Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 14:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

hvem ved hvor det kendte 16v topstykke kommer fra og hvad hedder topstykket

passer det direkte på den nyere b230 bund

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Det kommer fra 740 GLT 16V, 940 GLT16V, og den mere sjældne 2liters 16V turbo fra italien.

Oprindelsen går tilbage til RaceMan toppen fra -75. Toppen passer bemærkelsesværdigt godt på ford 2,3liter og er et kendt mod i usa.

Toppen er dyr at skrue på ifht 8v. Cost/benefit blev lavet engang der viste at op til ca 500hk var det billigst med 8V toppen,

16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor. Så den er ikke gratis at bygge på, men som du ser kan det godt lade sig gøre.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
HenrikGM skrev:
16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor.

Knastdrev!? Gad du forklare nærmere!:-)

Titel:
Moderator

Jack skrev:
HenrikGM skrev:
16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor.

Du ved....oppe i topstykket sidder der nogle tulipanlign. luger der åbner og lukker, i daglig tale en ventil. Rundt om dem sidder der en stålspiral kaldet en fjeder. Oven over dette sidder der en lille hydraulisk prop, det faglitteraturen kalder en hydraulisk ventilløfter. Denne ventilløfter bliver påvirket af en bulet pind, aka knastakslen.

For at den kan påvirkes, så skal den drejes rundt, aka drives.
Da vi har med en knastaksel at gøre der skal drev i, deraf kommer betegnelsen "knastdrev".

Sorry; jeg kunne ikke dy mig for at bringe lidt humor med ind. :gnaek:

Knastdrev dækker her over rem, remhjul, strammer m.v.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Junior Medlem

jeg er i øjeblikket i gang med sådan et projekt, og synes ikke man skal være bang for at kaste sig ud i det.
alt hvad der skal bruges såsom tandrem(146tand) remhjul osv kan købes hos kgtrimning.og så dyrt synes jeg heller ikke det er.
jeg tar det som det kommer, og har ikke været ude i nogen skræmmende ombygninger.
men alt i alt(inkl ms motorstyring)har jeg brugt en små 25000 på den..
det er selvfølgelig mange penge, men det bliver så pludselig også en sjov bil.

Titel:
Moderator

Der er ingen tvivl om at du kan købe det hele i sverige så nemt som ingenting. Det er nærmest bare at hive det af hylderne.
Men man skal stadigt tænke lidt selv.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
HenrikGM skrev:
Jack skrev:
HenrikGM skrev:

Du ved....oppe i topstykket sidder der nogle tulipanlign. luger der åbner og lukker, i daglig tale en ventil. Rundt om dem sidder der en stålspiral kaldet en fjeder. Oven over dette sidder der en lille hydraulisk prop, det faglitteraturen kalder en hydraulisk ventilløfter. Denne ventilløfter bliver påvirket af en bulet pind, aka knastakslen.

For at den kan påvirkes, så skal den drejes rundt, aka drives.
Da vi har med en knastaksel at gøre der skal drev i, deraf kommer betegnelsen "knastdrev".

Sorry; jeg kunne ikke dy mig for at bringe lidt humor med ind. :gnaek:

Knastdrev dækker her over rem, remhjul, strammer m.v.

Hehe fair nok;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time