Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 apr 2010, 14:54 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 maj 2008, 19:58
Indlæg: 35
Jeg står med suge 2 motorer, som skal bygges sammen til én sugemotor.
I den forbindelse vil jeg gerne ændre effekt-karakteristikken lidt.
Ønsket er at flytte effekten længere ned af skalaen, og derved få lavere max-effekt.
Max-effekt må ikke overstige 118 kW.

Motor 1:
Boring: 81mm
Slaglængde: 86.4mm
Ind.ventil: 38mm
Uds.ventil: 33.3mm
Komp: 10:1
Topstykke og indsugningsmanifold er standard.
Knastaksel er standard.
Effekt: 100 kW v/ 5700 o/m.
Drejningsmoment: 186 Nm v/ 3500 o/m.

Motor 2:
Boring 82.5mm
Slaglængde: 94.8mm
Ind.ventil: 40mm
Uds.ventil: 35mm
Komp: 10:1
Luftkanaler i topstykket og indsugningsmanifold er boret op og poleret.
Knastaksel er 272 grader
Effekt: 117.6 kW v/ 5489 o/m.
Drejningsmoment: 215 Nm v/ 4797 o/m.

Min plan er:
    1) At benytte blok/krumtap med lang slaglængde.
    2) Benytte standard topstykke/indsugning med smalle kanaler + standard knastaksel.
    3) Flytte de store ventiler til det "lille" topstykke.
    4) Hæve kompressionen en smule.

Dette burde vel flytte effekten ned, men samtidig hæve hele linien, da kompressionen hæves ?

Har jeg forstået teori'en korrekt, eller findes der bedre måder (der er ikke fysisk plads til individuelle spjældhuse)?

Max-effekt er som sagt 118 kW.

Karsten


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 16:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvorfor er det at en af motorerne ikke kan bruges som den er?
nummer to motor ser da fin ud på de nøgne tal! man kunne evt få en mistanke om at rpm er forkerte, stammer tallene fra en rulning?
fortæl lidt om planer samt bevæggrunde.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 17:04 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 maj 2008, 19:58
Indlæg: 35
Tal på motor 2 er rullefeltsmåling under indkøring (1997) og motor 1 er fabriksoplysninger.

Bilen er primært hverdags bil, men der skal være mulighed for lidt sjov et par gange om året.
Jeg har ikke lyst til at ligge ved 3-4000 omdrejninger før bilen kan bevæge sig :)

Håbet er at gå fra 215 Nm v/ 4797 o/m til 230 Nm omkring 3500 o/m (det originale område).

Den endelige motor får muligvis monteret original undersmøring af stempler samt oliekøler. Den ekstra varme ved forhøjet kompression skulle derved holdes lidt nede.

Karsten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 21:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Det er vel næsten bare et spørgsmål om at vælge den rigtige knast til motor nr 2 for at opnår dit mål?

Knasten er som jeg har forstået det hovedkomponenten der styre hvor momentkurven ligger i forhold til omdr. og hvordan den ser ud. Så hvis du tager knasten fra nr 1 og montere i nr 2, vil nr 2 få en kurve nærmest identisk med nr 1 bare med større tal. Teoretisk skulle den vist endda ligge momentkurven en smule længere nede i omdr end nr 1 pga flere kubik. :?

Her er en hurtig "læse let" udgave af knastens betydning, et emne de kloge vist ellers kan skrive tykke bøger om. Læg f.eks mærke til at hvordan kurverne flytter sig bare ved at flytte den samme knast nogle grader frem eller tilbage.

www.hottr6.com/triumph/CamBasics.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2010, 00:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
er der en speciel grund til at den ikke må overstige de 118kw :?:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2010, 09:16 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 maj 2008, 19:58
Indlæg: 35
Absolut interessant læsning om knastavancering :reading:
Det jeg er i tvivl om er også mere kanal diameteren i topstykke.
Jeg overvejer som sagt at gå fra store kanaler ned til små kanaler.
I teorien burde mindre kanaler vel føre til øget flowhastighed.

Mht. til de 118 kW, så er det en øvre grænse oplyst af færdselsstyrelsen.
Under grænsen vil godkendelse være forholdsvis let, men stort set umuligt over grænsen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2010, 10:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Uden på nogen måde at være ekspert så gætter jeg på at et skifte til et mindre topstykke vil være noget i retning af et skridt frem og et tilbage. Med mindre det store da er ALT for stor til opgaven.
Ja det store er større, men der er jo også flere kubik der skal fodres. Personligt ville jeg teste med original knasten allerførst, tror måske du undervurdere hvor stor indvirkning knasten har på slutresultatet.

Synes jeg har spejdet at trenden bland amerikanske motorbyggere ved går i retning af "for" stort hul igennem og så en mild knast designet specielt til opgaven: resultatet er motorer der trækker pænt nedefra, men samtidigt pga hullet igennem, ikke mister pusten oppe i omdrejninger. Altså på vej imod at kunne blæse med mel i munden! Alle bilfabrikkerne løber jo i samme retning, fabriks motorerne yder højere og højere topeffekt uden at miste bundtrækket. Som jeg har opfattet det er netop designet af "knasten" det sted hvor den største udvikling er sket gennem årene og fortsat sker. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2010, 10:08 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Hvad er det for en motor?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2010, 11:28 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 maj 2008, 19:58
Indlæg: 35
Lindahl skrev:
Hvad er det for en motor?


Fra VAG...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2010, 13:29 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
2/4/5v, R4/Vr5/6/v6?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team