Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 12:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

jeg kender den med de 4 kridtstreger på ventilsædet men syntes sgu ikke rigtig den er gangbar hvis sædet er lidt rufleret eller sædet har meget lille bræde. så er der jo vandtesten med topstykket om på hovedet tændrør i også hælde vand på krumningen i topstykket men hvor meget vand må der rende i gennem jeg har en ventil hvor der kommer 2 dråber på 10min er det godtaget eller er det meget normalt også på en ny motor eller skal jeg slibe om ventilen ser lige ud i boremaskinen men syntes sgu godt det kan snyde lidt når borepatronen kan danse lidt

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Plejer man ikke og bruge sprit til at test med? Da sprit er tyndere end vand...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Ja, eller en anden let væske og trykluft bagfra hvis det er.
Så skal man self. holde ventilen nede i mens :tooth:

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Jeg plejer at bruge benzin , hvor meget der må komme ud er jo op til samvittigheden. Jeg plejer at ligge et stykke a4 under og lader det stå mens jeg laver noget andet.

S3 Optimeret

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Man hælder vand i portene ikke i brændkammeret så er det nemmere at holde øje med hvilken ventil der er utæt ingen grund til at bruge giftige væsker. Jeg bruger dog en vacuum tester da jeg renoverer mindst et topstykke hver uge. Husk at ventilerne skal længde justeres efter renovering på topstykker hvor knasten trykker direkte på en hydraulisk lyfter uden justeringsmuligheder ellers risikerer du at brænde ventiler da tolerancen ikke særlig stor.

Titel:
Junior Medlem

jens skrev:
Man hælder vand i portene ikke i brændkammeret så er det nemmere at holde øje med hvilken ventil der er utæt ingen grund til at bruge giftige væsker. Jeg bruger dog en vacuum tester da jeg renoverer mindst et topstykke hver uge. Husk at ventilerne skal længde justeres efter renovering på topstykker hvor knasten trykker direkte på en hydraulisk lyfter uden justeringsmuligheder ellers risikerer du at brænde ventiler da tolerancen ikke særlig stor.

hvor montere du vaccumet

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
jens skrev:
På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne

max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
syncroGT skrev:
jens skrev:

max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)

Noget du har billeder af.Lyder sku smart

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
martin høj skrev:
syncroGT skrev:
jens skrev:

Noget du har billeder af.Lyder sku smart

Nej det har jeg det svære ikke.
Men det giver stort set sig selv når man får pillet kompresseron ud af køleskabet, der er en udgang og en tilgang på sådan en fætter. og den en giver tryk, og den anden laver sjovt nok vacum :)
på det Gorenje køleskab jeg brugte kompresseren fra, gik der en ekstra kabel ind i køleskabet, det må ha været en temperatur sensor. som der kunne aktivere et relæ.
så jeg lussede mig bare uden om relæet. og vupti, så køre kompresseren hele tiden.
så i mellem suge siden på kompresseren og dit top stykke, skal du har et vacum manometer sat ind. for og se hvor tætte dine ventiler er.
den kompresser jeg har kan lave 900m-bar´s vacum.
og det er vist mere en rigeligt til og se om ens ventiler er tætte.
Normalt skal et topstykke kunne lukke tæt til 700-800m-bar´s vacum.
Har så bukket et fin kasse i 3mm plade, så den ser sku helt proff ud :) og venter sådanset bare på min makker som er vogn maler, får snøvlet sig færdig til og sprøjte den.

en ting skal man dog lige huske, det er og give den lidt olie på suge siden engang imellem, ellers død kompressoren nok temlig hurtig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time