Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 apr 2010, 15:17 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2008, 06:44
Indlæg: 19
Geografisk sted: Svendborg
Hej

Jeg har en omex 600 styreboks med 2 tændingsudtag, som jeg har forstået det sidder der 2 tændings drivere indbygget i boksen.
Mit spørgsmål er så, om jeg med de 2 udgange kan styre 4 enkelt tændspoler (med tændingsforstærker indbygget i hver spole), efter wasted spark princippet.

Jeg ville mene at det burde kunne lade sig gøre uden nogle modifikationer i boksen, men jeg vil da lige lufte spørgsmålet her engang.

Hvis det kan lade sig gøre, ville det så være en god ide med en komponent beskyttelse på hver af ign output fra boksen, for at beskytte mod spidsspændinger ?

Der er tale om en alm 4 cyl rækkemotor.

/Mikkel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2010, 16:12 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2008, 06:44
Indlæg: 19
Geografisk sted: Svendborg
Det var ikke mange svar, så må der jo bare prøves :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2010, 21:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
mikkel_k skrev:
Hej

Jeg har en omex 600 styreboks med 2 tændingsudtag, som jeg har forstået det sidder der 2 tændings drivere indbygget i boksen.
Mit spørgsmål er så, om jeg med de 2 udgange kan styre 4 enkelt tændspoler (med tændingsforstærker indbygget i hver spole), efter wasted spark princippet.

Jeg ville mene at det burde kunne lade sig gøre uden nogle modifikationer i boksen, men jeg vil da lige lufte spørgsmålet her engang.

Hvis det kan lade sig gøre, ville det så være en god ide med en komponent beskyttelse på hver af ign output fra boksen, for at beskytte mod spidsspændinger ?

Der er tale om en alm 4 cyl rækkemotor.

/Mikkel


Og køre wasted spark på en cop spole kan sagtens lade sig gøre. men er ikke en go ide. spolerne er bygget til og køre som cop. og vis du køre dem som wasted, så overbelaster du dem.

vis spolerne er med indbygget tændings modul, så er der ingen grund til og montere noget til spidsspænding, så vidt jeg er orinteret.

Hva er det for nogle spoler?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 12:12 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2008, 06:44
Indlæg: 19
Geografisk sted: Svendborg
Det er spoler fra en VAG 1,8 20V


Spolerne i sig selv er ikke så kostbare, det er nu mere boksen jeg vil passe på.

Mht overbelastning, vil problemmet så ikke "kun" være at spolerne vil affyre en gnist pr krumtap omgang istedet for 1 hver 2. (som de jo godt nok er bygget til). Så i teorien vil spolerne komme til at arbejde 100% mere.


OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 12:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
mikkel_k skrev:
Det er spoler fra en VAG 1,8 20V


Spolerne i sig selv er ikke så kostbare, det er nu mere boksen jeg vil passe på.

Mht overbelastning, vil problemmet så ikke "kun" være at spolerne vil affyre en gnist pr krumtap omgang istedet for 1 hver 2. (som de jo godt nok er bygget til). Så i teorien vil spolerne komme til at arbejde 100% mere.


OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr


Vis det er de originale spoler.

Ignition Coils
(Hitachi CM11-201)
(BERU ZSE 009)
(VW/Audi 06B 905 115)
1. +12V
2. signal GND
3. +5V trigger signal
4. coil GND

dwell = 2.4 ms (12V)

OBS husk det er 0-5v trigger signal


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 13:56 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2008, 06:44
Indlæg: 19
Geografisk sted: Svendborg
Det er lige præcis disse "06B 905 115" jeg har.

Ledningsdiagram haves også, så den del skulle forhåbentlig ikke gå galt :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 16:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mikkel_k skrev:
OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr


Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm.....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 17:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
HenrikGM skrev:
mikkel_k skrev:
OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr


Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm.....


ja det er jo en del rpm, så af samme grund vil jeg ikke montere de vag 1,8t spoler jeg har til at ligge, det kunne jo gå hen og få fatale følger

hvis de skal bruges så skal det laves så de kører rigtig cop.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 17:28 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2008, 06:44
Indlæg: 19
Geografisk sted: Svendborg
Citat:
HenrikGM skrev:
mikkel_k skrev:
OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr


Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm.....


Det vil jo stadig være 7500 tændinger/minut, hvor den alm COP vil være 3750 t/min. ved 7500rpm.
Når jeg tænker på et alm. fordeler anlæg, hvor en tændspole alene skal levere dobbelt på en omdrejning, og så dette tilfælde hvor hver tændspole trods alt stadig kun skal have 1 tænding pr. omgang. Jeg synes at det lyder lidt "billigt" hvis sådan en moderne spole ikke skulle kunne følge med det lidt ældre anlæg.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 17:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
mikkel_k skrev:
Citat:
HenrikGM skrev:
mikkel_k skrev:
OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr


Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm.....


Det vil jo stadig være 7500 tændinger/minut, hvor den alm COP vil være 3750 t/min. ved 7500rpm.
Når jeg tænker på et alm. fordeler anlæg, hvor en tændspole alene skal levere dobbelt på en omdrejning, og så dette tilfælde hvor hver tændspole trods alt stadig kun skal have 1 tænding pr. omgang. Jeg synes at det lyder lidt "billigt" hvis sådan en moderne spole ikke skulle kunne følge med det lidt ældre anlæg.

Kald det bare billigt, men det kan det altså bare ikke :)
Prøv også lige og kigge lidt på spole størelsen, hvor meget fylder sådan en COP spole fysisk i forhold til sådan en spole du sammenligner med...?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team