Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 23:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 feb 2010, 18:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
I dag fik jeg åbnet en turbo fra en peugoet 2,0 hdi motor med 90 hk og havde en turbo fra en audi 1,8 turbo med 150 hk og til min over raskelse er hjulende tæt på næsten samme størelse på de 2 turboer i min tanke lyder det lidt mærkeligt. Hdi turbo er stadig mindre men ikke meget. når man før tit sagde at en diesel turbo skulle komme fra en dobbelt så stor diesel for at passe på en benzin.
Er det bare sådan eller er det vinklen på vingerne der har så meget at sige


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 18:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Den store forskel finder du på udstødningssiden, den er sikkert mindre eller noget anderledes udformet end på benzineren.
Er peugeot laderen med vnt ?

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 19:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
nej det er så ikke en vnt turbo men der er lidt forskel den største er på udstødningen hvor den fra benzinen er mere lige og den fra dieslen er mere formet som en trekant ud mod udgangen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 20:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tænk ydelse/flow i stedet for CCM. så kommer der mere mening i sammenligningen.
stort set alle store turboladere starter deres karriere som dieselladere. mange bliver så senere udnævnt til raceretellerandet/hks...... som regel er det nu stadig en diesellader. i nogen tilfælde med et andet udstødningshus. i andre med nogen skrøbelige kuglelejer...
helt morsomt bliver det, når man finder ud af, at de mest moderne ladere sidder på lastbiler mm!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 20:53 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Til det har du så ret!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 20:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
det vil sige at man kan trække ydelse "lige over" at vis en turbo kan give til fx 90 hk på en diesel ville den også give 90 hk på en benzin. har så været ude at kikke lidt mere på de turboer og de må være af samme familie for de passer lige sammen med huset vis vingerne ikke var på. så tror at udstødnings hus fra hdi skal i dreje bænken og til passes til så den anden kan komme i bare for at prøve det


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 21:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ofte vil der være mulighed for noget mere ydelse ved benzindrift... end det dieselmotoren yder standard..... men dieselmotoren kan ofte også yde mere end den gør standard.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 21:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
typisk er højt udstødningsmodtryk værre for en benzinmotor, end for en motor uden tændrør....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2010, 21:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
hva gør så forskellen på hvor mange vinger der er på hdi er der 8 vinger hvor den er 35 mm og 45
hvor benzinen er 36 og 50 men med 12 vinger
på den kolde side

på den varme side er den mere ens der er vingerne rimelig ens med udformingen begge 11 vinger
dieslen er 33 og 45 mm
benzinen 40 og 45 mm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 feb 2010, 15:38 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Turbine huset på hdi turboen skal drejes lidt ud for at gøre plads til turbinen fra vag laderen. Men så er det også en fin opgradering til en hdi ;)

(Jeg har et ekstra hus liggende som er drejet ud..)

Leder man - så kan man endda finde en diesel turbo med samme turbinedel som vag turboen - men med bedre kompressordel.. ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team