martin høj skrev:
syncroGT skrev:
jens skrev:
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.
max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?
Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe

Noget du har billeder af.Lyder sku smart
Nej det har jeg det svære ikke.
Men det giver stort set sig selv når man får pillet kompresseron ud af køleskabet, der er en udgang og en tilgang på sådan en fætter. og den en giver tryk, og den anden laver sjovt nok vacum
på det Gorenje køleskab jeg brugte kompresseren fra, gik der en ekstra kabel ind i køleskabet, det må ha været en temperatur sensor. som der kunne aktivere et relæ.
så jeg lussede mig bare uden om relæet. og vupti, så køre kompresseren hele tiden.
så i mellem suge siden på kompresseren og dit top stykke, skal du har et vacum manometer sat ind. for og se hvor tætte dine ventiler er.
den kompresser jeg har kan lave 900m-bar´s vacum.
og det er vist mere en rigeligt til og se om ens ventiler er tætte.
Normalt skal et topstykke kunne lukke tæt til 700-800m-bar´s vacum.
Har så bukket et fin kasse i 3mm plade, så den ser sku helt proff ud

og venter sådanset bare på min makker som er vogn maler, får snøvlet sig færdig til og sprøjte den.
en ting skal man dog lige huske, det er og give den lidt olie på suge siden engang imellem, ellers død kompressoren nok temlig hurtig.