Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 10:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 jun 2010, 16:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Har set at nogen kører med olierestriktor på tilgangen til deres kugleleje turbo. Det er vist især når der køres med særligt højt olietryk.

Min kører med 7 bars olietryk på 5w-40 olie når den er kold og 4 bar varm ved 3000 omdr. Er det ikke lige i overkanten af hvad sådan en turbo kan tåle? Har hørt fra scanturbo at en kugleleje turbo ikke nødvendigvis skal tryksmøres med højt tryk som konventionelle turboer, bare der er olieflow til den.

Dengang jeg købte min turbo (GT30) fulgte der faktisk sådan et par stykker med, men har indtil videre bare kørt uden. Men der må da næsten være en grund til at nogen monterer dem? Hvad mener i? Vil jo selvfølgelig gerne have at min turbo holder så længe som muligt.

Her er et link til sådan en som dem der fulgte med til min turbo:

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... e=ATP-OIL1


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2010, 19:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 17 sep 2003, 18:05
Indlæg: 380
Geografisk sted: Danmark
jeps, den restrikter virker ok, har gode erfarnger med den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2010, 07:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
ved hvor højt olie tryk skal mange bruge sådan en

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2010, 13:05 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
TTA skrev:
ved hvor højt olie tryk skal mange bruge sådan en


A hva for noget??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2010, 18:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
Cos4x4 skrev:
TTA skrev:
ved hvor højt olie tryk skal mange bruge sådan en


A hva for noget??
prøver lige igen.. ved hvor højt olie tryk skal man over og bruge en olierestriktor

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2010, 20:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hvad er højt olietryk ?.
Hvad er der galt med det restriktor der orginalt sidder i en kuglelejer turbo, det er altså meget lille hul der er i en kuglelejer turbo...

Min 5e motor kører med 6 bar olietryk kold, og 4,5 bar varm i tomgang.
Kørte med en kina kuglelejer GT2860R turbo.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2010, 06:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Garrett anbefaler et tryk på imellem 2,6-3,1bar ved maks motor omdrejninger.
Så får turboen den optimale volumen olie.

Olievolumen bliver styret af den indbyggede restriktor.
Trykket bliver styret af den eksterne retriktor i slangen.

Prøv at tænke benzindyser, og hvorledes volumen ændres med trykket!

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ation.html

Hvad en Kineser kopi skal have i tryk. Det ved jeg ikke, men det er vel en tro kopi eller :?:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2010, 09:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ved ikke om det er tro kopi, men orginal garrett lejer passer i en kina lader, og kuglelejerne kan også købes der ude..

Mon der er ret mange, der kører med den ekstra restrikter på deres eftermonteret turbo.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2010, 19:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Er det så grundet uvidenhed.
Eller man ved bedre en producenten af produktet????

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2010, 19:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det ved jeg ikke...

Var ude og checke mit HKS T04Z turbo kit, der er hellere ikke nogen restrikter på, om det er uvidenhed eller bedre viden fra HKS, skal jeg ikke udtale mig om...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team