Det afhænger vel af hvor varm olien bliver når den er drift varm, og hvor tit du har tænkt dig at skifte olie.
Er det en motor med en god oliekøler som holder olien mellem 80 og 100 grader er en xxW40 olie vel fin....?
Men er det en bane racer hvor olie temperaturen ligger mellem 100 og 120 vil en xxW50 nok være bedre da en xxW40 vil blive for lidt tynd her.
Omvendt vil en xxW50 være lidt for tyk under 100 grader.
En xxW50 olie bliver heller ikke så hurtigt nedbrudt ved høje temperature som xxW40
Langt de fleste biler ligger standart mellem 80 og 100 grader.
Til det bliver de ofte anbefalet en xxW40 olie som ved en temperatur på 100c har en tykkelse der bliver kaldt 13st.
En xxW50 ligger vist på ca. 18st og en xxW60 ligger omkring 24st
De 13st passer sikkert til en original oliepumpe, filter og kanaler.
Hvad der bliver anbefalet svinger jo nok lidt fra model til model.
St er vist en olie måle metode for fra år 1932 hvor man hælde forskellige olie gennem små huller og tog tid.
Men en xxW40 olie vil løber næsten dobbelt så hurtigt gennem en hul som en xxW60 olie ved 100c, (koldstart)
Men hvis xxW60 olien bliver varmet op til +125C løber de sikket lige hurtigt og overbelaster ikke oliepumpe og filter og kommer hurtigt rundt og smør og køler alle steder....
Men der findes sikkert en Alfa og en Bmw fra 85 der originalt skulle have 10W60
Jeg køre selv med en syntetisk ester olie som vist ikke kommer fra rå olie men er lavet af syntetisk af alkohol og er lidt mere stabil ved høje temprature.
Hmm nok ikke alle er enige med mig....
