Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 12:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 jun 2010, 22:31 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20
Indlæg: 96
jeg kender den med de 4 kridtstreger på ventilsædet men syntes sgu ikke rigtig den er gangbar hvis sædet er lidt rufleret eller sædet har meget lille bræde. så er der jo vandtesten med topstykket om på hovedet tændrør i også hælde vand på krumningen i topstykket men hvor meget vand må der rende i gennem jeg har en ventil hvor der kommer 2 dråber på 10min er det godtaget eller er det meget normalt også på en ny motor eller skal jeg slibe om ventilen ser lige ud i boremaskinen men syntes sgu godt det kan snyde lidt når borepatronen kan danse lidt

_________________
alias. DOC405,s kone


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2010, 10:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Plejer man ikke og bruge sprit til at test med? Da sprit er tyndere end vand...

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2010, 14:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Ja, eller en anden let væske og trykluft bagfra hvis det er.
Så skal man self. holde ventilen nede i mens :tooth:

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 17 jun 2010, 15:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
Jeg plejer at bruge benzin , hvor meget der må komme ud er jo op til samvittigheden. Jeg plejer at ligge et stykke a4 under og lader det stå mens jeg laver noget andet.

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2010, 09:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Man hælder vand i portene ikke i brændkammeret så er det nemmere at holde øje med hvilken ventil der er utæt ingen grund til at bruge giftige væsker. Jeg bruger dog en vacuum tester da jeg renoverer mindst et topstykke hver uge. Husk at ventilerne skal længde justeres efter renovering på topstykker hvor knasten trykker direkte på en hydraulisk lyfter uden justeringsmuligheder ellers risikerer du at brænde ventiler da tolerancen ikke særlig stor.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2010, 17:01 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20
Indlæg: 96
jens skrev:
Man hælder vand i portene ikke i brændkammeret så er det nemmere at holde øje med hvilken ventil der er utæt ingen grund til at bruge giftige væsker. Jeg bruger dog en vacuum tester da jeg renoverer mindst et topstykke hver uge. Husk at ventilerne skal længde justeres efter renovering på topstykker hvor knasten trykker direkte på en hydraulisk lyfter uden justeringsmuligheder ellers risikerer du at brænde ventiler da tolerancen ikke særlig stor.


hvor montere du vaccumet

_________________
alias. DOC405,s kone


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2010, 10:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2010, 10:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
jens skrev:
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2010, 10:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
syncroGT skrev:
jens skrev:
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)


Noget du har billeder af.Lyder sku smart

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2010, 12:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
martin høj skrev:
syncroGT skrev:
jens skrev:
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)


Noget du har billeder af.Lyder sku smart


Nej det har jeg det svære ikke.
Men det giver stort set sig selv når man får pillet kompresseron ud af køleskabet, der er en udgang og en tilgang på sådan en fætter. og den en giver tryk, og den anden laver sjovt nok vacum :)
på det Gorenje køleskab jeg brugte kompresseren fra, gik der en ekstra kabel ind i køleskabet, det må ha været en temperatur sensor. som der kunne aktivere et relæ.
så jeg lussede mig bare uden om relæet. og vupti, så køre kompresseren hele tiden.
så i mellem suge siden på kompresseren og dit top stykke, skal du har et vacum manometer sat ind. for og se hvor tætte dine ventiler er.
den kompresser jeg har kan lave 900m-bar´s vacum.
og det er vist mere en rigeligt til og se om ens ventiler er tætte.
Normalt skal et topstykke kunne lukke tæt til 700-800m-bar´s vacum.
Har så bukket et fin kasse i 3mm plade, så den ser sku helt proff ud :) og venter sådanset bare på min makker som er vogn maler, får snøvlet sig færdig til og sprøjte den.

en ting skal man dog lige huske, det er og give den lidt olie på suge siden engang imellem, ellers død kompressoren nok temlig hurtig.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team