Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 23:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 apr 2010, 01:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
nu er vi jo ved at nå derhen ad hvor der skal liv i dyret,

så kommer vi jo næppe udenom at hælde noget "smøremiddel" i tikkeværket

er der nogen der har et godt forslag til hvad man bør bruge, uden det hele går op i religion ?

motoren en en Toyota 1uzfe (4L 32V alu V8 (max 7000 rpm)) med en Kina gt45 løvblæser monteret,

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 09:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Den olie toyota skrev i manualen til bilen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 10:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
HenrikGM skrev:
Den olie toyota skrev i manualen til bilen.


Så du mener det er klogest og bruge den olie??
Du mener ikke der er en bedre olie til turbo montering og flere omdr??

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 13:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
:popcorn:

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 14:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Det afhænger vel af hvor varm olien bliver når den er drift varm, og hvor tit du har tænkt dig at skifte olie.
Er det en motor med en god oliekøler som holder olien mellem 80 og 100 grader er en xxW40 olie vel fin....?

Men er det en bane racer hvor olie temperaturen ligger mellem 100 og 120 vil en xxW50 nok være bedre da en xxW40 vil blive for lidt tynd her.
Omvendt vil en xxW50 være lidt for tyk under 100 grader.
En xxW50 olie bliver heller ikke så hurtigt nedbrudt ved høje temperature som xxW40

Langt de fleste biler ligger standart mellem 80 og 100 grader.
Til det bliver de ofte anbefalet en xxW40 olie som ved en temperatur på 100c har en tykkelse der bliver kaldt 13st.
En xxW50 ligger vist på ca. 18st og en xxW60 ligger omkring 24st
De 13st passer sikkert til en original oliepumpe, filter og kanaler.
Hvad der bliver anbefalet svinger jo nok lidt fra model til model.
St er vist en olie måle metode for fra år 1932 hvor man hælde forskellige olie gennem små huller og tog tid.
Men en xxW40 olie vil løber næsten dobbelt så hurtigt gennem en hul som en xxW60 olie ved 100c, (koldstart)
Men hvis xxW60 olien bliver varmet op til +125C løber de sikket lige hurtigt og overbelaster ikke oliepumpe og filter og kommer hurtigt rundt og smør og køler alle steder....
Men der findes sikkert en Alfa og en Bmw fra 85 der originalt skulle have 10W60
Jeg køre selv med en syntetisk ester olie som vist ikke kommer fra rå olie men er lavet af syntetisk af alkohol og er lidt mere stabil ved høje temprature.

Hmm nok ikke alle er enige med mig....

:cooking:

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 14:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
martin høj skrev:
HenrikGM skrev:
Den olie toyota skrev i manualen til bilen.


Så du mener det er klogest og bruge den olie??
Du mener ikke der er en bedre olie til turbo montering og flere omdr??


Det er lejerne manden vil beskytte.
Funktionen er betinget af dimensioneringen af lejerne, tryk, flow, etc.

Jeg mener man skal være lidt varsom med blot at afgøre en given smart olie er bedre blot fordi man har turbo på.

Bilen vi snakker her er allout racerbil. Den får aldrigt set 10.000km på samme olie. Wearout er ikke interessant.

Temperatur er hellerikke interessant, for den antager jeg man har under kontrol(køling).

Jeg ville passer morderligt på med at hælde en anden viskositet på end den motoren blev lavet til, uden jeg konkret vidste hvilket problem det var jeg ville fikse.

Jeg går ikke ud fra vi snakker "brands" her, men mere oliekvalitet.

Hvis vi skal være rigtigt søde ved maskinen, så ville jeg finde en god kvalitet landbrugsmaskin olie. Det er noget af det eneste der er tilbage på markedet med EP additivering i. Olierne på tankstationerne med de dyre godkendelser har fået disse additiver fjernet pga miljøhensyn.


Kun min ydmyge holdning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 16:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Der er vel et eller andet sted også forskel på om bilen skal bruges 402meter fuldgas eller langdistance banerace. Hvad "belaster" mon mest, en op til 400meter lang acceleration op gennem gearne, eller fuld roulade over adskillige kilometer på den tyske auto bahn? Den sidste belastning må man jo gå ud fra fabrikken har taget med sine overvejelser omkring de anbefalinger man finde i instruktionsbogen.

Jeg er i hvert fald enig med GM i at en meget afgørende ting omkring valg af oliens viskositet er hvor meget styr man har på temperaturen på den olie man pumper ind i motoren. Mange glemmer i øvrigt vist også at olien fungere som eneste kølermiddel for en stor del af motorens dele og at viskositen her har en betydning.

Det er vist normalt at opservere at oliens temperatur i bundkaret falder ved at skifte fra en tyk til en tyndere olie. Fordi man hermed mindsker friktionen i motoren og der med varmeudviklingen. Det plejer så at give den bivirkningen at der samtidigt kan måles flere hk på svinghjulet. Det er ikke uden grund man kan få racing olie i f.eks 0W/5 og 0W/10. Det hældes bl.a på Nascar bilerne under kvalificeringen. For de uindviede: en Nascar motor er en V8'er på knapt 6 liter der yder 800hk og snorre 9000 omdr og selve løbene er tit 800 kilometer lange. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 17:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
HenrikGM skrev:
martin høj skrev:
HenrikGM skrev:
Den olie toyota skrev i manualen til bilen.


Så du mener det er klogest og bruge den olie??
Du mener ikke der er en bedre olie til turbo montering og flere omdr??


Det er lejerne manden vil beskytte.
Funktionen er betinget af dimensioneringen af lejerne, tryk, flow, etc.

Jeg mener man skal være lidt varsom med blot at afgøre en given smart olie er bedre blot fordi man har turbo på.

Bilen vi snakker her er allout racerbil. Den får aldrigt set 10.000km på samme olie. Wearout er ikke interessant.

Temperatur er hellerikke interessant, for den antager jeg man har under kontrol(køling).

Jeg ville passer morderligt på med at hælde en anden viskositet på end den motoren blev lavet til, uden jeg konkret vidste hvilket problem det var jeg ville fikse.

Jeg går ikke ud fra vi snakker "brands" her, men mere oliekvalitet.

Hvis vi skal være rigtigt søde ved maskinen, så ville jeg finde en god kvalitet landbrugsmaskin olie. Det er noget af det eneste der er tilbage på markedet med EP additivering i. Olierne på tankstationerne med de dyre godkendelser har fået disse additiver fjernet pga miljøhensyn.


Kun min ydmyge holdning.



nu skriver du landbrugsmaskin olie , de traktorer vi skifter olie på på job får en ganske alm Q8 15w40 olie, er det hvad du kalder landbrugsmaskin olie :?:
vi har også en 15w30 olie som kræves på nogle typer traktorer.

nu har lexus jo nok ikke haft med i deres beregninger at motoren skulle yde 600+hk med en kæmpe mølle på siden så den olie som der står i instruktionsbogen ville jeg nu personlig ikke holde mig til.

min tidligere bmw 500hk fik sunonco 10w60, min e36 m3 fik castrol 10w60, det gør min e39 530d såmænd også og mit nuværende projekt mr2 kommer til at køre på sunonco 10w60.

min kammerats audi a4 1.8 t 500hk kører også på sunonco 10w60, og har nu kørt ca 20000km uden at den har slået en forkert skid

mine biler aldrig taget et leje , så hvis det var mig der skulle hælde olie på den lexus, så blev det sunonco 10w60 eller castrol 10w60.

det er så bare min mening :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 17:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
OLIE = religion.

men traktor olie kommer mine biler aldrig til at køre på. selv om det står på arbejde. til en 10-11kr/L bla fordi at de traktore vi har, får skiftet olie relativt ofte (8530 og 8230 JD) og de langt fra ser de belastninger som feks en 4L motor med 600hk og 7-9000omdr i mine øjne oplever.

bare kølingen på en traktor motor er en helt anden end på en motor klemt ned i et motorrum på en bil.

ellers er der oilman der rådføre på end del engelske forums.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 12:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
møffe skrev:
...ellers er der oilman der rådføre på end del engelske forums.

Ja han har da skrevet en fin lille tekst her om olie tykkelse. Bl.a om hvorfor tykkere olie end fabrikkens oprindelige anbefalinger ikke pr automatik gør noget godt! "oil part 1" her: www.gt4dc.co.uk/info/what/what.htm


Olievalg bliver som regel til religion, fordi folk vælger ud fra en meget tynd baggrunds viden omkring emnet. Plus er at en del bilejere er betydeligt mere hysteriske med olien end deres motor reelt er. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team