Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 mar 2010, 18:05 
Offline

Tilmeldt: 19 sep 2009, 10:00
Indlæg: 0
Hej.
Jeg har et par spørgsmål mht. at installere en lidt skarpere knast i min VW.

Det drejer sig om en 1989 Scirocco 1,8 8v med 95 HK, med hydrauliske løftere, K-Jet sprøjt samt standard reguleret katalysator.

Bilen skal køre til hverdag, så jeg er ude efter en knast der giver lidt ekstra i mellemområdet, samtidig med at den er nogenlunde økonomisk.

Jeg er mest lun på en 270 graders fra Bruno Hansen Motorsport.
Jeg er dog i tvivl om hvorvidt den er for skarp, da bilen kører med original reguleret kat (og gerne skulle blive ved med det)

Går det godt? Jeg tænker på om knasten leder for meget uforbrændt igennem (pga større overlap), som så "forvirrer" katalysator reguleringen.
- Eller er den ligeglad?

Og lige en anden ting - vinder jeg noget med et justerbart knasthjul?

Mvh Morten


Senest rettet af mkonge 23 mar 2010, 19:46, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2010, 18:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Sælgeren af knasten skal kunne besvare det første spørgsmål.
Hvis han ikke kan det så køb en anden knast, eller find en der kan besvare spørgsmålet.

Et justerbart knasthjul giver ingen ting i sig selv.
Det kræver at man justerer det.
Men det giver ikke meget mere effekt, da man egentligt kun flytter rundt på effektkurven, regn med ca, 1-2% i mer effekt, alt efter hvordan det bliver justeret.
Medmindre der er taget meget af topstykket.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2010, 18:55 
Offline

Tilmeldt: 19 sep 2009, 10:00
Indlæg: 0
Ok. Jeg må ringe til forhandleren og høre ad så.

Ja knasthjulet skal jo selvfølgelig justeres. Spørgsmålet lød mere på om de ekstra penge var givet godt ud, eller om den kører ligeså godt med det originale takthjul. Men for de 1-2%, kan det vidst være det samme - jeg flytter det originale over så.

Tak for det hurtige svar

Mvh Morten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2010, 20:21 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
mkonge skrev:
Hej.
Jeg har et par spørgsmål mht. at installere en lidt skarpere knast i min VW.

Det drejer sig om en 1989 Scirocco 1,8 8v med 95 HK, med hydrauliske løftere, K-Jet sprøjt samt standard reguleret katalysator.

Bilen skal køre til hverdag, så jeg er ude efter en knast der giver lidt ekstra i mellemområdet, samtidig med at den er nogenlunde økonomisk.

Jeg er mest lun på en 270 graders fra Bruno Hansen Motorsport.
Jeg er dog i tvivl om hvorvidt den er for skarp, da bilen kører med original reguleret kat (og gerne skulle blive ved med det)

Går det godt? Jeg tænker på om knasten leder for meget uforbrændt igennem (pga større overlap), som så "forvirrer" katalysator reguleringen.
- Eller er den ligeglad?

Og lige en anden ting - vinder jeg noget med et justerbart knasthjul?

Mvh Morten


Hej Morten

Du skriver du gerne vil have en knast som giver lidt mere i mellemområdet. Med mellemområdet mener folk med sådan spørgsmål oftest at de gerne vil have lidt mere moment i midten omkring 3-4500 omdr. Er det sådan forstået?

I den forbindelse er det ikke bare at vælge en knast som nødvendigvis har mere overlab. Overlab har det med at flytte fyldningen(momentet) op i omdrejningerne. Dvs. evt. stik modsat ønsket om moment i mellemområdet (definer mellemområdet).

Glem IMO også al snak om skarp knast. For hvad menes med skarp knast? Knasten bliver kun i fysisk forstand "skarp" jo mindre overlab (duration). Stik modsat hvad folk mener når ordet "skarp knast" ryger over disken.

Jo større overlab jo mere RUND. Jo mere løft jo højere profil.

Dvs. det du mener med "skarp" knast har en rundere knastprofil.

Mit forslag:
Få specifikationerne på din nuværende knast.

Få mål på:
total løft
løft ved TDC
overlab (duration)
Få dette både på indsug og afgang

Herefter gå til der hvor du ønsker at handle knast.
Bed vedkommende om at forklare hvorfor den med 270 grader kan løse din opgave med at "få mere" i mellemområdet. Opgaven er at sammenligne din nuværende knast på profilen med dine ønsker og herefter vælge korrekt knast ud fra løft, overlab mv. Ikke blot om en knast er skarp eller har overskriften 270 grader. Den opgave skal din leverandør kunne løse for dig. Knastvalg er ikke en af de nemmere opgaver. Derfor er det vigtigt at du lige klør lidt på i informationssøgningen og sikrer dig at et knastskifte overhovedet er nødvendigt og/eller hvilken knastprofil fra udvalget der i såfald kan nå dine ønsker :)

Mvh Jakob


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team