bør ligge på 0,89 hvis det skal være helt ideelt, men måske 0,87 eller lign. for at sikre holdbarheden (det er en enduranceracer som skal køre både 4 timers og 24 timers løb).

Vi har et par huller i momentkurven på hhv 3500 rpm, 4500 rpm og 5500 rpm. Alle disse steder får den så fed blanding, at lambdasonden dårligt kan måle det! Den ligger på noget der ligner 0,65 eller noget i den stil.

Motoren er lavet på en lidt hokus-pokusagtigt måde (jeg har ikke selv bygget den/tunet den) med andre dyser og anden benzintryksregulator eller noget i den retning. Den er i ikke remappet da man ikke kan komme ind i den pågældende ECU og rette i den. Effekten er hævet fra 180hk til 240hk.

Mit spørgsmål er så, om jeg med en justerbar benzintryksregulator kan pille i hvert fald lidt benzinfra, så jeg kommer nærmere det rette lambdatal. Jeg ved godt det ikke vil blive perfekt, men vi bør vel ku nærme os da den jo hele vejen gennem effektkurven kører med alt for fedt?

Hvad mener I?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2010, 08:41 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Må du skifte motorstyring for relementet?

For du vil nok altid få huller når du kun justerer på benzintrykket.


Top
 Profil  
 
 Titel: .
Indlæg: 16 okt 2010, 08:52 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
Ja jeg MÅ godt skifte motorstyring. Men der er bare en del mere involveret. Det betyder at jeg skal skifte mit instrumentbord også, da det kører over Magneti Marelli boksen. Det bliver hurtigt en meget bekostelig affære. Og bilen kører og yder jo godt allerede, men vi er bare trætte af de huller i momentkurven der skyldes den utrolig fede benzinblanding. Og desuden kan der nok også hentes lidt yderligere peakeffekt.

Hvorfor vil jeg få huller ved at justere benzintrykket en anelse ned? Betyder det ikke bare, at den vil få lidt mindre benzin over hele omdrejningskurven - hvilket er præcis det vi ønsker? Vi er godt klar over, at hullerne ikke fjernes, men vi tænker at vi kan forbedre det hele lidt, ved at give den en anelse mindre benzin hele vejen igennem. Det var jo noget andet hvis den kørte for magert på nogle punkter, men det gør den ikke. Den kører for fedt hele vejen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2010, 09:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Der sker jo nærmest ikke noget ved at prøve, dog burde du nok lige efter tjekke hvad blandingen lyder på. For 0,6 lambda er hvad jeg husker af 8-9 stykker i AFR og det er meget fed !

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: .
Indlæg: 16 okt 2010, 09:14 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
Og det er netop lige det der er problemet. Den kan næsten ikke køre hver gang den ramer de huller med 0,65 i lambda, og der er også et hul på omkring 20nm hver gang.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2010, 11:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
motoren yder 33% extra, men er mappet så dårligt, den næsten ikke kan holdes igang?
det kan nok ikke gå for hurtigt med at sænke benzintryk. men mon ikke stadig det bliver en nødløsning? var det ikke en god ide at bruge vinteren på at lave det lidt mere rigtigt? blot min mening.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2010, 14:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hvorfor ikke bare lade en minisquirt overtager benzin, og lade din box køre resten.

Så kan du justere den ind

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2010, 18:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 668
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Hvad er der for et instrumentbord du har? man kan købe programbare motorstyringer hvor man kan sætte instrumentborddisplay til, bla kms kan styre det over canbus.

kig evt her

http://kms.vankronenburg.nl/index.html

_________________
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2010, 21:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Hvilken marelli boks kører den med siden du mener den ikke kan chippes?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 okt 2010, 19:11 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
JBO skrev:
Hvad er der for et instrumentbord du har? man kan købe programbare motorstyringer hvor man kan sætte instrumentborddisplay til, bla kms kan styre det over canbus.

kig evt her

http://kms.vankronenburg.nl/index.html


Ja det kan alle de nye motorstyringer skam, men problemet er at det dashboard jeg har kører over ECU'en og der skal bruges en eller anden Dash2 tingest til at få dem til at arbejde sammen. Havde det nu bare været et aftermarket dashboard kunne det nok sluttes til alle de forskellige motorstyringer uden problemer.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team